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J-GLOBAL ID:201501011929385118   Update date: Nov. 07, 2024

WAKABAYASHI Kazusa

ワカバヤシ カズサ | WAKABAYASHI Kazusa
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://swpbs.vss.miyazaki-u.ac.jp/
Research field  (2): Clinical psychology ,  Special needs education
Research keywords  (11): positive behavior intervention and support ,  発達障害 ,  特別支援教育コーディネーター ,  センター的機能 ,  高等学校 ,  通常学級 ,  special needs education ,  behavioral consultation ,  treatment fidelity ,  group contingency ,  applied behavior analysis
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2024 - 2029 学校規模ポジティブ行動支援の持続可能性を高める推進リーダー育成研修システムの構築
  • 2024 - 2028 児童生徒の課題発見と課題に応じた支援を提供するフレームワークの構築
  • 2021 - 2024 Research on policy development for promoting special needs education in high schools.
  • 2020 - 2022 行動コンサルテーション実施を支援する「学級支援尺度」の開発と運用マニュアルの作成
  • 2017 - 2020 機能的アセスメント・アプローチを用いた指導を負担なく実現する研修パッケージの開発
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Papers (26):
  • 和田育子, 若林上総. 言葉の表出が困難な知的障害児に対するiPad のVOCA アプリを用いたコミュニケーション指導 -「 呼名」を含んだ2段階タクトの形成と般化 -. 宮崎大学教育学部紀要. 2024. 103. 33-44
  • 若林上総, 神山努, 半田健. 定時制高校での学校規模ポジティブ行動支援試行までの教職員の同意促進と介入整合性の関連. 発達障害研究. 2024. 46. 2. 180-191
  • Initiatives of City-Level Leadership Teams for Introducing School-wide Positive Behavior Support in Elementary and Junior High Schools: Focusing on the Implementation Fidelity over the First Two Years. 2024. 10. 1. 14
  • Analysis of Support Systems for School -wide Positive Behavior Support(SWPBS)in Miyazaki Prefecture: Evaluati on by State Systems Fidelity Inventory in Japanese. The Joint Journal of the National Universities in Kyushu. Education and Humanities. 2023. 10. 1. No.8
  • Teachers’ Perceptions of Priorities When Instructing Self-Awareness of Students with Intellectual Disabilities in Special Needs School. 2023. 101. 65-75
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MISC (22):
  • 若林上総. 管理職がカギ SWPBSってナンだ!? 第2話 SWPBSの探索段階. 月刊 教職研修. 2024. 623. 79
  • 若林上総. 管理職がカギ SWPBSってナンだ!? 第1話 SWPBSの概要と学校マネジメント上のメリット. 月刊 教職研修. 2024. 621. 79
  • 若林上総. 学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)における第2層支援の実際. 特集 学校が変わる! ポジティブ行動支援(PBS)の理論と実践. 2024. 13. #4
  • 若林上総. ご退官のお祝い : 加藤哲文先生からいただいたご指導に感謝して. 上越教育大学心理教育相談研究. 2021. 20. 5-8
  • 海津亜希子・伊藤由美・井上秀和・榎本容子・竹村洋子・玉木宗久・廣島慎一・若林上総・笹森洋樹・渥美義賢. 社会とのつながりを意識した発達障害等への専門性のある支援に関する研究ー二次的な障害の予防・低減に向けた通級による指導等の在り方に焦点を当ててー. 国立特別支援教育総合研究所 令和元~令和 2 年度 障害種別研究 成果報告書. 2021
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Books (7):
  • 発達障害のある高校生のキャリア教育・進路指導ハンドブック 進学支援編
    学事出版 2023 ISBN:9784761929671
  • 発達障害のある高校生のキャリア教育・進路指導ハンドブック 就労支援編
    学事出版 2023 ISBN:9784761929688
  • 学校全体で取り組むポジティブ行動支援スタートガイド
    ジアース教育新社 2023 ISBN:9784863716650
  • 高校ではじめるスクールワイドPBS : 階層的な校内支援体制整備を目指して
    ジアース教育新社 2020 ISBN:9784863715684
  • 通常の学級担任向け個別の指導計画活用ワークショップ : チームで取り組む!校内研修プログラム
    ジアース教育新社 2018 ISBN:9784863714717
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Lectures and oral presentations  (75):
  • スクールワイドPBSの実装の障壁を乗り越える(2) -教職員の賛同(staff buy-in)を高める工夫-
    (日本LD学会第33回大会 2024)
  • 友人の共行動的サポートが吃音のある中学生のコミュニケーション態度に与える影響
    (日本吃音・流暢性障害学会 第12回大会 2024)
  • 自治体の施策と学校規模ポジティブ行動支援
    (日本特殊教育学会 第62回大会 2024)
  • 知的障害特別支援学校高等部の作業学習における音声言語の表出に困難を抱える生徒への機能的コミュニケーション 訓練
    (日本特殊教育学会 第62回大会 2024)
  • Examining the Two-Year Implementation and Outcomes of School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS) Tier 1 in a Japanese Elementary School: A Model School Case Study
    (4th Asia Pacific International Conference on Positive Behavior Support 2023)
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Education (3):
  • 2009 - 2012 Hyogo University of Teacher Education
  • 2007 - 2009 Joetsu University of Education Graduate School of Education
  • 1993 - 1997 Rikkyo university
Professional career (1):
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学大学院)
Work history (6):
  • 2022/04 - 現在 Miyazaki Sangyo Keiei University
  • 2021/04 - 現在 Department of Special Needs Education, Faculty of Education, University of Miyazaki
  • 2019/04 - 2021/03 Tamagawa University Graduate school of teacher education lecturer
  • 2015/04 - 2021/03 National institute of special needs education department of teacher training chief researcher
  • 2009/04 - 2015/03 Special needs school, Saitama university teacher
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Committee career (15):
  • 2024/05 - 現在 一般社団法人 日本ポジティブ行動支援ネットワーク 監事
  • 2022/06 - 現在 日本LD学会 常任編集委員
  • 2022/04 - 現在 宮崎市教育委員会 スクールワイドPBSスーパーバイザー
  • 2022/01 - 現在 文部科学省 「教科書デジタルデータを活用した拡大教科書、音声教材等普及促進プロジェクト」評価会議委員
  • 2021/04 - 現在 宮崎県教育委員会 スクールワイドPBS実践支援校研究協力者
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Association Membership(s) (8):
Association for Positive Behavior Support ,  THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  Japanese Association of Behavioral and Cognitive Therapies ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR BEHAVIOR ANALYSIS ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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