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J-GLOBAL ID:201401098957635979   Update date: May. 01, 2024

Motoko Igarashi

イガラシ モトコ | Motoko Igarashi
Affiliation and department:
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (5): Dialogue ,  発達臨床コンサルテーション ,  仲間関係 ,  発達障がい ,  インクルーシブ保育
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2023 - 2027 インクルーシブな保育環境を促進する評価ツールおよび保育カンファレンスの開発
  • 2021 - 2023 Development and validation of an assertion training program for childcare workers: Using an online training system.
  • 2019 - 2022 Theorizing and developing a practical model for inclusive childcare that is inclusive of disabilities and multiculturalism
  • 2017 - 2022 A Practical Study of Traveling Consultations to Build Inclusive Environmental Awareness among Child Care Providers
  • 2015 - 2019 Construction of multiple assessment model of participation state in inclusive child care
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Papers (19):
  • Motoko Igarashi, Gaku Miyama. Case Analysis of Childcare Conferences for Dialogue and Collaboration among Nursery Daycare Teachers-Parents-Consultants - From consultation on childcare for children with foreign roots -. Japanese Journal on Early Developmental Support. 2024. 第7巻. 27-40
  • Mami Shiratori, Michio Kojima, Motoko Igarashi. Relationship between Burnout, Mental Health, and Assertiveness among Nursery school teachers of Children with Special Needs. 2023. 1. 1. 18-37
  • 五十嵐元子. 保育巡回相談における相談員と保育者の対話に向けて~リフレクティング・プロセスの効果の検討. 帝京短期大学紀要. 2023. 24. 39-56
  • 林恵, 五十嵐元子, 若林秀樹. 福井県越前市の外国人集住地域における保育-保育者の意識変容からインクルーシブ保育を考える-. 帝京短期大学紀要. 2022. 23. 29-38
  • Motoko Igarashi. Narratives of childcare in the COVID-19 calamity and their connection to the idea of inclusive classroom --From an interview study with Early Childhood Education and Care teachers--. 2022. 23. 183-196
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MISC (34):
  • 五十嵐元子. 「関係づくりの第一歩 相手の関心に関心を寄せる」(連載第13回色とりどりの子どもと保護者と保育者と). ちいさいなかま : 保育者と父母を結ぶ雑誌 / 全国保育団体連絡会 編. 2024. 752. 86-91
  • 五十嵐元子. 「支援」から「共に歩く」へ-保育現場からの学び-. 子育て研究. 2024. 第14巻. 6-11
  • 林恵, 茂木克浩, 五十嵐元子. 教員の対話から考える保育者養成と多様性-【座談会】人との関係をどう構築するかー. 足利短期大学紀要. 2024. 44. 1. 59-65
  • 五十嵐元子. 「保護者から学んだこと(後編)信頼し、共に考え、共に歩く」(連載第12回色とりどりの子どもと保護者と保育者と). ちいさいなかま : 保育者と父母を結ぶ雑誌 / 全国保育団体連絡会 編. 2024. 751. 88-93
  • 五十嵐元子. 「保護者から学んだこと(前編)私たちは常に理解の途中にいる」(連載第11回色とりどりの子どもと保護者と保育者と). ちいさいなかま : 保育者と父母を結ぶ雑誌 / 全国保育団体連絡会 編. 2024. 750. 86-91
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Books (14):
  • 子ども家庭支援論
    アイ・ケイコーポレーション 2023 ISBN:9784874923924
  • すべての子どもの権利を実現するインクルーシブ保育へ~多文化共生・障がい・家庭支援・医療的ケア
    ひとなる書房 2023
  • 子育て支援
    北大路書房 2022 ISBN:9784762831874
  • 女性の生きづらさとジェンダー : 「片隅」の言葉と向き合う心理学
    有斐閣 2021 ISBN:9784641174702
  • 保育・幼児教育・子ども家庭福祉辞典
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623090846
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Lectures and oral presentations  (27):
  • ジェンダー視点から発達・発達支援を考える
    (日本発達心理学会第35回大会学会企画シンポジウム 2024)
  • Inclusive Classroom Profileを用いた園内カンファレンスの試み-インクルーシブな保育環境を構築する園内研修方法の開発に向けて
    (日本発達心理学会第35回大会ポスター発表 2024)
  • リフレクティング・プロセスを取り入れた保育巡回相談-保育者と相談員との対話を促進する-
    (日本発達心理学会 発達障害分科会 2023年度例会 2023)
  • 気になる子どもの理解のために--色とりどりの子どもと保護者と保育者と
    (第55回全国保育団体合同研究集会 保育・子育て講座 2023)
  • インクルーシブ保育を促進する園内研修ツールの開発に向けて
    (日本発達心理学会第34回大会ポスター発表 2023)
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Education (3):
  • 2001 - 2007 Tokyo Metropolitan University
  • 1998 - 2001 Tokyo Metropolitan University
  • 1994 - 1998 Teikyo University Faculty of Liberal Arts Department of Psychology
Professional career (1):
  • 教育学修士 (東京都立大学大学院)
Work history (8):
  • 2023/04 - 現在 Shiraume Gakuen University
  • 2008/04 - 現在 東京都豊島区役所 東部子ども家庭支援センター 専門相談員(嘱託・発達相談担当)
  • 2019/04 - 2023/03 Teikyo Junior College Department of Early Childhood Education
  • 2014/04 - 2019/03 Teikyo Junior College
  • 2010/04 - 2014/03 Shiraume Gakuen University
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Committee career (5):
  • 2023/04 - 現在 白梅学園大学 学生人権擁護委員会
  • 2022/04 - 2023/03 帝京短期大学 紀要委員会
  • 2022/04 - 2023/03 帝京短期大学 倫理審査委員会
  • 2014/04 - 2023/03 帝京短期大学 学生相談支援委員会
  • 2018/04 - 2021/03 帝京短期大学 FD委員会
Association Membership(s) (7):
子ども家族早期発達支援学会 ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE EDUCATION OF YOUNG CHILDREN ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  EECERA(ヨーロッパ乳幼児教育学会) ,  日本質的心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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