Rchr
J-GLOBAL ID:201501008725446094   Update date: Feb. 01, 2024

Yuyama Tomiko

ユヤマ トミコ | Yuyama Tomiko
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
  • サービス創新研究所  研究員
Homepage URL  (1): https://kaken.nii.ac.jp/d/r/60230629.ja.html
Research field  (2): Foreign language education ,  Literature - Chinese
Research keywords  (20): 日中英三言語 ,  三言語対照学習 ,  ランゲージング ,  音声教育 ,  e-Learning ,  中国語 ,  初修外国語教育 ,  自律学習 ,  学習履歴 ,  声調 ,  子ども観・児童観 ,  子ども ,  近代中国 ,  近現代中国 ,  抗日少年組織 ,  戦時児童・戦時救済 ,  孤児 ,  魯迅 ,  家族・家庭論 ,  社会史
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2019 - 2023 初修中国語教育における母語話者との遠隔交流がもたらす効果と実践方法の研究
  • 2021 - 2023 母語活用型日英中三言語対照学習法と学習システムの開発研究
  • 2016 - 2019 Toward Building Interactive Multilingual Learning Web System: Pilot Development By Multi-Faceted Practice
  • 2009 - 2011 Formulation of Chinese language education that utilizes e-Learning based on the analysis of learners' progress and achievement
  • 1997 - 1999 A Social-historical Study of the View of a Child in Modern China--Child, Family, and Society
Show all
Papers (1):
  • Yuyama Tomiko, Shinozuka Maiko. Flipped Classrooms for Second-Language Education. Computer & Education. 2016. 40. 73-78
MISC (31):
  • Socio-Historical Study of Views on Children in Modern China(4)Children's views During the War period : Relief and Organization. 2016. 84. 430-403
  • Socio-Historical Study of Views on Children in Modern China (3) : Children's View in the Nation-State Formation Stage : Attempts and Challenges to Achieve the Modern Children's Views. 2015. 83. 330-290
  • Socio-Historical Study of Views on Children in Modern China(2)Advocated Views on Children in Modern China : "Child-centered Education", "Humanity", "Individual". 2015. 82. 398-353
  • Furtive Resistance and the Locus of a Work of People's Literature : Two Images of "XiaQiu" and the Deleted Portrayal of a Woman. 2014. 80. 424-387
  • Furtive Resistance and the Locus of a Work of People's Literature : Two Images of "XiaQiu" and the Deleted Portrayal of a Woman. 2014. 80. 424-387
more...
Books (8):
  • 現在に生きる魯迅像 ジェンダー・権力・民衆の時代に向けて
    東方書店 2016 ISBN:9784497216052
  • アジアからの世界史像の構築-新しいアイデンティティを求めて (成蹊大学アジア太平洋研究センター叢書)
    東方書店 2014 ISBN:4497214095
  • 多元的世界の構築におけるアイデンティティの創生報告書-アイデンティティの創生と多元的世界の構築ーアジア・
    三恵社 2013 ISBN:4864870861
  • 帝国の時代の言語とアイデンティティ
    三恵社 2011 ISBN:4883618501
  • 学ぼう!中国語-発音と語法の基礎
    三修社 2003 ISBN:4384410271
more...
Education (3):
  • 1988 - 1990 東京都立大学大学院 人文科学研究科(中国文学専攻博士課程)
  • 1983 - 1985 東京都立大学大学院 人文科学研究科(中国文学専攻修士課程)
  • 1969 - 1972 成蹊大 法学部 学政治学科
Professional career (1):
  • 文学修士 (東京都立大学大学院人文科学研究科)
Work history (2):
  • 2009 - 2011 Seikei University Faculty of Law
  • Seikei University Faculty of Law
Awards (5):
  • 2015/08 - “Community for Innovation of Education and learning through Computers and communication networks 2015 PC Conference Excellent Paper Award Flipped Classrooms for Second-Language Education:Trial Cases from Chinese Language Education Model "You" Based on ICT
  • 2010 - 日本e-Learning 学会 2010年度日本e-Learning 学会秋季学術講演会大会委員会委員長特別賞受賞 「e-Learning活用による発音と聞き取り学習の連係に関する考察-- 発音・聞き取り・履歴による学習補助効果
  • 2008 - 日本e-Learning 学会 2008年度日本e-Learning 学会秋季学術講演会最優秀論文賞受賞 中国語WEB教材の複合利用による教育効果
  • 2007 - 日本e-Learning 学会 日本e-Learning 学会秋季学術講演会審査委員特別賞受賞 中国語e-L earingシステム“游”-開発と構想について
  • 2002 - 私立大学情報教育協会 2002年度私立大学情報教育協会情報教育方法研究会奨励賞 中国語音声教育データベースシステム
Association Membership(s) (2):
CIEC ,  THE SINOLOGICAL SOCIETY OF JAPAN
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page