Rchr
J-GLOBAL ID:201501001231273258   Update date: Oct. 16, 2024

Okitsu Taeko

オキツ タエコ | Okitsu Taeko
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://www.lit.otsuma.ac.jp/commu/c_semi/okitsu
Research field  (2): Local studies ,  Sociology of education
Research keywords  (9): Education Export ,  Low-fee private schools in Zambia ,  ザンビアのコミュニティ・スクール ,  学校運営への住民参加 ,  アフリカの就学前教育 ,  国際援助機関と教育開発 ,  持続可能な開発のための教育(ESD) ,  教育行政の分権化とアカウンタビリティ ,  比較国際教育学
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2024 - 2028 越境する「日本型教育」の拡散・借用・再文脈化過程の動態的研究:EDU-Portを事例に
  • 2019 - 2023 International Comparative Study on the Universalization and Disparities of Education in African and Asian Countries
  • 2020 - 2021 日本型教育の海外展開の在り方に関する調査研究事業
  • 2018 - 2021 Strengthening Social Resilience through Education for Sustainable Development
  • 2018 - 2020 アジア・アフリカにおける教員政策の国際比較研究
Show all
Papers (28):
  • Keita Takayama, Taeko Okitsu. Contradictory rationales behind national education export: tracing the policy formation processes of EDU-Port Japan. Comparative Education. 2024. 1-19
  • Taeko Okitsu, D. Brent Edwards, Peggy Mwanza, Scott Miller. Low-fee private preschools as the symbol of imagined ‘modernity’? - Parental perspectives on early childhood care and education (ECCE) in an urban informal settlement in Zambia. International Journal of Educational Development. 2023. 97
  • D. Brent Edwards, Taeko Okitsu, Peggy Mwanza. Low-fee private schools for early childhood care and education? Insights from Zambia in the context of economic globalisation. INTERNATIONAL REVIEW OF EDUCATION. 2023
  • Yoko Ishida, Taeko Okitsu. Capacity Development in Education Governance and Improvement in School-Based Management: The Japanese Approaches. Education in the Asia-Pacific Region. 2022. 63. 125-146
  • Taeko Okitsu. Japan’s International Cooperation in the Field of School Construction: Evolution Amid Changing Internal and External Policy Landscape. Education in the Asia-Pacific Region. 2022. 63. 75-97
more...
MISC (4):
  • Taeko Okitsu, Brent Edwards Jr. The Global Debate on Low Fee Private Schools (LFPS) and Early Childhood Care and Education (ECCE)-Some Missing Links?. NORRAG (Network for International Policies and Cooperation in Education) Blog. 2023
  • Taeko Okitsu. Japan and Africa: a Post-2015 Education Perspective?: discontinuities and continuities. NORRAG NEWS (Network for international policies and cooperation in education and training). 2014. 51. 94-96
  • Taeko Okitsu. Long Term Training at Universities through JICA - Varieties and Dynamics. NORRAG NEWS. 2011. 45. 51-54
  • Bivens, F, Okitsu, T. Moriarty, K, Taylor, P. Quality Education for Transformation and Social Change. Report commissioned by the Save the Children U.K. and the Institute of Development Studies (IDS), London, U.K. 2009
Books (17):
  • 「教育輸出」を問う--日本型教育の海外展開(EDU-Port)の政治と倫理
    明石書店 2024 ISBN:475035810X
  • SDGs時代にみる教育の普遍化と格差--各国の事例と国際比較から読み解く
    明石書店 2023 ISBN:475035600X
  • Japan’s International Cooperation in Education: History and Prospects (Education in the Asia-Pacific Region: Issues, Concerns and Prospects, 63)
    2022 ISBN:9811668140
  • ザンビアを知るための55章 (エリア・スタディーズ 180)
    明石書店 2020 ISBN:4750350621
  • SDGs時代のESDと社会的レジリエンス (SDGs時代のESDと社会的レジリエンス研究叢書 1)
    筑波書房 2020 ISBN:4811905717
more...
Lectures and oral presentations  (22):
  • Decolonizing African Education Studies: Critical reading of 'global learning crisis' discourse
    (The 32th Japan Society for Africa Educational Research (Special Session: Decolonizing and De-hegemonizing African Education Studies: Searching for Encounters in Comparative and International Education) 2023)
  • 脱コロニアルな視点からの国際教育協力の再考 ー実務と研究の架橋を通じて
    (教育協力ウィーク2023 2023)
  • EDU-Port Japan-What is it and how did it emerge?
    (Tampere University and Kyoto University Joint Seminar "The ethics and politics of educational exports" 2022)
  • 持続可能で公正な社会をつくる教育-「ともに」自己の認識や普遍的言説を批判的に問い直す学びへ-
    (ACT SDGs主催 オンラインセミナー「教育×SDGs トークセッション 先駆者に学ぶ、これからの時代を担うグローバル-リーダー育成に必要な視座とは?」 2021)
  • 「グローバル」な「非認知スキル」言説を越えてー日本の国際教育協力のあり方を問う-
    (JICA・PADECO・IDCJ・JNNE共催 教育協力ウィーク2021 2021)
more...
Education (4):
  • 2006 - 2011 サセックス大学 教育学部 博士課程
  • 1997 - 1998 ロンドン大学(London School of Economics and Political Science) 開発学部 修士課程
  • 1996 - 1997 ヨーク大学 比較政治学専攻 修士課程
  • 1989 - 1993 Keio University Faculty of Law Department of Political Sciences Law
Professional career (4):
  • 教育学博士 DPhil (サセックス大学)
  • 開発学修士 MSc (ロンドン大学 School of Economics and Political Science)
  • 比較政治学修士 MA (ヨーク大学)
  • 法学士 BA (慶應義塾大学)
Work history (12):
  • 2021/04 - 現在 Otsuma Women's University
  • 2023/04 - 2024/03 京都大学大学院教育学研究科 私学研究員
  • 2017/04 - 2021/03 Otsuma Women's University Faculty of Language and Literature, Department of Communication and Culture
  • 2015/10 - 2017/03 日本学術振興会 特別研究員 (RPD) (早稲田大学)
  • 2015/04 - 2015/09 東京大学大学院 教育学研究科 特任助教
Show all
Committee career (7):
  • 2022/01 - 現在 Journal of International Cooperation in Education (JICE) Editor
  • 2019/04 - 現在 JICA 人間開発部 大学有識者との連携タスクフォース 大学側幹事
  • 2015 - 現在 早稲田大学大学院アジア太平洋研究科 国際教育開発研究部会 センター員
  • 2021/01 - 2021/01 広島大学 教育開発国際協力研究センター(CICE) 第三者評価委員会委員
  • 2017/06 - 2020/03 独立行政法人 国際協力機構(JICA)研究所 日本の国際教育協力研究プロジェクト 検討委員
Show all
Association Membership(s) (5):
Japan Society for Africa Educational Research ,  British Association for International and Comparative Education ,  Comparative and International Education Society ,  THE JAPAN SOCIETY FOR INTERNATIONAL DEVELOPMENT ,  JAPAN COMPARATIVE EDUCATION SOCIETY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page