Rchr
J-GLOBAL ID:201401058264228561
Update date: Sep. 27, 2024
Hori Shinya
ホリ シンヤ | Hori Shinya
Affiliation and department:
Job title:
Assistant Professor
Research field (1):
Foreign language education
Research keywords (3):
Foreign Language Education
, French Language Education
, Language Education Policy
Research theme for competitive and other funds (8):
- 2023 - 2026 複言語・複文化を意識した省察に特化した言語ポートフォリオの開発
- 2024 - 2025 言語教育におけるAI 活用の展望と教師の果たす役割に関する研究
- 2023 - 2024 ポストコロナ時代の言語教育におけるオンライン授業と機械翻訳への対応に関する研究
- 2021 - 2024 Facteurs de l'environnement d'apprentissage et satisfaction des besoins psychologiques des apprenants
- 2016 - 2017 自律した外国語学習者の養成に向けた省察に関する研究
- 2015 - 2016 初修外国語学習者の省察を促進するための基盤研究
- 2013 - 2016 Dissemination of Japanese Portfolio for Student Teachers of Languages and Demonstative Study on Standards for Competencies in Conducting Classes in English
- 2011 - 2015 Projet de recherche sur le cadre commun de l'enseignement de langues
Show all
Papers (25):
-
Shinya HORI. Online teaching in language education in the Post-Corona Era: Based on a questionnaire survey of French learners' psychological needs-. Studies in e-Learning Language Education. 2024. 18. 40-52
-
Shinya Hori. The Stagnation of ELP and Its Prospects after Publication of the CEFR-CV. Language Teacher Education. 2022. 9. 2. 1-12
-
Shinya Hori, Jean Noriyuki Nishiyama, Mitsuru Ohki. Objectifs de l'apprentissage du français : étude comparative entre six langues étrangères sur la motivation des étudiants japonais. Les actes du XIVe Congrès mondial de la FIPF. 2018. 6. 125-136
-
Rayhangül Ahåt, Hori Shinya. Individual factors in the motivation of learning L3 through L2 among minority students in Xinjiang. Journal of English as an International Language. 2017. 12. 2. 89-102
-
OHKI Mitsuru, HORI Shinya. Les causes du manque de motivation des apprenants japonais de français. Revue japonaise de didactique du français. 2017. 12. 1. 121-140
more...
MISC (7):
-
ジャン=クロード・ベアコ(著), 堀 晋也(訳). Les Niveaux commun de référence pour les langues (A1-C2) du CEFR/CEFR-J suffisent-ils pour enseigner ?. Language Teacher Education. 2015. 2. 1. 14-19
-
堀 晋也. 書評:青木直子・中田賀之(編) (2011), 「学習者オートノミー-日本語教育と外国語教育の未来のために』. Revue japonaise de didactique du français. 2013. 8. 1. 227-230
-
堀 晋也. 書評:細川英雄・西山教行(編) (2010), 『複言語・複文化主義とは何か-ヨーロッパの理念・状況から日本における受容・文脈化へ』. Revue japonaise de didactique du français. 2011. 6. 2. 192-194
-
フランシス・カルトン(著), 堀 晋也(訳). 言語学習における自律のためのポートフォリオの有用性. 科学研究費補助金基盤研究(B)研究成果報告書「英語教師の成長に関わる枠組みの総合的研究」. 2011. 171-179
-
Shinya Hori. Book review: Maurais Jacques, Dumont Pierre Klinkenberg Jean-Marie, Maurer Bruno, Chardenet Patrick (dir.), (2008), L'avenir du francais. Revue japonaise de didactique du français. 2009. 4. 1. 218-220
more...
Books (8):
-
L'Avenir en commun
2024 ISBN:9784588603754
-
私たちの未来が危ない - グレタにつづけ
駿河台出版社 2024 ISBN:9784411013552
-
教育現場へのインパクト
くろしお出版 2021 ISBN:9784874248676
-
社会人のための英語の世界ハンドブック
大修館書店 2017 ISBN:9784469246155
-
ヨーロッパの言語
岩波書店 2017 ISBN:9784003369913
more...
Lectures and oral presentations (33):
-
北大生の第二外国語学習における AI 活用の現状
(北海道大学研究集会2024 「言語教育におけるAI活用の展望と教師の果たす役割-AIにできること、できないこと」 2024)
-
複言語・複文化能力の養成を意識したポートフォリオの開発に向けて
(中央大学人文科学研究所 公開研究会 2024)
-
外国語のオンライン授業のこれから-学生の動機づけの観点から考えるー フランス語学習者を対象にした全国規模のアンケート調査から見えてきたこと
(甲南大学国際言語文化センター 第55回言語教授法・カリキュラム開発研究会全体研究会 2024)
-
ポストコロナ時代にオンライン授業は不要か?- 学習者の心理的欲求に関するアンケート調査を踏まえて
(北海道大学研究集会2023 「ポストコロナ時代の言語教育におけるオンライン授業と翻訳AI・生成AIへの対応に関する研究」 2023)
-
Que préférez-vous, le cours en ligne ou en présentiel ?
(Colloque International 2023: La diversité et la pluralité du plurilinguisme 2023)
more...
Education (3):
- 2008 - 2012 Kyoto University Graduate School of Human and Environmental Studies Department of Human Coexistence doctoral course
- 2006 - 2008 Kyoto University Graduate School of Human and Environmental Studies Department of Human Coexistence master's course
- 2001 - 2006 Kyoto University Faculty of Integrated Human Studies
Professional career (1):
- Doctor of Human and Environmental Studies (Kyoto University)
Work history (11):
- 2022/04 - 現在 Hokkaido University Research Faculty of Media and Communication Assistant Professor
- 2020/04 - 2022/03 Toyo Gakuen University Part-time Lecturer
- 2018/04 - 2022/03 Dokkyo University Faculty of Foreign Languages Department of French Part-time Lecturer
- 2018/04 - 2022/03 Bunkyo University Faculty of International Studies Part-time Lecturer
- 2017/04 - 2022/03 Daito Bunka University Faculty of Foreign Languages Department of English Language Part-time Lecturer
- 2017/04 - 2022/03 Takachiho University Part-time Lecturer
- 2017/04 - 2018/03 Kyoto University Institut for Liberal Arts and Sciences Part-time Lecturer
- 2016/04 - 2017/03 Kyoto Prefectural University Faculty of Letters Part-time lecturer
- 2014/04 - 2017/03 Waseda University Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences Research Associate
- 2013/04 - 2014/03 Kyoto University Institut for Liberal Arts and Sciences Part-time Lecturer
- 2011/04 - 2014/03 Konan University Institute for Language and Culture Part-time Lecturer
Show all
Committee career (2):
- 2024/04 - 現在 Association for e-Learning Language Education Board member
- 2015/06 - 2018/05 Société Japonaise de Didactique du Français Board member
Awards (1):
- 2023/10 - 北海道大学 令和4年度ベスト・エクセレント・ティーチャー
Association Membership(s) (3):
Japan Council on the Teaching of Foreign Languages
, Association for e-Learning Language Education
, La Société Japonaise de Didactique du Français
Return to Previous Page