Rchr
J-GLOBAL ID:201501006668900791   Update date: Jun. 17, 2024

Nakahara Hisashi

ナカハラ ヒサシ | Nakahara Hisashi
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://www.e-tech.ed.oita-u.ac.jp/
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Science education ,  Educational technology
Research keywords  (4): 技術科教育 ,  情報教育 ,  木材加工 ,  ものづくり
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2023 - 2027 Proposal for Learning Activities to Create Innovation Ability using Usability Engineering
  • 2022 - 2025 システム的思考に基づくSTEAM指向の内容横断的モデルカリキュラムの構成
  • 2020 - 2023 小学校における技術教育のための学習題材及び授業実践モデルの開発と普及
  • 2020 - 2023 小・中学生のプログラミング教育のジェンダー格差に関する研究
  • 2020 - 2023 UXデザインを核としたイノベーション力を育成するSTEAM教育のカリキュラム開発
Show all
Papers (24):
  • 中原久志, 大津春輝, 市原靖士. 大学生のスマートフォン依存と利用状況との関連性の探索的把握. 日本教育工学会論文誌. 2024. 47. suppl
  • Hisashi NAKAHARA, Keta SERA, Tetsuya UENOSONO, Atsuhiro KATSUMOTO, Jun MORIYAMA. Grasping the Actual Situation of Student's Perspectives on the Improvement of Manufactured Products and User Recognition in Material Processing Learning. PATT40 Proceedings. 2023. 2023
  • Hisashi NAKAHARA, Haruki OTSU, Yasushi ICHIHARA. Grasping the Actual Situation of Junior High School Students' Self-Efficacy in Materials Processing Learning. Journal of Japan Society of Technology Education. 2022. 64. 3. 215-223
  • CHIKAZAWA Yuko, MORIYAMA Jun, TAKAHASHI Kazue, MORIHIRO Koichiro, KAKEGAWA Junichi, OGAWA Hisashi, NAKAHARA Hisashi, USAMI Mikiko. Development of the Japanese Version of the Computational Thinking Scales for First-Year University Students in Humanities. Japan Journal of Educational Technology. 2022
  • 島田和典, 佐枝佑哉, 島田英昭, 中原久志. 切削加工の温度変化に着眼した安全教育用ディジタルコンテンツの制作-視線追跡による評価に焦点をあてて-. 工業技術教育研究. 2019. 24. 1. 1-8
more...
MISC (37):
  • 伊藤大貴, 中原久志. 情報IIを見据えた統計分析教材の開発と試行的実践. 日本科学教育学会研究会研究報告. 2023. 47. 5. 41-44
  • 島田直季・中原久志. 小学校におけるICT機器及び動画教材の利用状況に関する実態把握. 日本科学教育学会研究会研究報告. 2023. 47. 5. 45-48
  • Hisashi NAKAHARA, Keita SERA, Tetsuya, UENOSONO,Atsuhiro KATSUMOTO, Jun, MORIYAMA. AN EXPLORATORY SURVEY OF STUDENTS’ EMOTIONAL SITUATIONS IN MANUFACTURING ACTIVITIES. 11th DATTArc-ICTE-TENZ-ITEEA 2022. 2022
  • NAKAHARA Hisashi, SHIMADA, Naoki. Comparison of Sweetpotato Yield and Sugar Content by Different Cultivation Conditions. RESEARCH BULLETIN OF THE FACULTY OF EDUCATION OITA UNIVERSITY. 2022. 44. 1. 1-10
  • Sadato, YAMAZAKI, Yasushi, ICHIHARA, Hisashi, NAKAHARA, Koji, WATATSU, jun, MORIYAMA. Standards for Knowledge about Contents and Knowledge about Methods of Technological Concepts for Technological Literacy Education from Pre-K to Grade 12. 上越教育大学研究紀要 = Bulletin of Joetsu University of Education. 2021. 41. 1. 225-234
more...
Education (3):
  • 2012 - 2015 Hyogo University of Teacher Education
  • 2007 - 2009 Kumamoto University Graduate School of Education Teaching Methodology
  • 2003 - 2007 Kumamoto University Faculty of Education Junior High School Teacher Curriculum
Professional career (1):
  • 博士 (学校教育学)
Work history (3):
  • 2016/04 - 現在 Oita University Faculty of Education
  • 2013/09 - 2016/03 Oita University
  • 2010/04 - 2014/03 Hyogo University of Teacher Education
Awards (2):
  • 2023 - 日本産業技術教育学会 優秀研究発表賞 材料加工学習の製作品改良場面におけるユーザー認識の実態把握
  • 2021 - 日本科学教育学会 年会発表賞 STEAM 教育の視点を位置づけた教養教育科目における実地演習の効果
Association Membership(s) (8):
JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION ,  THE JAPAN WOOD RESEARCH SOCIETY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPAN SOCIETY OF TECHNOLOGY EDUCATION ,  日本木材加工技術協会 ,  日本森林学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page