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J-GLOBAL ID:201501008083553798   Update date: Sep. 12, 2024

Sueshige Miwa

スエシゲ ミワ | Sueshige Miwa
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (4): 第二言語習得 ,  日本語教育学 ,  Second Language Acquisition ,  Japanese Language Pedagogy
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2024 - 2027 「話題から始まる日本語教育」を支援する情報サイトの構築と話題別会話コーパスの拡充
  • 2022 - 2027 「話題から始まる日本語教育」を支援する情報サイトの構築と話題別会話コーパスの拡充
  • 2020 - 2024 タンデム学習を取り入れた日本語教員養成プログラムの開発
  • 2015 - 2020 Development of Japanese Learning Materials for Language Exchange to Promote Acquisition of Perspective Expressions
  • 2013 - 2016 Development and Analysis on Composition Corpus by Native Languages with an Emphasis on Cohesiveness among Texts
MISC (12):
  • Miwa SUESHIGE. Changes in Teaching Behavior of Students in a Japanese Language Teacher Training Course Before and After eTandem: An Analysis of Japanese Classes using the FLint System. 2024. 187. 243-250
  • Miwa SUESHIGE. Development of Japanese Language Materials to Support Tandem Learning: Focus on Task Types. 2024. 14. 297-308
  • A Study of Online Practice Teaching in a Japanese Teacher Training Course: Developing Pedagogical Knowledge and Competence Required in Japanese Teaching. 2022. 12. 359-373
  • The Impact of Topic Selection on the Use of Viewpoint Expressions An Analysis of Native Japanese Speaker Narratives. 2019. 4. 101-111
  • A Language Exchange Project between International Students and Japanese Students. 2017. 2. 77-86
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Books (4):
  • 日本語教員 SkiP テキスト2 言語と教育
    株式会社リンクアカデミー 2024
  • 現場に役立つ日本語教育研究3 わかりやすく書ける作文シラバス
    くろしお出版 2017 ISBN:9784874247525
  • 中国人日本語学習者における視点表現の習得研究ー視座と注視点に着目してー
    広島大学大学院博士学位論文 2012
  • 日本語多義語学習辞典 形容詞・副詞編
    アルク 2011 ISBN:9784757420489
Lectures and oral presentations  (21):
  • オンラインによるボランティア日本語教室における参加者間のインターアクションの分析 -地域型日本語教育の実現に向けて-
    (2024年度第3回日本語教育学会 支部集会(中国支部) 2024)
  • タンデム学習を通したベトナム人日本語学習者の視点表現の発達 -日本語母語話者とのやり取りが学習者の語りに及ぼす影響に着目してー
    (日本語/日本語教育研究会 第16回大会 2024)
  • 学習者のレベルに合わせたタスクの難易度調整
    (集まれ! 日本語教育の仲間たち! 2024)
  • タスクベースの言語指導の枠組みを用いたEタンデムの実践 -マイクロ評価における反応ベースの分析を通して-
    (第34回第二言語習得研究会(JASLA))全国大会 2023)
  • 自律的な学習を促進するための支援ー日本人学生および留学生間のタンデムの実践ー
    (集まれ! 日本語教育の仲間たち! 2023)
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Education (4):
  • - 2012 Hiroshima University
  • - 2012 Hiroshima University Graduate School, Division of Education
  • - 2008 Kyushu University
  • - 2008 Kyushu University
Professional career (2):
  • 博士(教育学) (広島大学)
  • 修士(比較社会文化) (九州大学)
Work history (4):
  • 2022 - - 岡山大学教育推進機構 准教授
  • 2016 - - 岡山大学全学教育・学生支援機構基幹教育センター 准教授
  • 2015 - - 岡山大学言語教育センター 准教授
  • 2015 - - Associate Professor,Foreign Language Education Center,Okayama University
Committee career (5):
  • 2024/01 - 現在 第二言語習得研究会 ジャーナル委員会 副委員長
  • 2017/01 - 現在 日本語教育学会 審査・運営協力員
  • 2020/04 - 2023/03 第二言語習得研究会 ジャーナル委員
  • 2018/04 - 2020/03 日本語教育学会 支部活動運営協力員
  • 2015/04 - 2020/03 第二言語習得研究会 査読委員
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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