Rchr
J-GLOBAL ID:201401021620863250
Update date: Sep. 21, 2024
TAJIMA Yuki
タジマ ユウキ | TAJIMA Yuki
Contact this researcher
You can send email directly to the researcher.
Affiliation and department:
Teikyo University Faculty of Liberal Arts
About Teikyo University Faculty of Liberal Arts
Search "Teikyo University Faculty of Liberal Arts"
Detailed information
Research field (1):
Sociology
Research keywords (10):
ファン文化
, メディア表象
, 推し文化
, コンテンツツーリズム
, ポピュラーカルチャー
, idol
, gender
, magazine
, mass communication
, media culture
Research theme for competitive and other funds (2):
2022 - 2025 「限界芸術」化するアイドルの資料アーカイブ整備及び総合的なメディア文化史的研究
2015 - 2018 「アイドル」文化を活用した地域振興に関する基礎的な研究
Papers (17):
Yuki TAJIMA. Exploring the Connection between Idol Studies and Tourism Studies: Mobilities of a Space. Tourism Studies Review. 2023. 11. 2. 115-130
田島悠来. 「アイドル研究」の地図-これまでの動向と今後の展望-. コンテンツ文化史研究. 2022. 13. 48-67
Yuki TAJIMA. Oshi-katsu as Depicted by Media: From analysis of media coverage and representation. 2022. 35. 87-115
田島悠来. 「アイドル」イメージの差異の表象ー日韓合同オーディション番組『PRODUCE48』を事例にー. 帝京社会学. 2020. 33. 89-108
田島悠来. 日本の週刊誌における男性身体の客体化 ジェンダー観の変容に着目して. メディア学. 2020. 34. 1-21
more...
MISC (16):
田島 悠来. 「推し活」への関心とバックラッシュ. Voice. 2024. 562. 211-217
田島悠来. ネット社会は旧ジャニーズ問題とどう関わったか. GALAC. 2024. 657. 30-33
田島悠来. 「推し活」が変える?「女性オタク」のメディアイメージ. 中央公論. 2024. 138. 2. 142-149
田島悠来. 嵐・BTS・ガルパンがお手本? エンタメが変える、コロナ後の新たな「移動概念」とは. メルクマール. 2022
田島悠来. 恋愛を「みせる」こと : 恋愛リアリティショーにおけるカップル主義のゆくえ(特集 〈恋愛〉の現在 : 変わりゆく親密さのかたち). 現代思想. 2021. 49. 10. 202-211
more...
Books (9):
アイドル・スタディーズ : 研究のための視点、問い、方法
明石書店 2022 ISBN:9784750353234
アイドルについて葛藤しながら考えてみた : ジェンダー/パーソナリティ/「推し」
青弓社 2022 ISBN:9784787274496
メディア・コンテンツ・スタディーズ : 分析・考察・創造のための方法論
ナカニシヤ出版 2020 ISBN:9784779512841
奇跡の論文図鑑 : ありえないネタを、クリエイティブに!
NHK出版 2020 ISBN:9784140818060
出版史研究へのアプローチ-雑誌・書物・新聞をめぐる5章ー
出版メディアパル 2019
more...
Lectures and oral presentations (27):
アイドル研究と観光研究の接続可能性:空間の「移動」に着目して
(観光学術学会第10回研究集会シンポジウム「メディア誘発型観光」研究の刷新 2023)
「アイドル研究」のこれまでとこれから
(アイドル学研究会 2023)
雑誌記事の言説からみる「推し活」のメディアイメージ
(日本出版学会2022年度秋季研究発表会 2022)
「アイドル研究」研究-「アイドル」文化におけるマス・メディアの位置づけとその変容に着目して-
(日本マス・コミュニケーション学会2020秋季大会 2020)
「アイドル」コンテンツのグローバルな展開と受容:『PRODUCE48』を事例に
(カルチュラル・タイフーン2019 2019)
more...
Education (3):
2011 - 2014 同志社大学大学院 社会学研究科メディア学専攻 博士後期課程
2009 - 2011 同志社大学大学院 社会学研究科メディア学専攻 博士前期課程
2005 - 2009 Doshisha University Faculty of Social Studies Department of Media, Journalism and Communication
Professional career (1):
博士(メディア学) (同志社大学)
Work history (4):
2024/04 - 現在 Teikyo University
2020/04 - 2024/03 Teikyo University
2018/04 - 2020/03 Teikyo University
2014/04 - 2017/03 Doshisha University
Awards (1):
2018 - 日本出版学会 第39回日本出版学会賞奨励賞 『「アイドル」のメディア史:『明星』とヤングの70年代』
Association Membership(s) (6):
コンテンツ文化史学会
, 観光学術学会
, カルチュラル・スタディーズ学会
, 日本ジェンダー学会
, THE JAPAN SOCIETY OF PUBLISHING STUDIES
, THE JAPAN SOCIETY FOR STUDIES IN JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in
researchmap
.
For details, see here
.
Return to Previous Page
TOP
BOTTOM