Rchr
J-GLOBAL ID:201401021245430820
Update date: Oct. 30, 2024
Masataka Isobe
イソベマサ タカ | Masataka Isobe
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Homepage URL (2):
https://www.speakers.jp/speaker/isobe-masataka
,
http://isobe-lab.wixsite.com/isobelab
Research field (3):
Primary/secondary education and curricula
, Educational technology
, Science education
Research keywords (7):
ルーブリック
, Rubric
, Device and Creativity
, Educational Assessment
, Comparative Study
, Technological Education
, Technology Education
Research theme for competitive and other funds (23):
- 2022 - 2025 日本型STREAM教育の確立を目指す国際比較調査と教育実践研究
- 2021 - 2024 Development of an Elementary and Secondary Model Curriculum for Fostering AI and Digital Fabrication Literacy
- 2021 - 2024 An empirical study of teacher education to re-materialize arithmetic and mathematics textbook tasks into STEM tasks
- 2020 - 2024 Study of International Teacher Training Development -From the Perspective of Lesson Study & Curriculum Management-
- 2020 - 2023 プログラミング教育の低年齢化に伴うシームレスな地域連携型カリキュラムに関する研究
- 2019 - 2022 特別活動と道徳科の連携により支持的学級風土を実現するカリキュラム開発に関する研究
- 2017 - 2021 A cross-sectional study of the curriculum that fosters "social formers" centered on technological governance capabilities
- 2017 - 2021 Content research on physical skill guidance in the development of growth thinking and attitudes and the curriculum organization of technology education.
- 2017 - 2020 Development and practice of programming education and training curriculum for teacher training and in-service teachers
- 2017 - 2020 A Study on Technology and Computing Curriculum Standards to Develop Pupils' Computational Thinking
- 2016 - 2020 Research on Curriculum Development Using the Self-Assessment System of Classroom Competencies
- 2017 - 2020 成長的思考態度の育成を伴う身体技能の指導と技術科教育課程編成に関する内容論的研究,研究代表者:大谷忠(東京学芸大学)
- 2017 - 2020 技術ガバナンス能力を中核に「社会の形成者」を育成するカリキュラムの教科横断的研究,研究代表者:上野耕史(国立教育政策研究所)
- 2016 - 2019 International Comarison of Mint, STEM and STEAM Education Focused on Learning Process
- 2017 - 2019 プログラミング的思考力を育成する技術・情報教育課程基準,研究代表者:山崎貞登(上越教育大学大学院)
- 2017 - 2019 教員養成および現職教員のためのプログラミング教育研修カリキュラムの開発と実践,研究代表者:松永豊(愛知教育大学)
- 2015 - 2018 Research on New Vision for Subjects and Construction of Subjects-Based on Comparative study of STEM Education in U.S. and European Countries
- 2016 - 2018 学級力セルフ・アセスメントシステムを活用したカリキュラム開発に関する研究,研究代表者:伊藤大輔(金沢工業大学)
- 2015 - 2017 教科と内容構成新ビジョンの解明-米国・欧州STEM・リテラシー教育との比較より-,研究代表者:長洲南海男(筑波大学名誉教授)
- 2013 - 2016 Curriculum research and development on coherent relation between science and technology to develop disaster prevention, energy and risk assessment literacy.
- 2013 - 2015 防災・エネルギー・リスク評価リテラシー育成の科学・技術連携カリキュラムの開発,研究代表者:山崎貞登(上越教育大学大学院)
- 2010 - 2010 小中一貫した「生活を工夫し創造する能力」を構成する技術教育課程のデザイン
- 2007 - 2007 小学校技術教育の評価基準の開発とスタンダード準拠評価の実践
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Papers (59):
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向田 識弘, 平林 千恵, 磯部 征尊. 生成AIのAPIを用いた創造的思考支援ツールの開発. 日本教育工学会研究報告集. 2024. 2024. 3. 17-22
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櫻井 純代, 伊藤 大輔, 磯部 征尊. 学級力向上プロジェクトと授業づくりを関連付ける指導方法の在り方に関する研究. 日本教育工学会研究報告集. 2022. 2022. 3. 209-216
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川村 朋也, 磯部 征尊, 伊藤 大輔, 平林 千恵. 特別の教科 道徳と学級力とを関連付けた年間カリキュラムによる実践とその効果. 日本教育工学会研究報告集. 2021. 2021. 3. 150-157
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Sadato Yamazaki, Yusuke Okajima, Takashi Higashihara, Yasumasa Oomori, Ziye Li, Masataka Isobe, Kyohei Yamazaki. An Improvement of Coherent Tables of Learning Attainment Targets to Make Learners Develop Technological Governance and Innovative Competency through Elementary, Lower and Secondary Schools from the View Points of STEM/STEAM Education. Bulletin of Joetsu University of Education. 2019. 39. 1. 195-206
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Current Situation and Issues of Educational Continuity from Primary through Early Secondary Levels in Saitamacity : Proposal from the Viewpoint of Technology Education and Home Economics Education. 2017. 66. 2. 415-423
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MISC (104):
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安本 太一, 磯部 征尊, 梅田 恭子, 鎌田 敏之, 齋藤 ひとみ, 松永 豊. 小学校・中学校・高等学校間の接続を考慮したプログラミングの授業の提案. 2021. 2021. 36-43
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Sadato YAMAZAKI, Yusuke OKAJIMA, Yasumasa OOMORI, Masataka ISOBE. A Study on Core Disciplinary Benchmarks in the Standards for Technological and Engineering Literacy for Pre-K to Grade 12 : Suggested Revisions for 2020. 2021. 40. 2. 641-651
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Study of the effect on students' school lives through teaching improvement by teachers. 2021. 6. 123-130
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The Influence of Strengthened Collaboration with STEM Education in the Revision of the Content Standards for Technology and Engineering Literacy for PreK to 12th Grade (STEL) by the International Technology and Engineering Educators Association (ITEEA). 2021. 45. 2. 128-141
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Classification of Smile Cards used Project for Promoting Classroom Competencies : A Case of Yatsuda Elementary School. 2020. 20. 4. 97-102
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Books (16):
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必須化!小学校のプログラミング学習 : 成功する全体計画&授業づくり
学芸みらい社 2020 ISBN:9784909783226
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小学校でできるものづくり技術
三恵社 2017 ISBN:9784864876780
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三恵社
2017
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技術科評価基準の開発とカリキュラムのデザイン
三恵社 2017
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マンガで学ぼう!アクティブ・ラーニングの学級づくり クラスが変わる学級力向上プロジェクト
金子書房 2017
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Lectures and oral presentations (54):
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英国におけるSTEM教育の動向 -技術教育の視点に基づく米国のSTEM教育との対比より-
(日本教科教育学会全国大会論文集43 2017)
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英国におけるSTEM教育の特徴とエンジニアリングの取り扱い 米国の技術教育ならびにSTEM教育における二重構造のモデルと比較して
(日本教科教育学会全国大会論文集43 2017)
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中学生の『生物育成に関する技術』に対するガバナンス能力の育成と評価
(日本教科教育学会全国大会論文集43 2017)
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技術教育の視点から提案する理科,算数・数学,工学との関係性
(日本科学教育学会(サンポート高松) 2017)
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技術教育の視点から見たエンジニアリングの取り扱い」,課題研究テーマ「科学・技術に関わる教育の連携・協働 -STEM教育の視点から見た技術・理科・数学の位置づけと関係の在り方-
(日本科学教育学会(サンポート高松) 2017)
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Education (3):
- - 2005 Hyogo University of Teacher Education
- - 2002 Joetsu University of Education Graduate School of Education
- - 2000 Niigata University Faculty of Education
Professional career (1):
- Doctor of Philosophy (Education)
Work history (7):
Association Membership(s) (4):
Japan Curriculum Research and Development Association
, Japan Society for Science Education
, The Japan Society of Technology Education
, 日本カリキュラム学会
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