Rchr
J-GLOBAL ID:201501041093757371   Update date: Sep. 07, 2024

Kawai Hiromi

カワイ ヒロミ | Kawai Hiromi
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://kaken.nii.ac.jp/d/r/10716434.ja.html
Research field  (6): Foreign language education ,  Foreign language education ,  Foreign language education ,  Special needs education ,  English linguistics ,  Foreign language education
Research keywords  (6): 英語学習に困難のある初習者 ,  聴覚障害児童のための英語指導法 ,  Teacher training ,  英語リズム ,  音声教育 ,  Teacihng English to young learners
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2022 - 2026 Construction of a New L2 WTC Model and Development of an English Language Proficiency Scale for Japanese Children
  • 2023 - 2025 英語初学者の「躓き」早期発見のためのバッテリー検査開発とプロセスモデルの構築
  • 2019 - 2022 a
  • 2019 - 2021 通常学級と聴覚特別支援学級の合理的配慮に根ざした指導連携体制の構築-小学校英語「見る」音声指導の効果検証-
  • 2018 - 2021 全ての通常学級児童のための英語音声指導法構築と視覚的教材開発の統合的研究
Show all
Papers (30):
  • 河合裕美. 公立小学校に在籍する聴覚障害児への英語教育. 聴覚障害. 2024. 797. 36-43
  • 田中真紀子, 河合裕美. 英語絵本の読み聞かせにおいて 子どもは何を思い感じ学んでいるか -子どもの認知・心理・言語理解を探る-. 言語教育研究. 2024. 34. 17-49
  • How Student Teachers’ Perception Toward Teaching Elementary School Children Changed Through Teaching Practicum: Analyses of Their Reflections. 2023. 42. 79-94
  • Kawai, H. The Listening Environment of an EFL Inclusive Classroom for Children with Normal Hearing and with Hearing Impaired: Implications for Reasonable Accommodations. 2023. 2. 3-17
  • Tanaka, M, Kawai, H. Elementary school teachers' perceptions about students' use of katakana: Differences between those for and those against in relation to their self-evaluation of English and English teaching skills. 2023. 35
more...
Books (3):
  • きいて・みて・まねて覚える英語の音-動画でできる音声指導
    大修館書店 2021 ISBN:4469246484
  • Fun with English-英語教育 環境づくりのヒント-
    啓林館 2018
  • 小学校英語指導用教材
    神田外語大学 2016
Lectures and oral presentations  (80):
  • 小学校外国語指導者が重要と思う指導内容・技能はどれほど実践されているか -指導者研修への示唆-
    (全国英語教育学会 第49回福岡研究大会 2024)
  • 英語学習による児童の英語運用能力の変容を探る -小学2~6年生のデータから-
    (全国英語教育学会第49回福岡研究大会 2024)
  • 千葉県小学校外国語スキルアップ研修-音声指導編-
    (千葉県小学校スキルアップ研修 2024)
  • 外国語活動・外国語の授業を経験した児童の 語彙知識の特徴を探る
    (小学校英語教育学会第24回 山口大会 2024)
  • 小学生の英語「音」聞き取り力の発達の特徴-個別最適化の指導と評価に活用できるバッテリー開発のための予備的調査-
    (第24回小学校英語教育学会(JES)全国大会 山口大会 2024)
more...
Education (3):
  • 2012 - 2017 Graduate School of Aoyama Gakuin University Graduate School of Literature Dept. of English and American Literature
  • 2010 - 2012 Dokkyo University
  • 1987 - 1991 Sophia University Faculty of Foreign Studies Department of English Language and Studies
Professional career (2):
  • 英語教育学修士 (獨協大学大学院)
  • 学術博士(初等英語教育) (青山学院大学大学院)
Work history (5):
  • 2021/04 - 現在 獨協大学国際教養学部言語文化学科 非常勤講師
  • 2021/04 - 現在 Kanda University of International Studies Center for Teaching English to Children Associate professor
  • 2019/04 - 現在 Chiba Keizai College
  • 2020/04 - 2021/03 獨協大学外国語学部英語学科 非常勤講師
  • 2013/04 - 2020/03 Kanda University of International Studies Center for Teaching English to Children
Committee career (5):
  • 2024/04 - 現在 英語教育ユニバーサルデザイン研究学会(AUDELL) 事務局長
  • 2023/04 - 現在 英語教育ユニバーサルデザイン研究学会(AUDELL) 研究企画委員会委員長
  • 2023/04 - 現在 英語教育ユニバーサルデザイン研究学会(AUDELL) 副会長
  • 2021/04 - 現在 英語教育ユニバーサルデザイン研究学会(AUDELL) 会報委員会委員長
  • 2021/04 - 現在 英語教育ユニバーサルデザイン研究学会(AUDELL) 理事
Awards (1):
  • 2018/01 - CTFLCYP 2018 : 20th International Conference on Teaching Foreign Languages to Children and Young People The Best Presentation Award Investigating the English Speech Processing System of EFL Japanese Older Children
Association Membership(s) (10):
Japan Dyslexia Research Association ,  Association of Universal Design for English Language Learning ,  Japan Academy of Learning Disabilities ,  The Japanese Association of Special Education ,  Association of Language Awareness(ALA) ,  KANTOKOSHINETSU ASSOCIATION OF TEACHERS OF ENGLISH ,  THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION ,  PHONETIC SOCIETY OF JAPAN ,  JASTEC ,  THE ASSOCIATION OF ENGLISH TEACHING IN ELEMENTARY SCHOOL
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page