Rchr
J-GLOBAL ID:201401009171892746   Update date: Oct. 16, 2024

TOYOMI YOSHITSUGU

ヨシツグ トヨミ | TOYOMI YOSHITSUGU
Affiliation and department:
Job title: Assistant Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (5): 幼児教育学・スウェーデンの保育・子どもの主体性形成 ,  スウェーデンの保育 ,  子どもの主体性形成 ,  幼児教育学 ,  保育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2021 - 2025 子どもの主体としての心を育む移行期保育とは-スウェーデンからの示唆を得て-
  • 2017 - 2018 スウェーデンにおける「学びの芽生え」を育む乳児保育の実践モデル研究
  • 2014 - 2017 Construct an integrated childcare system that encourages qualitative change of play. - Perspectives on the continuity of life -
Papers (3):
  • 吉次豊見. スウェーデンにおけるöppen förskolaとförskolaの接続に関する研究:家庭から就学前学校への移行を支える視点から. 保育学研究. 2024. 62. 1. 43-54
  • Research on "Inskolning" at a Preschool in Sweden : Changing the Concept of "Gradual Entry". 2020. 58. 2. 339-350
  • TOYOMI Yoshitsugu. The Influence of Place on Childcare Providers : A Case Study of a Small Childcare Facility in a Commercial Building. 2020. 20. 1-15
MISC (12):
  • 吉次 豊見. スウェーデン教会における子育て支援活動としてのベビーソングの意義-The Significance of "Baby Song" as a Child-Rearing Support Activity in the Swedish Church. 教育学論究 = Educational studies review / 教育学論究編集委員会 編. 2023. 15. 35-43
  • 吉次 豊見. スウェーデンにおける教育的ケア(Pedagogisk omsorg) : 家庭的保育の動向と人口減少地域における実践から-Educational Care (Pedagogisk omsorg) in Sweden : Trends in Family Daycare and its Practice in a Declining Population Area. 教育学論究 = Educational studies review / 教育学論究編集委員会 編. 2022. 14. 65-73
  • ある小規模保育の場で保育者が感じる息苦しさとは. 関西教育学会年報. 2021. 45. 86-90
  • Childcare that nurtures the mind as the child's subject(2)Thinking about small-scale childcare from the viewpoint of self-realization needs. 2020. 56. 31-38
  • Promoting the heart a children's independence for childcare : Practice and problems at small-scale local childcare facilities. 2019. 55. 15-23
more...
Books (8):
  • 保育内容総論
    みらい 2021 ISBN:9784860155605
  • あそびと環境0・1・2歳
    学習研究社 2020
  • 子どもの心によりそう保育・教育課程論
    福村出版 2018
  • 保育原理第3版 世界の保育者と共に
    学芸図書 2013
  • 保育内容総論
    あいり出版 2013
more...
Lectures and oral presentations  (29):
  • スウェーデンにおける子育て支援施設(Öppna förskola)と就学前学校(förskola)の接続に関する研究
    (日本保育学会第76回 2023)
  • 子どもの主体としての心を育む家庭的な環境 -スウェーデンの保育にある「美しさ」から-
    (日本乳幼児教育学会 第31回大会 2021)
  • 保育者の<養護の働き・教育の働き>と場の関連性 -「居場所・ゆらぎ・家庭的」概念の再定義から-
    (日本保育学会第74回 2021)
  • 子どもの主体性の形成に影響を及ぼすもの -スウェーデンの保育の“場”からの検討-
    (日本乳幼児教育学会 第30回大会 2020)
  • ある小規模保育の場で保育者が感じる息苦しさとは
    (関西教育学会 第72回大会 2019)
more...
Education (3):
  • 2019 - 現在 Kyoto University
  • 2004 - 2007 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 1995 - 1999 Kyoto University of Education Faculty of Education Infant Education
Work history (8):
  • 2022/04/01 - 現在 Kwansei Gakuin University School of Education Assistant Professor
  • 2020/10 - 現在 Nara University of Education
  • 2020/04 - 2022/03 Osaka Seikei University
  • 2018/04 - 2020/03 Osaka Seikei University
  • 2017/04 - 2018/03 Minatogawa College
Show all
Association Membership(s) (5):
日本質的心理学会 ,  The Japanese National Committee of OMEP ,  Kansai Kyouiku Gakkai ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE EDUCATION OF YOUNG CHILDREN ,  JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page