Rchr
J-GLOBAL ID:201501008826263838   Update date: Jun. 30, 2024

SONOBE Yurie

ソノベ ユリエ | SONOBE Yurie
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
Homepage URL  (1): https://yuriesonobe.com/
Research field  (2): Education - general ,  Aesthetic practices
Research keywords  (14): 表現教育 ,  教師教育 ,  インプロ ,  即興演劇 ,  演劇的手法 ,  演劇教育 ,  教育方法 ,  模擬授業検討会 ,  パフォーマンス ,  ワークショップ ,  成人学習 ,  生涯学習 ,  高齢者演劇 ,  高齢者学習
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2023 - 2026 Teaching professionalism to medical students using improvisation
  • 2021 - 2026 インプロを通した「教師のあり方」の変容プロセス解明と教員研修プログラム開発
  • 2021 - 2024 インプロ(即興演劇)とジェンダーのアクションリサーチ~演者の変容過程に着目して~
  • 2020 - 2023 Development of Education Program for Healthcare Professionals with Theatre and Improvisation
  • 2017 - 2021 高齢者インプロ実践ファシリテーターの熟達プロセスの解明と支援モデルの構築
Show all
Papers (33):
  • How Do Mothers Deal with the Conflicts over "Boyishness/Girlishness" in Child-Rearing?. 2022. 73. 133-142
  • What is the anxiety of university students who are attracted to teaching profession?. 2022. 73. 467-475
  • 園部 友里恵. コロナ禍における高齢者インプロ実践の可能性 : 千葉県柏市「くるる即興劇団」の取り組みから-特集 高齢社会の生涯学習・社会教育活動. 社会教育. 2022. 77. 1. 16-23
  • 園部 友里恵. 戦後日本の教師教育における演劇の活用状況. 日本教育学会大會研究発表要項. 2021. 80. 69-70
  • Problems and possibilities for online workshop of beginning teachers training program using impro. 2021. 72. 517-529
more...
MISC (9):
  • 園部 友里恵. 教職志望学生の「即興的なことば」への恐れ -インプロ(即興演劇)を学ぶ大学生へのインタビュー調査から-. 日本教育学会大會研究発表要項. 2023. 82. 145-146
  • 園部 友里恵. インプロ(即興演劇)が教師に促す「隠れたカリキュラム」への気づき. カリキュラム研究. 2023. 32
  • 園部 友里恵. 教員養成学部一年生にとっての教職の魅力と不安を考える. 教育と医学. 2023. 71(2). 36-42
  • 園部 友里恵. 教員養成学部一年生にとっての教職の魅力と不安を考える. 教育と医学 / 教育と医学の会 編. 2023. 71. 2. 130-136
  • 園部 友里恵. インプロ上演形式「ザ・ベクデルテスト」における男性演者の「恐れ」とは何か? : 「弱さ」と「加害者性」のはざまで-What Do Male Performers "Fear" About "The Bechdel Test"? : Between "Weakness" and "Perpetrator Consciousness"-特集 ジェンダーと教育. 教育学研究 = The Japanese journal of educational research / 日本教育学会機関誌編集委員会 編. 2022. 89. 4. 616-628
more...
Books (6):
  • 看護診断のためのよくわかる中範囲理論
    学研メディカル秀潤社,学研プラス (発売) 2021 ISBN:9784780913996
  • インプロがひらく「老い」の創造性 : 「くるる即興劇団」の実践
    新曜社 2021 ISBN:9784788517080
  • 人生100年時代の多世代共生 : 「学び」によるコミュニティの設計と実装
    東京大学出版会 2020 ISBN:9784130343138
  • 社会的セーフティネットの構築 : アメリカ・フランス・イギリス・日本
    日本青年館「社会教育」編集部 2019 ISBN:9784793701382
  • インプロ実践がもたらす高齢者の「老い」のイメージの変容 : 高齢者インプロ集団「くるる即興劇団」を事例として
    [園部友里恵] 2018
more...
Lectures and oral presentations  (63):
  • インタビュー調査にみる教員養成大学1年生の「教職不安」の様相
    (日本質的心理学会 第20回大会 2023)
  • 子育て中の母親インプロバイザー(即興演者)の上演参加:「ザ・ベビデルテスト」上演をめぐる語りから考える
    (日本質的心理学会 第20回大会 2023)
  • 教員養成大学1年生における「教職不安」の実態
    (日本教師教育学会第33回研究大会 2023)
  • 教職志望学生の「即興的なことば」への恐れ:インプロ(即興演劇)を学ぶ大学生へのインタビュー調査から
    (日本教育学会第82回大会 2023)
  • いかに「準備」しないか:即興演劇の上演形式「The Bechdel Test」における関係性の「発見」
    (表象文化論学会第16回研究発表集会 2022)
more...
Education (4):
  • 2018 - 2018 The University of Tokyo
  • 2012 - 2015 東京大学大学院 教育学研究科 総合教育科学専攻 博士課程 満期退学
  • 2010 - 2012 東京大学大学院 教育学研究科 総合教育科学専攻 修士課程 修了
  • 2006 - 2010 Yokohama National University
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (東京大学)
Work history (3):
  • 2021/04 - 現在 Mie University Graduate School of Education
  • 2016/04 - 2021/03 Mie University Graduate School of Education
  • 2015/04 - 2016/03 The University of Tokyo Interfaculty Initiative in Information Studies Graduate School of Interdisciplinary Information Studies
Committee career (1):
  • 2023/04 - 現在 日本質的心理学会 研究交流委員
Awards (1):
  • 2023/07 - 日本カリキュラム学会 2022年度優秀発表賞 「意味のないこと」が教師に促す省察:隠れたカリキュラムへの着目とインプロ(即興演劇)を通した学び
Association Membership(s) (10):
日本教育社会学会 ,  表象文化論学会 ,  日本質的心理学会 ,  日本教師教育学会 ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  JAPAN SOCIO-GERONTOLOGICAL SOCIETY ,  THE JAPAN SOCIETY FOR THE STUDY OF ADULT AND COMMUNITY EDUCATION ,  JAPANESE SOCIETY FOR THEATRE RESEARCH
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page