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J-GLOBAL ID:201401039997607564   Update date: May. 26, 2022

Ichikawa Hiroko

イチカワ ヒロコ | Ichikawa Hiroko
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://www.ichikawa-hiroko.com
Research field  (1): Sociology
Research keywords  (5): transnational journalism ,  propaganda ,  public relations ,  アメリカ ,  public diplomacy
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2015 - 2015 「米国の対中プロパガンダ放送の変容:天安門事件と香港の民主化運動時の比較分析」
  • 2014 - 2015 「米国プロパガンダラジオの研究」
  • 2014 - 2015 「人権外交とパブリック・ディプロマシーの研究」
  • 2010 - 2011 「冷戦後の米国の対アジア・ラジオ放送と政治的ねらい-「人権問題」をめぐる西側諸国による国際ラジオ放送との比較研究を通じて」
  • 2010 - 2010 “Tiananmen Square and US Public Diplomacy toward China”
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Papers (5):
  • 西郡仁朗, 黒田史彦, 福田寺紫陽, 市川 紘子. 「東京の言語景観と留学生から見た多言語対応状況~2020年東京オリンピック・パラリンピックに向けて~」. 『人文学報』. 2016. 512. 7. 39-60
  • Hiroko Ichikawa. The US Public Diplomacy by Using Radio toward China in the End of Cold War. Journal of Asia-Pacific Studies. 2015. 25. 79-89
  • The management of US missionary higher education in China between the 1900's and 1920's: Yenching University supported by missionary, US government and philanthropists. Cultural economics. 2009. 6. 4. 27-36
  • Ichikawa Hiroko. The genealogy of concepts related to US cultural diplomacy : the issue of negative connotations of "propaganda" and public diplomacy theories. Journal of information studies. 2009. 77. 61-76
  • Radio broadcasting and American foreign policy: The Voice of America between the W.W.2 and the Cold War. Intelligence. 2006. 7. 103-109
MISC (2):
  • 市川 紘子. 東京大学マナビラボ発 アクティブ・ラーニングを一歩深めるマナビの理論[4]指導する教員自身の英語運用能力に不安がある. 英語教育2017年10月号. 2017. 55-55
  • Maesy Angelina, Hiroko Ichikawa, Nur Ayuni Zainal Abidin, Mark Gregore, Gloda Gloriani, Philip Francisco Dy, Joshua Liaw, Liang Huat, Apirat Kongchanagul, Rattana Lao. “Mosaic Towards Globally Competitive Yet Locally Rooted Asians: The Changing Role of Education”. The 7th Hitachi Young Leaders Initiatives. 2005. 36-41
Books (5):
  • ストーリーで学ぶアカデミック英会話 English Academia
    朝日出版社 2017 ISBN:4255010188
  • アクティブ・ラーナーを育てる高校-アクティブ・ラーニングの実態と最新実践事例
    学事出版 2016 ISBN:4761923075
  • アクティブ・ラーナーを育てる高校アクティブ・ラーニングの実態と最新実践事例 2016年 12 月号 [雑誌]: 月刊高校教育 増刊
    学事出版 2016
  • 『現代社会学事典』
    弘文堂 2012
  • 『文化冷戦の時代』
    国際書院 2009
Lectures and oral presentations  (10):
  • US Radio Diplomacy and Human Rights Issues in Asia
    (International Conference on Cultural Policy Research)
  • The Role of Public Diplomacy in the Normalization of the US-Sino Relationship: The Dispatch of Performing Arts Organizations to China from the United States
    (2017 New York Conference on Asian Studies 2017)
  • UTokyo English Academia: Development and Evaluation
    (2017)
  • 若手研究者のためのオンライン学習コース:UTokyo English Academiaの開発
    (第3回 学術英語学会 年次大会 2017)
  • 米国のパブリック・ディプロマシーにおける国際ラジオ放送の意義と問題点
    (日本マス・コミュニケーション学会2016年度春季研究発表会 2016)
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Education (4):
  • 2006 - 2011 The University of Tokyo Ph.D. Program
  • 2004 - 2006 The University of Tokyo Master’s Program
  • 2002 - 2004 National Graduate Institute for Policy Studies
  • 1997 - 2002 Tokyo University of Foreign Studies European and American Studies 1
Work history (12):
  • 2022/04 - 現在 Keio University Faculty of Economics
  • 2021/10 - 現在 The University of Tokyo Graduate School of Arts and Sciences Institute for Advanced Global Studies
  • 2017/04 - 現在 Daito Bunka University Faculty of Foreign Languages, Department of English Language
  • 2020/06 - 2022/03 Sophia University Faculty of Humanities Department of Journalism
  • 2016/06 - 2018/03 The University of Tokyo Center for Research and Development of Higher Education
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Association Membership(s) (3):
メディア史研究会 ,  日本文化政策学会 ,  THE JAPAN SOCIETY FOR STUDIES IN JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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