Rchr
J-GLOBAL ID:201401098295926340
Update date: Jul. 04, 2024
Sakai Hiroyuki
Sakai Hiroyuki
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Research field (3):
Educational technology
, Learning support systems
, Tertiary education
Research keywords (11):
ICT-enabled education
, Educational technology
, Open education
, OER
, MOOC
, OCW
, Teaching and learning support system
, e-learning
, Faculty development
, Informatics education
, Architectural acoustics
Research theme for competitive and other funds (9):
- 2024 - 2027 大学の一般情報教育におけるマルチモーダル形態への移行と効果検証
- 2019 - 2022 MOOCの開発・運用・改善における支援環境の構築に関する研究
- 2017 - 2020 Development of Handwriting Process Data Exchange Platform and Its Application for Teaching and Learning at Higher Educational Institution
- 2013 - 2016 Rubric development for course portfolio in higher education
- 2013 - 2016 Building "University Education Commons" for the Advancement of Higher Education Improvement and the Promotion of Educational Inovation
- 2011 - 2016 Building a Model for Quality Assurance in Curriculum Development Using Course Portfolio
- 2008 - 2010 ICT enabled class improvement system for university teachers
- 2004 - 2006 Construction of an Online Archive and Network for Faculty Development basing on Quantitative Studies on University Education
- 1997 - 1998 Dynamical analysis of the human brain in relation to the subjective attributes for sound and visual environment
Show all
Papers (37):
-
酒井博之, 岡本雅子, 喜多一. 一般情報教育の演習科目における受講者によるルーブリックの自己評価-オンライン授業の受講経験と分野の違いに着目して-. 情報処理学会論文誌教育とコン ピュータ(TCE). 2022. 8. 2. 91-106
-
Shigeta Katsusuke, Koizumi Mitsuyo, Sakai Hiroyuki, Tsuji Yasuhiro, Inaba Rieko, Hiraoka Naoshi. A survey of the awareness, offering, and adoption of OERs and MOOCs in Japan. Open Praxis. 2017. 9. 2. 195-206
-
SAKAI Hiroyuki, TSUJI Yasuhiko, INABA Rieko. Relationship Between Current Situation of ICT Usage and Student Population in Higher Education. Japan Journal of Educational Technology. 2016. 39. 0. 69-72
-
Oyama Makiko, Sakai Hiroyuki, Murakami Masayuki, Taguchi Mana. Practical Use of e-Portfolio to Promote Teachers' Reflection Based on Connections among Courses in Higher Education. Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education. 2014. 31. 1. 119-131
-
Sakai, H, Taguchi, M. Development of Course Portfolio Program for University Teachers. Educational technology research. 2013. 36. 1. 33-42
more...
MISC (94):
-
藤岡千也, 緒方孝亮, 酒井博之. オープンコースウェア (OCW), III. ICTの教育的活用. 令和三年度京都大学高等教育研究開発推進センター活動報告 (CPEHE Annual Report 2021). 2022. 18-19
-
岡本雅子, 藤岡千也, Isanka Wijerathna, 酒井 博之. KyotoUx:大規模オープンオンライン講義(MOOC), III. ICTの教育的活用. 令和三年度京都大学高等教育研究開発推進センター活動報告 (CPEHE Annual Report 2021). 2022
-
岡本雅子, 藤岡千也, 酒井博之. KoALA:学内向けオンライン講義(SPOC), III. ICTの教育的活用. 令和三年度京都大学高等教育研究開発推進センター活動報告 (CPEHE Annual Report 2021). 2022. 23-25
-
酒井博之, 岡本雅子. JMOOC, III. ICTの教育的活用. 令和三年度京都大学高等教育研究開発推進センター活動報告 (CPEHE Annual Report 2021). 2022. 26-26
-
藤岡千也, 緒方孝亮, 岡本雅子, 酒井博之. 教育用映像コンテンツ制作ケース集ー京都大学 OCW・KoALA・KyotoUx の事例よりー. 2020
more...
Patents (1):
Books (14):
-
Handbook for Online Learning Contexts: Digital, Mobile and Open
Springer 2021
-
情報基礎演習 2018
2018
-
ICTで実現する大学教育改革-フランス・カナダ・日本の事例から-、岩手大学大学教育総合センター編
東北大学出版会 2013
-
生成する大学教育学、京都大学高等教育研究開発推進センター編
ナカニシヤ出版 2012
-
大学力を高めるeポートフォリオ-エビデンスに基づく教育の質保証をめざして-、小川賀代・小村道昭編著
東京電機大学出版局 2012
more...
Lectures and oral presentations (60):
-
高等教育機関におけるICT利活用の現状と展望〜令和5年度調査の結果から〜
(大学ICT推進協議会年次大会 2023)
-
一般情報教育の演習科目における受講者のICT利用環境の変化
(大学ICT推進協議会年次大会 2023)
-
オープンエデュケーションの取組に影響を与える要因の分析 -国内の高等教育機関の調査結果から-
(日本教育工学会2023年秋季全国大会 2023)
-
大学におけるMOOCの多層的提供環境の構築と可能性
(日本教育工学会2022年秋季全国大会 2022)
-
Development of MOOC Data Management Portal for Instructors and Production Team
(2022)
more...
Committee career (2):
- 2024/04 - 現在 日本オープンオンライン教育推進協議会 国際連携ワーキンググループメンバー
- 2015/04 - 現在 大学ICT推進協議会 研究員
Awards (3):
- 2021/03 - AXIES Best Paper Award
- 2020/03 - AXIES Best Paper Award
- 2020/03 - AXIES Best Paper Award
Association Membership(s) (2):
Japan Society for Educational Technology
, Japan Association for College and University Education
Return to Previous Page