Rchr
J-GLOBAL ID:201501003036145043
Update date: Jun. 20, 2024
Shikino Kiyoshi
シキノ キヨシ | Shikino Kiyoshi
Affiliation and department:
Job title:
Project Associate professor
Other affiliations (2):
Homepage URL (2):
https://kaken.nii.ac.jp/d/r/10624009.ja.html
,
https://kaken.nii.ac.jp/en/search/?qm=10624009
Research field (1):
Healthcare management, medical sociology
Research keywords (14):
Diagnostic Error
, OSCE
, Difficult Patient
, 多職種連携
, 身体診察
, AI(人工知能)
, 臨床推論
, 総合内科
, General Medicine
, Medical Education
, テュートリアル
, 総合診療医ドクターG
, 患者再現VTR
, Problem based learning
Research theme for competitive and other funds (24):
- 2024 - 2029 AIによる対話技術を活用した模擬患者アバターでの仮想空間医療面接教育基盤の創生
- 2024 - 2027 総合的な診療能力を有する医師の活躍推進方策に関する調査研究
- 2024 - 2027 医学教育プログラムのモニタ・評価・改善に資する質保証の好循環システムに関する研究
- 2023 - 2027 診療参加型臨床実習を推進する新たな指導法の開発:汎用化に向けた多施設共同研究
- 2023 - 2026 Evaluation of community practice-based faculty development program for attending physicians at community hospital
- 2021 - 2024 ICTを利用した医学教育コンテンツの開発と活用に向けた研究
- 2021 - 2024 卒前教育から生涯教育に至るシームレスな総合診療医の養成・確保に関する研究
- 2021 - 2024 Validation and practical application of inpatients' fall prediction model using the bedriddenness ranks at various medical facilities
- 2021 - 2024 Post-CC OSCE を国家試験化するにあたっての妥当性・信頼性・公平性等の 検証に関する研究
- 2021 - 2024 JAMEP基本的臨床能力評価試験(GM-ITE: General Medicine In-Training Examination)質向上についての研究
- 2020 - 2023 A predictive model of unprofessional behavior in medical students using machine learning
- 2019 - 2023 Fundamental research and program development for interprofessional faculty development
- 2022 - 2023 保健師助産師看護師国家試験におけるコンピュータの活用に関する研究
- 2019 - 2023 Research about development of new teaching method to promote voluntary action of learners in clinical clerkship
- 2017 - 2020 Does flipped classroom between interprofessional faculty members improve physical assessment skills?
- 2019 - 2020 養護教諭のフィジカルアセスメント用チェックリスト開発と効果検証
- 2016 - 2019 Development of educational method for managing difficult patient encounter for improving patient-centered care
- 2018 - 2019 フィジカルアセスメントを実践できる養護教諭の育成
- 2016 - 2017 オンラインツールを用いた教材は身体診察スキルを向上させるか?-日本語版身体診察動画教材の作成-
- 2016 - 2017 超高齢社会とグローバル化に対応する次世代型医療人育成プロジェクト 医薬看における反転授業を用いたアクティブ・ラーニングの実践
- 2015 - 2016 音声認識システムAmiVoice®を用いたフィードバックによる臨床推論能力向上に関する調査
- 2013 - 2015 The effectiveness of problem-based learning utilizing a patient-simulated VTR
- 2014 - 2015 医療機能情報による患者受療行動への影響に関する調査と検討
- 2012 - 2013 医療機関選択に寄与する情報方法および情報の内容に関する検討
Show all
Papers (160):
-
Koshi Kataoka, Yuji Nishizaki, Taro Shimizu, Yu Yamamoto, Kiyoshi Shikino, Masanori Nojima, Kazuya Nagasaki, Sho Fukui, Sho Nishiguchi, Kohta Katayama, et al. Hospital Use of a Web-Based Clinical Knowledge Support System and In-Training Examination Performance Among Postgraduate Resident Physicians in Japan: Nationwide Observational Study. JMIR Medical Education. 2024. 10. e52207
-
Hajime Kasai, Go Saito, Kenichiro Takeda, Hiroshi Tajima, Chiaki Kawame, Nami Hayama, Kiyoshi Shikino, Ikuo Shimizu, Kazuyo Yamauchi, Mayumi Asahina, et al. Effect of a workplace-based learning program on clerkship students' behaviors and attitudes toward evidence-based medicine practice. Medical education online. 2024. 29. 1. 2357411-2357411
-
Fumitoshi Fukuzawa, Yasutaka Yanagita, Daiki Yokokawa, Shun Uchida, Shiho Yamashita, Yu Li, Kiyoshi Shikino, Tomoko Tsukamoto, Kazutaka Noda, Takanori Uehara, et al. Importance of Patient History in Artificial Intelligence-Assisted Medical Diagnosis: Comparison Study. JMIR medical education. 2024. 10. e52674
-
Kiyoshi Shikino, Miwa Sekine, Yuji Nishizaki, Yu Yamamoto, Taro Shimizu, Sho Fukui, Kazuya Nagasaki, Daiki Yokokawa, Takashi Watari, Hiroyuki Kobayashi, et al. Distribution of internal medicine rotations among resident physicians in Japan: a nationwide, multicenter, cross-sectional study. BMC medical education. 2024. 24. 1. 316-316
-
Risa Hirata, Naoko Katsuki, Hitomi Shimada, Eiji Nakatani, Kiyoshi Shikino, Chihiro Saito, Kaori Amari, Yoshimasa Oda, Midori Tokushima, Masaki Tago. The Administration of Lemborexant at Admission is Not Associated with Inpatient Falls: A Multicenter Retrospective Observational Study. International Journal of General Medicine. 2024. 17. 1139-1144
more...
MISC (366):
-
鋪野 紀好. 【Choosing Wisely 内科医の賢明な選択とは】総合内科領域におけるトピック Society of General Internal Medicene. 診断と治療. 2024. 112. 4. 492-494
-
鋪野 紀好. 【Choosing Wisely 内科医の賢明な選択とは】総合内科領域の賢明な選択 睡眠障害. 診断と治療. 2024. 112. 4. 495-496
-
福澤 文駿, 鋪野 紀好. エキスパートが教える問診の勘どころ 対話から拾い上げるコモンディジーズ(第8回) 「1年前から脈が速いんです」. Medical Practice. 2024. 41. 2. 320-323
-
鋪野紀好, 鋪野紀好. え,ウソ!実は○○だった!?“コモンディジーズ”の診断ピットフォール〈9〉「頸椎症」かと思ったら...!?. 総合診療. 2024. 34. 3. 268-269
-
福澤文駿, 鋪野紀好. エキスパートが教える問診の勘どころ 対話から拾い上げるコモンディジーズ 第8回「1年前から脈が速いんです」. Medical Practice. 2024. 41. 2. 320-323
more...
Books (22):
-
医師の燃え尽き症候群 : バーンアウト
金芳堂 2023 ISBN:9784765319553
-
外来で武器になる総合診療のエビデンスをぎゅうっとまとめました : 127のクリニカルクエスチョンで知識の整理とアップデート : 薬の特徴・フォローのコツもまとめて理解
メジカルビュー社 2023 ISBN:9784758322362
-
総合診療のエビデンスをぎゅうっとまとめました : 外来で武器になる
メジカルビュー社 2023 ISBN:9784758322362
-
症例検討から学ぶ診断推論戦略
日経BP,日経BPマーケティング(発売) 2023 ISBN:9784296202003
-
医師の燃え尽き症候群(バーンアウト)
金芳堂 2023 ISBN:9784765319553
more...
Lectures and oral presentations (120):
-
Enhancing Community-Oriented Perceptions in Medical Students through Problem-Based Learning with Real Patient Videos: A Mixed-Methods Study
(An International Association for Medical Education 2024 2024)
-
Medical Students’ Diagnostic Accuracy and Confidence Using the CDSS: A Mixed-Methods Study
(An International Association for Medical Education 2024 2024)
-
The influence of team-based learning in developing clinical reasoning skills to medical students: A mixed-method study
(An International Association for Medical Education 2024 2024)
-
Co-creation of the Annual Meeting of the Japan Society for Medical Education Program: toward medical education to transform diversity into strength
(2024)
-
卒後臨床研修ダイバーシティ-多様な視点からの学び-
(第56回日本医学教育学会大会 2024)
more...
Education (3):
- 2018 - 2020 Massachusetts General Hospital Institute of Health Profession Health Professions Education
- 2011 - 2015 千葉大学大学院 先端応用科学
- 2002 - 2008 Chiba University School of Medicine
Professional career (2):
- 博士(医学) (千葉大学)
- Master of Health Professions Education (Massachusetts General Hospital Institute of Health Professions)
Work history (12):
- 2022/04 - 現在 千葉大学医学部附属病院 総合医療教育研修センター
- 2022/04 - 現在 千葉大学大学院医学研究院 地域医療教育学 特任准教授
- 2019/04 - 現在 千葉大学医学部附属病院 総合診療専門研修 副プログラム責任者
- 2017/04 - 現在 千葉大学医学部附属病院 総合診療科後期研修(家庭医療コース) プログラム責任者
- 2010/04 - 現在 Chiba University Hospital Department of General Medicine
- 2021/04 - 2023/03 文部科学省 高等教育局医学教育課 技術参与(医師)
- 2020/04 - 2023/03 千葉大学医学部附属病院 卒後臨床研修(協力病院スタート プログラム) 副プログラム責任者
- 2017/04 - 2022/03 千葉大学医学部附属病院 総合診療科 CC担当責任者
- 2013/04 - 2022/03 Chiba University Hospital
- 2011/04 - 2013/03 千葉大学医学部附属病院 総合診療科 医員
- 2010/04 - 2011/03 千葉大学医学部附属病院 総合診療科 シニアレジデント
- 2008/04 - 2010/03 千葉市立青葉病院 初期臨床研修
Show all
Committee career (35):
- 2024/01 - 現在 千葉大学医学部附属病院 臨床教育研究推進委員会
- 2023/09 - 現在 American College of Physicians Japan Chapter Rising Star Scholarship Program committee member
- 2023/07 - 現在 日本医学教育学会 代議員
- 2023/04 - 現在 日本病院総合診療医学会 専門医制度委員会(学会主導)委員
- 2023/04 - 現在 医療系大学間共用試験実施評価機構 医学生共用試験OSCEのあり方検討ワーキンググループ
- 2023/04 - 現在 日本内科学会 リカレント教育ワーキンググループ 委員
- 2022/12 - 現在 診断と治療 編集委員
- 2022/11 - 現在 BMC Medical Education Editorial Board
- 2022/09 - 現在 日本専門医機構 総合診療専門医検討委員会 研修医・専攻医支援部会
- 2022/08 - 現在 千葉地域医療教育推進委員会
- 2022/08 - 現在 日本病院総合診療医学会 病院総合診療専門医試験委員会
- 2022 - 現在 日本専門医機構 総合診療専門医検討委員会 広報部会
- 2021/09 - 現在 医療系大学間共用試験実施評価機構 医学系OSCE実施管理委員会
- 2021/07 - 現在 American College of Physicians Japan Chapter Physicians’ Well-being Committee
- 2021/03 - 現在 日本専門医機構 総合診療専門医検討委員会 総合診療専門医認定試験委員会
- 2020/04 - 現在 日本医療教育プログラム推進機構 基本的臨床能力評価試験問題作成委員会
- 2020/04 - 現在 日本医学教育学会 学術大会運営委員会
- 2020/04 - 現在 日本プライマリ・ケア連合学会 プライマリ・ケア教育委員会
- 2020/04 - 現在 日本プライマリ・ケア連合学会 コアコンピテンシー委員会
- 2020/04 - 現在 日本プライマリ・ケア連合学会 専門研修支援委員会
- 2019/10 - 現在 日本病院総合診療医学会 病院総合診療専門医研修プログラム作成ワーキンググループ
- 2024/04 - 2026/03 日本病院総合診療医学会 地区幹事
- 2021/09 - 2024/03 医療系大学間共用試験実施評価機構 医学系OSCE動画製作委員会 データベース検討ワーキンググループ
- 2020/06 - 2024/03 日本医学教育学会 医学教育モデル・コア・カリキュラム調査研究特別委員会
- 2018/07 - 2023/06 American College of Physicians Japan Chapter Public Relations Committee
- 2019/04 - 2023/03 日本内科学会 専門医部会幹事 講演会担当
- 2020/07 - 2022/09 日本専門医機構 総合診療専門医検討委員会 生涯学習部会
- 2021/07 - 2022/06 日本プライマリ・ケア連合学会 2022年度JPCA学術集会学術チーム
- 2021/11 - 2022/03 読替確認作業ワーキンググループ 委員
- 2021/10 - 2022/03 日本専門医機構 総合診療専門医検討委員会 生涯学修・研修部会合同WG
- 2021/09 - 2022/03 医療系大学間共用試験実施評価機構 医学系OSCE動画製作委員会
- 2020/10 - 2021/08 医療系大学間共用試験実施評価機構 OSCEの模擬患者・評価者養成及び評価のあり方に係る調査・実証 事業資材・機材策定連携ワーキンググループ
- 2020/07 - 2021/08 医療系大学間共用試験実施評価機構 診療参加型臨床実習後客観的臨床能力試験 解説・教育用動画作成・管理小委員会
- 2020/04 - 2021/08 医療系大学間共用試験実施評価機構 診療参加型臨床実習後客観的臨床能力試験 医学系実施管理小委員会
- 2019/08 - 2021/06 American College of Physicians Japan Chapter Physician Well-being Team
Show all
Awards (10):
- 2024/04 - Journal of General and Family Medicine Top Cited Article 2022-2023 Work-related stress and coping methods of internists and primary care physicians during the COVID-19 pandemic in Japan: A mixed-method study
- 2023/06 - American College of Physicians Japan Chapter Annual Meeting 2023 Kurowaka Award Impact of Near-Peer Teaching on Medical English Learning Motivation among Medical Students and Residents
- 2023/05 - Asia Pacific Medical Education Conference Best Presentation Award
- 2022/08 - Japan Society for Medical Education Awards for Academic Excellence Best Young Investigator Award How do duty hours affect self-study time among resident physicians in Japan? A nationwide cross-sectional study
- 2022/06 - American College of Physicians Japan Chapter Young Leadership Award
- 2021/07 - Japan Society for Medical Education Gold Award (International Session) Cultural influence on medical students' perspectives on assessment in placement in Japan and the UK
- 2021/05 - American College of Physicians Japan Chapter Annual Meeting 2021 Kurokawa Prize in Early Medical Student Section
- 2020/07 - 指導教官賞
- 2018/08 - Young Investigator Award, International session
- 2018/06 - American College of Physicians Japan Chapter Annual Meeting 2018 Kurokawa Prize, Early career physician section
Show all
Association Membership(s) (6):
Society of General Internal Medicine (SGIM)
, Japan Primary Care Association (JPCA)
, JAPAN SOCIETY FOR MEDICAL EDUCATION
, The Japanese Society of Internal Medicine
, Association for Medical Education in Europe (AMEE)
, Japan Society of Hospital Medicine (JSHM)
Return to Previous Page