Rchr
J-GLOBAL ID:201501014122279878   Update date: Feb. 01, 2024

Watanabe Maiko

Watanabe Maiko
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (4): 教育課程 ,  幼児教育 ,  教育学 ,  教育方法
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2014 - 2016 The Policies for Improving Scholastic Achievements and the Reform of Educational Methods in Germany after PISA
  • 2008 - 2012 French New Education Movements and Pedagogical Innovations for Primary School Education : Focus on the School-local Community Cooperation
Papers (9):
  • 樋口 裕介, 熊井 将太, 渡邉 眞依子. PISA後ドイツにおける学力向上政策とカリキュラム改革 : 学力テストの動向とKompetenz概念の導入に着目して. 教育学研究紀要. 2014. 60. 2. 368-379
  • Maiko WATANABE. A Study of Competency Development in Early Childhood Care and Education. 愛知県立大学教育福祉学部論集 = Bulletin of the Faculty of Education and Welfar, Aichi Prefectural University. 2014. 63. 111-118
  • 渡邉 眞依子. 学校改革論としてのプロジェクト授業 : バスティアン(Bastian,J.)の教育学的学校開発論を手がかりとして. 鈴峯女子短期大学人文社会科学研究集報. 2012. 59. 95-105
  • 中野 和光, 樋口 裕介, 大瀬 元貴, 渡邉眞依子. 「ジャンル・アプローチ」にもとづく中学校教科書の分析(1)「国語」「社会」「数学」教科書を中心に (教材・カリキュラム開発). 教育学研究紀要. 2011. 57. 1. 113-124
  • 渡邉 眞依子, 光本 弥生, 森 美智代. 人格的自立と専門性の養成を統一するカリキュラムのための一考察(1)「自立」をめぐる現状と教育的課題. 鈴峯女子短期大学人文社会科学研究集報. 2009. 56. 55-63
more...
Books (3):
  • 教育方法技術論
    協同出版 2014 ISBN:9784319106783
  • PISA後の教育をどうとらえるか : ドイツをとおしてみる
    八千代出版 2013 ISBN:9784842916187
  • 実践を創造する幼児教育の方法
    みらい 2013 ISBN:9784860152758
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (広島大学)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page