Rchr
J-GLOBAL ID:201401069520386635   Update date: Jan. 26, 2023

Yoshihiro Hara

ハラ ヨシヒロ | Yoshihiro Hara
Affiliation and department:
Job title: 講師
Research field  (4): Education - general ,  Education - general ,  Education - general ,  Education - general
Research keywords  (8): History of Universities ,  Higher Education ,  Liberal Arts ,  教養 ,  Curriculum ,  Active Learning ,  History of North America ,  Professional Training
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2022 - 2026 Constructing a Histriography of American Higher Education
  • 2019 - 2022 "Discipline" in American Higher Education during the 19th Century
  • 2015 - 2019 University Extension and American Higher Education in 1930s
  • 2015 - 2018 International Comparison of the Images of Educational Thinkers
  • 2012 - 2015 A Historical Study on Intellectual Property Governance and American Higher Education
Papers (15):
  • Yoshihiro Hara. “Universities for Science” and “How to Open Universities”: With “the Idea of Modern University” by Abraham Flexner. Forum on Modern Education. 2022. 31. 81-87
  • Yoshihiro Hara. Rethinking Educational Stages: An Essey of Comparative Educational History on School Systems and Curricula. Shonan Institute of Technology Journal. 2022. 56. 1. 73-77
  • Hara, Yoshihiro. Undergraduate Course of Instruction in American Universities during the 1860s-70s: The Introduction of the Group System at Johns Hopkins University and Cornell University. Studies in the History of Education: Research Bulletin of the Japan Society for Historical Studies in Education. 2018. 61. 32-44
  • Hara Yoshihiro. Misunderstandings of “Active Learning” in Japan: Referring to Concepts in the History of Higher Learning in America. The Bulletin of Hirosaki Gakuin University. 2018. 54. 11-18
  • Hara, Yoshihiro. Yale's Reports of 1828 and Modern Sciences : Focusing on the Relationship between the Classical Curriculum of the Yale College and the Scientific School. Hirosaki Gakuin University English Department Review. 2018. 26. 1-17
more...
MISC (11):
  • 原圭寛. 情報の信憑性に関する知識習得のための授業実践:高等学校情報科及び総合的な探究の時間などにおけるICT活用の基礎として. 湘南工科大学教職センター年報. 2023. 2. 5-9
  • 五島 敦子, 戸村 理, 羽田 貴史, 原 圭寛, 天野 郁夫, 寺﨑 昌男. 天野郁夫・高等教育史と寺﨑昌男・大学史を読む. 大学史研究. 2021. 30. 270-292
  • 原 圭寛. 19世紀アメリカ大学史に見る学校階梯の萌芽とカリキュラム(高等教育プラットフォーム第2回歴史部門勉強会の報告). 大学史研究通信. 2021. 103. 5-6
  • 神戸 和佳子, 原 圭寛. コンピテンシー・ベイスの教育が持つ「危うさ」とその対処:「総合的な学習の時間」と子どものための哲学(P4C)の比較を通して. 湘南工科大学紀要. 2021. 55. 1. 85-92
  • A Study of Teaching Practice and School Internships Trends and Initiatives. Shonan Institute of Technology journal. 2020. 54. 1. 133-142
more...
Books (2):
  • 教育の哲学・歴史 (教師のための教育学シリーズ)
    学文社 2017 ISBN:4762026123
  • 学生による学生のためのダメレポート脱出法 (アカデミック・スキルズ)
    慶應義塾大学出版会 2014 ISBN:4766421779
Lectures and oral presentations  (18):
  • 社会の分断と対立の時代におけるデモクラシーと教育:米国における教員の専門性の揺らぎを視点として
    (日本教育学会第81回大会 2022)
  • 19世紀後半のイェール・カレッジによるドイツ受容:ノア・ポーターの米独比較中等・高等教育制度論
    (教育史学会第65回大会 2021)
  • 古典教育をめぐる議論:19世紀の日米における事例から考える
    (第34回HMCオープンセミナー 2021)
  • 19 世紀アメリカ学士課程編成史
    (高等教育プラットフォーム歴史部門勉強会(第2回) 2021)
  • アクティブ・ラーニングを促す学士課程の構築
    (GUCネットワーク大学コンソーシアム岐阜2020年度共同プログラム:人材育成プログラム 2020)
more...
Education (3):
  • 2012 - 2016 Keio University Ph.D. Course, Graduate School of Human Relations Major in Education
  • 2010 - 2012 Keio University M.A. Course, Graduate School of Human Relations Major in Education
  • 2006 - 2010 Keio University College of Letters Major in Education
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (慶應義塾大学)
Work history (10):
  • 2019/04 - 現在 Shonan Institute of Technology Center for Teacher Training and Center for Liberal Arts, Faculty of Engineering Assistant Professor
  • 2018/04 - 現在 Keio University Correspondence Courses
  • 2019/09 - 2023/03 八戸学院大学 地域経営学部 非常勤講師
  • 2019/08 - 2019/08 Keio University Correspondence Courses
  • 2016/04 - 2019/03 Hirosaki Gakuin University Faculty of Liberal Arts Lecturer
Show all
Committee career (5):
  • 2021/12 - 現在 大学史研究会 事務局員
  • 2021/11 - 2022/10 教育哲学会 第65回大会準備委員
  • 2021/06 - 2021/09 教育思想史学会 選挙管理委員(副委員長)
  • 2012/10 - 2015/09 教育思想史学会 事務局幹事
  • 2010/10 - 2013/10 教育哲学会 事務局員
Awards (1):
  • 2018/09 - The Society for Historical Studies of Education Research Award
Association Membership(s) (7):
Society for the Historical Study on American Education ,  The Japanese Society for Historical Studies on Higher Education ,  JAPAN COMPARATIVE EDUCATION SOCIETY ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  THE JAPAN SOCIETY FOR THE HISTORICAL STUDIES OF EDUCATION ,  HISTORY OF EDUCATIONAL THOUGHT SOCIETY ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE PHILOSOPHY OF EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page