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J-GLOBAL ID:201501003471847610   Update date: Oct. 18, 2024

Inagaki Midori

イナガキ ミドリ | Inagaki Midori
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Other affiliations (1):
  • Waseda University  Organization for Regional and Inter-regional Studies, The Institute for Irish Studies   Adjunct Researcher
Research field  (3): Education - general ,  Philosophy and ethics ,  Japanese language education
Research keywords  (6): 現象学 ,  移民研究 ,  異文化間教育 ,  年少者日本語教育 ,  日本語教育 ,  言語教育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2022 - 2025 What can Japanese language education do to form citizenship in a inclusive society-An attempt to practice phenomenological dialogue
  • 2017 - 2020 海外在留邦人の「複言語育児」-アイルランドの在留邦人へのインタビュー調査から
  • 2016 - 2017 海外在留邦人の「複言語育児」-アイルランドの在留邦人へのインタビュー調査から
Papers (11):
  • Midori INAGAKI. The practice of Eidetic seeing in Japanese language education: a case study of the Eidetic seeing of 'freedom' in liberal arts education. Wesenswissenschaft. 2024. 14
  • INAGAKI,Midori, WATANABE,Kazutaka, FUJIMOTO,Akio. Along the Sea and Passage of Life: The intersection of two films and language education. 2022. 20
  • Midori Inagaki. "The Essential Turn of Japanese Pedagogy: From the Perspective of Qualitative Research in Japanese Language Education". Wesenswissenschaft. 2021. 9
  • Midori Inagaki, Tae-Myung Kim. "Principles of 'Open and Convivial Society' in which People with Different Values Live Together: From the Case of 'Multi-lingual Child-rearing' by Parents Raising Children in Ireland". Studies of Language and Cultural Education. 2019. 17
  • 稲垣 みどり. 「複言語育児」を実践する親たちの意味世界ー共通了解の成立を目指す日本語教育の提言. 早稲田大学. 2018
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MISC (1):
  • 現象学的日本語教育の可能性 : 日本語教育における質的研究の見地から: Possibility of phenomenological Japanese language education From the perspective of qualitative research in Japanese language education. 2021. 12. 43-68
Books (2):
  • 共生社会のためのことばの教育 自由・幸福・対話・市民性
    明石書店 2022 ISBN:9784750354774
  • Possibility of phenomenological Japanese language education Case study of parents practicing "plurilingual child rearing" in Ireland
    2022 ISBN:9784866760544
Lectures and oral presentations  (47):
  • The philosophy and practice of plurilingualism in dialogue activities in language teaching - a case study of the practice of philosophical dialogue.
    (The 27th Japanese Language Education Symposium in Europe(Károly Gáspár University of the Reformed Church in Hungary) 2024)
  • 超ディベート「本質観取」
    (チューリッヒ日本語補習校高等部 2024)
  • 「本質観取」とは何か ことばの教育における哲学対話の実践
    (チューリッヒ日本語補習校 2024)
  • 複言語環境における子育てと補習校
    (チューリッヒ日本語補習校 2024)
  • 継承日本語教育に関わる大人のための 本質観取 ー教育理念の共通了解を探るヒントー
    (オンラインセッション 2024)
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Professional career (2):
  • Ph.D. (Waseda University)
  • M.A. (Waseda University)
Work history (5):
  • 2018/09 - 2020/08 Tokyo International University JLI Lecturer
  • 2015/09 - 2018/08 Waseda University School of International Liberal Studies
  • 2017/04 - 2018/07 Tokyo University of Science
  • 2000/09 - 2011/08 Department of Science and Education,Ireland Post-Primary Languages Initiative Japanese Development Officer
  • 2007/09 - 2011/06 Dublin City University School of Applied Language and Intercultural Studies Part time lecturer
Committee career (6):
  • 2023/07 - 現在 日本語教育学会 大会委員
  • 2022/06 - 現在 言語文化教育研究学会 企画委員会委員長
  • 2022/06 - 現在 言語文化教育研究学会 理事
  • 2022/02 - 現在 『本質学研究』 編集委員
  • 2018/04 - 現在 言語文化教育研究学会 企画委員
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Association Membership(s) (9):
母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究会 ,  アイルランド日本語教師会 ,  JAPAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE POLICY ,  Association for Language and Cultural Education ,  ヨーロッパ日本語教師会 ,  早稲田日本語教育学会 ,  INTERCULTURAL EDUCATION SOCIETY OF JAPAN ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  Wesenswissenschaft
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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