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J-GLOBAL ID:201401098295926340   Update date: Jul. 04, 2024

Sakai Hiroyuki

Sakai Hiroyuki
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (3): Educational technology ,  Learning support systems ,  Tertiary education
Research keywords  (11): ICT-enabled education ,  Educational technology ,  Open education ,  OER ,  MOOC ,  OCW ,  Teaching and learning support system ,  e-learning ,  Faculty development ,  Informatics education ,  Architectural acoustics
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2024 - 2027 大学の一般情報教育におけるマルチモーダル形態への移行と効果検証
  • 2019 - 2022 MOOCの開発・運用・改善における支援環境の構築に関する研究
  • 2017 - 2020 Development of Handwriting Process Data Exchange Platform and Its Application for Teaching and Learning at Higher Educational Institution
  • 2013 - 2016 Rubric development for course portfolio in higher education
  • 2013 - 2016 Building "University Education Commons" for the Advancement of Higher Education Improvement and the Promotion of Educational Inovation
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Papers (37):
  • 酒井博之, 岡本雅子, 喜多一. 一般情報教育の演習科目における受講者によるルーブリックの自己評価-オンライン授業の受講経験と分野の違いに着目して-. 情報処理学会論文誌教育とコン ピュータ(TCE). 2022. 8. 2. 91-106
  • Shigeta Katsusuke, Koizumi Mitsuyo, Sakai Hiroyuki, Tsuji Yasuhiro, Inaba Rieko, Hiraoka Naoshi. A survey of the awareness, offering, and adoption of OERs and MOOCs in Japan. Open Praxis. 2017. 9. 2. 195-206
  • SAKAI Hiroyuki, TSUJI Yasuhiko, INABA Rieko. Relationship Between Current Situation of ICT Usage and Student Population in Higher Education. Japan Journal of Educational Technology. 2016. 39. 0. 69-72
  • Oyama Makiko, Sakai Hiroyuki, Murakami Masayuki, Taguchi Mana. Practical Use of e-Portfolio to Promote Teachers' Reflection Based on Connections among Courses in Higher Education. Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education. 2014. 31. 1. 119-131
  • Sakai, H, Taguchi, M. Development of Course Portfolio Program for University Teachers. Educational technology research. 2013. 36. 1. 33-42
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MISC (94):
  • 藤岡千也, 緒方孝亮, 酒井博之. オープンコースウェア (OCW), III. ICTの教育的活用. 令和三年度京都大学高等教育研究開発推進センター活動報告 (CPEHE Annual Report 2021). 2022. 18-19
  • 岡本雅子, 藤岡千也, Isanka Wijerathna, 酒井 博之. KyotoUx:大規模オープンオンライン講義(MOOC), III. ICTの教育的活用. 令和三年度京都大学高等教育研究開発推進センター活動報告 (CPEHE Annual Report 2021). 2022
  • 岡本雅子, 藤岡千也, 酒井博之. KoALA:学内向けオンライン講義(SPOC), III. ICTの教育的活用. 令和三年度京都大学高等教育研究開発推進センター活動報告 (CPEHE Annual Report 2021). 2022. 23-25
  • 酒井博之, 岡本雅子. JMOOC, III. ICTの教育的活用. 令和三年度京都大学高等教育研究開発推進センター活動報告 (CPEHE Annual Report 2021). 2022. 26-26
  • 藤岡千也, 緒方孝亮, 岡本雅子, 酒井博之. 教育用映像コンテンツ制作ケース集ー京都大学 OCW・KoALA・KyotoUx の事例よりー. 2020
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Patents (1):
  • 音響評価方法およびそのシステム
Books (14):
  • Handbook for Online Learning Contexts: Digital, Mobile and Open
    Springer 2021
  • 情報基礎演習 2018
    2018
  • ICTで実現する大学教育改革-フランス・カナダ・日本の事例から-、岩手大学大学教育総合センター編
    東北大学出版会 2013
  • 生成する大学教育学、京都大学高等教育研究開発推進センター編
    ナカニシヤ出版 2012
  • 大学力を高めるeポートフォリオ-エビデンスに基づく教育の質保証をめざして-、小川賀代・小村道昭編著
    東京電機大学出版局 2012
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Lectures and oral presentations  (60):
  • 高等教育機関におけるICT利活用の現状と展望〜令和5年度調査の結果から〜
    (大学ICT推進協議会年次大会 2023)
  • 一般情報教育の演習科目における受講者のICT利用環境の変化
    (大学ICT推進協議会年次大会 2023)
  • オープンエデュケーションの取組に影響を与える要因の分析 -国内の高等教育機関の調査結果から-
    (日本教育工学会2023年秋季全国大会 2023)
  • 大学におけるMOOCの多層的提供環境の構築と可能性
    (日本教育工学会2022年秋季全国大会 2022)
  • Development of MOOC Data Management Portal for Instructors and Production Team
    (2022)
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Committee career (2):
  • 2024/04 - 現在 日本オープンオンライン教育推進協議会 国際連携ワーキンググループメンバー
  • 2015/04 - 現在 大学ICT推進協議会 研究員
Awards (3):
  • 2021/03 - AXIES Best Paper Award
  • 2020/03 - AXIES Best Paper Award
  • 2020/03 - AXIES Best Paper Award
Association Membership(s) (2):
Japan Society for Educational Technology ,  Japan Association for College and University Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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