Rchr
J-GLOBAL ID:201401084744434472   Update date: Oct. 11, 2024

Ishizawa Toru

イシザワ トオル | Ishizawa Toru
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (3): 教師教育 ,  第二言語習得 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2024 - 2029 学習者の情意面が聴解力に与える影響に関する研究
  • 2023 - 2028 Development of criteria for matching learners to the lexical level of texts: An application to the teaching of Japanese as a first and a second language
  • 2018 - 2022 日本語学習者の音声習得 ー文字表記が持つ情報との関連性-
  • 2016 - 2020 語彙学習における学習者特性の影響
  • 2014 - 2018 A study of the relationship between orthographic output and perception in Japanese L2 phonology
Show all
Papers (12):
  • 石澤徹, イシザワ トオル, ISHIZAWA Toru. 日本語教育実習科目の構築と今後の展望. 東京外国語大学 国際日本学研究. 2023. 3. 55-68
  • 本橋, 美樹, 石澤, 徹. ひらがな表記を視覚情報とした音声トレーニングの可能性. 関西外国語大学留学生別科日本語教育論集 = Papers in Teaching Japanese as a Foreign Language. 2022. 32. 73-86
  • Miki Motohashi-Saigo, Toru Ishizawa. A relationship between orthographic output and perception in L2 Japanese phonology by L1 English speakers. Ampersand. 2020. 7
  • 本橋 美樹, 石澤 徹. 書字情報が持つL2音声習得への影響に関する一考察 -発音の生成に焦点を当てて-. 関西外国語大学留学生別科 日本語教育論集. 2017. 26. 17-26
  • 本橋, 美樹, 石澤, 徹. 書字情報が持つL2音声習得への影響に関する一考察 : 発音の生成に焦点を当てて. 関西外国語大学留学生別科日本語教育論集 = Papers in Teaching Japanese as a Foreign Language. 2016. 26. 13-22
more...
MISC (2):
  • MOTOHASHI, Miki, ISHIZAWA, Toru. A study of the relationship between orthographic information and phonological acqusition in learners of Japanese. Journal of Inquiry and Research. 2024. 120. 125-136
  • 伊東克洋, 石澤徹, 八木真生, イトウ カツヒロ, イシザワ トオル, ヤギ マキ, ITO Katsuhiro, ISHIZAWA Toru, YAGI Maki. 学びの共同体構築を目指したブログ活動 -非同期型オンライン日本語教育の可能性--マナビ ノ キョウドウタイ コウチク オ メザシタ ブログ カツドウ -ヒドウキガタ オンライン ニホンゴ キョウイク ノ カノウセイ-. 東京外国語大学 国際日本学研究. 2023. 3. 69-82
Books (6):
  • 『語彙ドン!-大学で学ぶためのことば-』Vol.2
    くろしお出版 2021 ISBN:9784874248836
  • 『語彙ドン!ー大学で学ぶためのことば-』Vol.1
    くろしお出版 2018
  • 日本語教育への道しるべ 第4巻 ことばのみかたを知る
    凡人社 2017 ISBN:9784893589286
  • 日本語教育への道しるべ 第1巻 ことばのまなび手を知る
    凡人社 2017 ISBN:9784893589255
  • 日本語教育への道しるべ 第3巻 ことばの教え方を知る
    凡人社 2017 ISBN:9784893589279
more...
Professional career (2):
  • 修士(教育学) (広島大学)
  • 博士(教育学) (広島大学)
Work history (6):
  • 2020/04 - 現在 Tokyo University of Foreign Studies Institute of Japan Studies Associate Professor
  • 2015/04 - 2020/03 Tokyo University of Foreign Studies Institute of Japan Studies Lecturer
  • 2014/04 - 2015/03 Tokyo University of Foreign Studies Jpnanese Language Center for International Students Lecturer
  • 2012/04 - 2014/03 山口福祉文化大学 ライフデザイン学部 講師
  • 2010/02 - 2010/08 University of California、Santa Barbara East Asian Languages & Cultural Studies lecturer
Show all
Awards (1):
  • 2019 - 日本語教育学会 日本語教育学会奨励賞
Association Membership(s) (7):
言語科学会 ,  小出記念日本語教育学会 ,  日本語教育学会 ,  第二言語習得研究会 ,  異文化間教育学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page