Rchr
J-GLOBAL ID:201501011032436216   Update date: Sep. 04, 2024

Suzuki Go

スズキゴウ | Suzuki Go
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Educational psychology
Research keywords  (3): 教科教育 ,  教授学習心理学 ,  学習観
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2024 - 2028 子どもの思考と信念の自律的な質的変化を促す教科学習に関する心理学的研究
  • 2022 - 2025 児童・生徒のデータサイエンスリテラシーを育む教科連携型授業の開発と実証的検討
  • 2021 - 2024 教科の文脈が児童・生徒のデータの読み取りや表現に及ぼす影響の研究
  • 2020 - 2024 子どもの「教科内容の本質的理解」を促す授業デザインに関する心理学的研究
  • 2018 - 2022 児童・生徒の地理・歴史リテラシーを育む「地歴統合型授業」の開発と実証的検討
Show all
Papers (14):
  • SUZUKI, Go, ISHIBASHI, Yumi, FUJIMURA, Nobuyuki. 中学校社会科教科書における問いの種類の分析 : 地理的要素・歴史的要素がある問いと因果・背景を問う問いに着目して: A Study of the Types of Questions in Junior High School Social Studies Textbooks: Focusing on questions with geographical and historical elements and questions that ask about cause and effect or background. 2024. 73. 191-198
  • 藤村 宣之, 石橋 優美, 住田 裕子, 吉國 秀人, 後藤 慎弥, 伊藤 崇達, 伊藤 貴昭, 橘 春菜, 鈴木 豪. 児童・生徒の「教科内容の本質的理解」を促す授業デザイン-(3)協同を通して個人の概念的理解をいかに深めるか. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2023. 65. 62-63
  • 橘 春菜, 石橋 優美, 鈴木 豪, 藤村 宣之. 児童・生徒の物語文読解の深まりと幸せの認識の変化. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2023. 65. 156
  • Go, SUZUKI, Nobuyuki,FUJIMURA. The Effect of Additional Questions after Finding Similarities on High School Students’ Problem Solving. 2022. 71. 193-202
  • Yumi, ISHIBASHI, Go, SUZUKI. Relationship Between Parents' Own Interpersonal Worries and Parents' Expectations of Their Children's Interpersonal Relationships : Secondary Analysis of Survey Data for Mothers. 埼玉学園大学紀要. 人間学部篇 = Bulletin of Saitama Gakuen University. Faculty of Humanities. 2021. 21. 115-124
more...
MISC (13):
  • 藤村 宣之, 小野田 亮介, 蛯名 正司, 橘 春菜, 石井 秀宗, 藤田 豊, 石橋 優美, 鈴木 豪. 教科教育の心理学:-(3)教科教育の改善に資する授業実践研究,実験・調査研究のあり方を探る-. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 0. 94-94
  • Suzuki Go, Fujimura Nobuyuki. The effect of additional questions after finding similarities of multiple ideas on problem solving. The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association. 2019. 83. 0. 3A-089-3A-089
  • 篠ヶ谷 圭太, 鈴木 雅之, 鈴木 豪, 南風原 朝和, 田中 あゆみ. 縦断的な視点に基づく教授・学習研究(準備委員会企画シンポジウム1). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 0. 2-2
  • 鈴木豪. 連載「成熟した学習者をめざして」『学習観を問い直す』. 指導と評価. 2019. 1. 54-55
  • 藤村 宣之, 石橋 優美, 鈴木 豪, 一柳 智紀, 町 岳, 小田切 歩, 湯澤 正通, 鹿毛 雅治. 教科教育の心理学:(2)授業実践研究の展開に実験・調査研究の発想や成果をどのように生かすか. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2018. 60. 0. 108-109
more...
Lectures and oral presentations  (23):
  • 例題に対する回答例の形式の差異が児童によるデータ比較課題回答に及ぼす影響:複数の代表値を用いるか否かに着目して
    (日本心理学会第87回大会 2023)
  • 児童・生徒の「教科内容の本質的理解」を促す授業デザイン-(3)協同を通して個人の概念的理解をいかに深めるか
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2023)
  • 児童・生徒の物語文読解の深まりと幸せの認識の変化
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2023)
  • 児童・生徒の「教科内容の本質的理解」を促す授業デザイン-(2)どのような協同過程を組織するか
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2022)
  • 児童における産業立地の決定条件に関する理解の促進過程-生産者視点に立たせることの効果
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2022)
more...
Education (2):
  • 2011 - 2017 The University of Tokyo (Division of Curriculum Development)
  • 2009 - 2011 Nagoya University Graduate School of Education and Human Development
Professional career (2):
  • 修士(心理学) (名古屋大学)
  • 博士(教育学) (東京大学)
Work history (2):
  • 2019/04 - 現在 Gunma University Graduate School of Education
  • 2017/04 - 2019/03 Yokohama College of Commerce
Association Membership(s) (5):
JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  JAPAN SOCIETY OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF PSYCHOLOGY IN TEACHING AND LEARNING
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page