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J-GLOBAL ID:201401063797495468   Update date: May. 09, 2024

Hidaka Motonobu

ヒダカ モトノブ | Hidaka Motonobu
Affiliation and department:
Job title: 講師
Homepage URL  (1): https://sites.google.com/site/mhidaka0216
Research field  (4): Clinical psychology ,  Neuroscience - general ,  Experimental psychology ,  Special needs education
Research keywords  (12): 発達性協調運動症(DCD) ,  知的Gifted ,  居場所 ,  学習援助 ,  生理心理学 ,  事象関連電位 ,  発達認知神経科学 ,  発達障害 ,  注意欠如多動症(ADHD) ,  学習障害(LD) ,  自閉スペクトラム症(ASD) ,  特別支援教育
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2022 - 2025 ギフテッドの子どもの困り感を探る-子どもの語りと認知特性の検討
  • 2021 - 2025 Considerations to Elucidate the Pathology of Handwriting and Support of Children with Developmental Coordination Disorder Based on Internal Model of Motor Control
  • 2019 - 2022 高い知能をもつ人が示す過度激動特性(刺激への感受性の強さ)に関する尺度開発
  • 2015 - 2019 異年齢期カップリングの発達学:子どもの生きづらさを超えるための学際的協働
  • 2015 - 2018 自閉症スペクトラムの伝達意図理解とメタ表象の障害に関するミューリズムによる研究
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Papers (29):
  • 日高 茂暢. ギフテッドとOverexcitability : 肯定的分離理論を通じて-Gifted Children and Overexcitability : Through the Theory of Positive Disintegration-特集 ギフテッド. LD研究 = Japanese journal of learning disabilities / 日本LD学会編集委員会 編. 2023. 32. 4. 244-250
  • Hidaka Motonobu. Association with event-related potentials and social deficits in autism spectrum disorders. Japanese Journal of Clinical Neurophysiology. 2023. 51. 2. 73-77
  • Understanding writing difficulties in developmental coordination disorder based on a psychomotor model for handwriting and internal modeling deficit hypothesis. 2023. 16. 2. 1-11
  • 小野文慈, 和久屋寛, 成松美枝, 日高茂暢, 高栁元. オペレーションズリサーチを用いた業務の効率化 : 学校現場の利用可能性について. 佐賀大学教育学部研究論文集. 2022. 6. 2. 13-18
  • 小泉雅彦, 日高茂暢, 片桐正敏, 富永大悟, 室橋春光. WISC-IVを用いた知的ギフテッドのアセスメントと認知的特性の臨床的検討. 佐賀大学教育学部研究論文集. 2022. 6. 2. 75-84
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MISC (14):
  • トクシュウ ギフテッド ・ ワーキングメモリ&トクベツ シエン キョウイク トピックス : 「 S.E.N.S ネンジ タイカイ in ホッカイドウ 」 ハツ ; ギフテッド ノ リカイ ト シエン. 2023. 21. 3. 10-13
  • 日高 茂暢. 若手教員をチームで育てる. 月刊学校教育相談(11月). 2019. 35-37
  • 日高 茂暢. ASDの特性をプラスに活かす. 指導と評価. 2019. 2月. 24-26
  • 日高 茂暢. ゴールを見据え、「斜めの関係」をめざす. 月刊学校教育相談. 2019. 2月. 19-21
  • 日高 茂暢. コラム 論理的思考. 小一教育技術. 2018. 1月. 59
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Books (7):
  • 知的障害児の心理・生理・病理 : エビデンスに基づく特別支援教育のために
    北大路書房 2022 ISBN:9784762831881
  • ギフテッドの個性を知り、伸ばす方法
    小学館 2021 ISBN:9784098402113
  • 公認心理師の基本を学ぶテキスト2心理学概論
    ミネルヴァ書房 2020
  • 特別支援教育の基礎
    学文社 2020
  • 特別支援教育の基礎
    学文社 2020
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Lectures and oral presentations  (45):
  • 自閉スペクトラム症における顔認知と事象関連電位
    (第53回日本臨床神経生理学会 2023)
  • ギフテッド応援隊が提供しているサポートブックの評価と有効性調査ー保護者へのアンケート調査から分かったこと
    (日本LD学会第32回大会 2023)
  • 連続する2音の後半の変化はミスマッチ陰性電位に影響するか
    (日本臨床神経生理学会第52回大会 2022)
  • 日本語話者の限局性学習症における 言語音MMNとRAN課題の関係
    (日本臨床神経生理学会第52回大会 2022)
  • 自閉スペクトラム症における社会性障害と事象関連電位
    (日本臨床神経生理学会第52回大会 2022)
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Education (4):
  • 2010 - 2017 北海道大学大学院 教育学院 博士後期課程 中退
  • 2008 - 2010 Hokkaido University Research and Education Center for Brain Science
  • 2008 - 2010 北海道大学大学院 教育学院 修士課程
  • 2004 - 2008 Hokkaido University School of Education
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (北海道大学)
Work history (8):
  • 2019/04 - 現在 Saga University Faculty of Education
  • 2018/04 - 2019/03 The Open University of Japan
  • 2017/04 - 2019/03 Sakushin Gakuin University Faculty of Human and Cultural Sciences
  • 2012/04 - 2019/03 スクールカウンセラー・巡回相談等
  • 2014/04 - 2017/03 Sakushin Gakuin University Faculty of Human and Cultural Sciences
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Committee career (4):
  • 2021/05 - 現在 日本臨床神経生理学会 代議員
  • 2018/09 - 現在 日本LD学会 大会等支援委員会
  • 2015/04 - 現在 人間・環境学会(MERA) 子ども・青少年環境における居場所に関する学際的研究委員会
  • 2013/04 - 現在 日本LD学会 発達障害の心理的疑似体験(仮)第3版作成委員
Awards (1):
  • 2018/08 - 日本パーソナリティ心理学会 第27回大会優秀大会発表賞 どのような学級でスクールカーストが学校適応感の格差を起こすのか -マルチレベル分析による検討-
Association Membership(s) (8):
発達性ディスレクシア研究会 ,  MAN-ENVIRONMENT RESEARCH ASSOCIATION ,  JAPANESE SOCIETY OF CLINICAL NEUROPHYSIOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  JAPANESE SOCIETY FOR PHYSIOLOGICAL PSYCHOLOGY AND PSYCHOPHYSIOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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