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J-GLOBAL ID:201401057723698766   Update date: May. 13, 2024

Toyosei HIRATA

Toyosei HIRATA
Affiliation and department:
Research keywords  (5): 科学教育 ,  地学教育 ,  理科教育 ,  Education of Earth Science ,  Science Education
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2021 - 2024 河床堆積物の上流から下流にかけての細粒化の成因認識調査と教材の開発・提案
  • 2013 - 2014 場面解決型問題データベースの構築とテキスト分析を通した効果的な問題抽出
  • 2005 - 2005 学習到達度を測る観点別評価基準収録集の作成と有効性の検証(中学理科地学)
  • 科学用語,科学概念の認識と理科授業法に関する研究
  • 科学的思考力の育成と評価に関する研究
Papers (41):
  • YOSHIKAWA Takenori, HIRATA Toyosei, TAGA Masaru, OGAWA Hiroshi. The Solidification Depth of Plutonic Rocks Exposed on the Surface in Japan and a Lesson Plan Aimed at Enabling Students to Perceive the Scale of Long-Term Geological Changes. Education of Earth Science. 2024. 76. 3. 45-56
  • 平田, 豊誠, 小川, 博士, 安部, 洋一郎. 河床堆積物の下流方向にかけての細粒化についてどのように教えているのか:指導案分析を通して-How Do Teaching about the Causes of Grain Size Distribution In Rivers:Through Teaching Plan Analysis. 佛教大学教育学部学会紀要. 2023. 23. 69-80
  • HIRATA Toyosei, BESSHO Ryokei, KATAI Fukumi, OGAWA Hiroshi. Understanding of the Causes of Downstream Grain-size Decrease in Fluvial Sediments: Survey for Elementary School Students, Junior High School Students, University Students, and Elementary School Teachers. Education of Earth Science. 2022. 75. 2. 59-66
  • 小川 博士, 新村 和弥, 平田 豊誠. 真正の学習論に依拠した中学校理科の単元開発と学習効果 : 中学校第3学年理科「水溶液とイオン」「化学変化と電池」を事例として. 白鴎大学教育学部論集 / 白鴎大学教育学部 編. 2022. 16. 2. 1-22
  • 平田, 豊誠, 橋本, 裕子, 若林, 采, 小川, 博士. 佛教大学附属幼稚園でのサトウキビ栽培の実践可能性の検討 : 領域「環境」との関連から-Investigating the Practical Feasibility of Sugarcane Cultivation in Bukkyo University Attached Kindergarten : In relation to Area "Environment" Of Course of study for Kindergarten. 佛教大学教育学部学会紀要. 2022. 22. 67-78
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MISC (8):
  • 平田豊誠, 野ヶ山康弘, 小川博士. Transformation of Children’s Perceptions before and after Learning about the Causes of Grain Size Distribution in Rivers. 全国地学教育研究大会・日本地学教育学会全国大会講演予稿集(Web). 2023. 2023-77th
  • 平田豊誠. 2021年度「子ども科学教室」の取組み. 佛教大学社会連携センター年報. 2022. 8. 31-34
  • 吉川武憲, 多賀優, 平田豊誠, 小川博士. Surprise for Transformations in the Earth Caused by Learning the Mechanism of Plutonic Rocks Become Visible on the Surface of the Earth. 全国地学教育研究大会・日本地学教育学会全国大会講演予稿集(Web). 2022. 2022-76th
  • 平田豊誠, 別所良馨, 小川博士. A Survey of Elementary and Junior High School Students’ Perceptions of the Causes of Grain Size Distribution in Rivers. 全国地学教育研究大会・日本地学教育学会全国大会講演予稿集(Web). 2021. 2021-75th
  • 平田豊誠. 「子ども科学教室」の取組み2019. 佛教大学社会連携センター年報. 2020. 6
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Books (8):
  • 今日からできる理科授業ICT活用
    講談社 2022
  • 授業づくりのための中等理科教育法 ー不易と流行のエッセンスー
    ミネルヴァ書房 2022
  • 小学校理科を教えるために知っておきたいこと-初等理科内容学と指導法-
    東洋館出版社 2022
  • 教育評価重要用語事典
    明治図書 2021
  • 2019年改訂指導要録対応 シリーズ・学びを変える新しい学習評価 「理論・実践編3 評価と授業をつなぐ手法と実践」
    ぎょうせい 2020
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Lectures and oral presentations  (43):
  • How is the Causes of Grain Size Distribution in Rivers Explain in the Instruction Manual for Teachers? : Grade 5 “Function of Water Flow and Change in Ground Surface”
    (2022)
  • Surprise for Transformations in the Earth Caused by Learning the Mechanism of Plutonic Rocks Become Visible on the Surface of the Earth
    (2022)
  • How do Teaching about the Causes of Grain Size Distribution in Rivers-Through Teaching Plan Analysis
    (2022)
  • 中学生に深成岩の固結深度を教える意義
    (日本理科教育学会第71回全国大会(群馬大会) 2021)
  • 河床堆積物の上流から下流にかけての細粒化の教科書記述 ー小学校第5学年理科「流れる水のはたらき」ー
    (日本理科教育学会第71回全国大会(群馬大会) 2021)
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Education (2):
  • 2009 - 2012 Hyogo University of Teacher Education
  • 1995 - 1997 Osaka Kyoiku University Graduate School| Division of Education
Professional career (2):
  • Doctor of Philosophy (Education) (Hyogo University of Teacher Education)
  • Master of Education (Osaka Kyoiku University)
Work history (4):
  • 2014/04 - 佛教大学 教育学部教育学科
  • 2012/04 - 2014/03 大阪府寝屋川市教育委員会
  • 2001/04 - 2012/03 大阪教育大学附属池田中学校
  • 1997/04 - 2001/03 大阪府公立中学校
Committee career (6):
  • 2017/06 - 2025/06 京都ゼミナールハウス 京都ゼミナールハウス 評議員
  • 2022/07 - 2024/06 日本地学教育学会 日本地学教育学会常務委員
  • 2022/07 - 2024/06 日本地学教育学会 「地学教育」編集委員会 「地学教育」編集副委員長
  • 2018/07 - 2022/06 日本地学教育学会 「地学教育」編集委員会 「地学教育」編集委員
  • 2018/04 - 2019/03 大学コンソーシアム京都 FDフォーラム企画検討委員会 委員
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Association Membership(s) (5):
日本教育実践学会 ,  日本教科教育学会 ,  日本科学教育学会 ,  日本地学教育学会 ,  日本理科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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