Rchr
J-GLOBAL ID:201501075475736007
Update date: Sep. 19, 2024
Yamaguchi Yosuke
ヤマグチ ヨウスケ | Yamaguchi Yosuke
Affiliation and department:
Research field (3):
Educational psychology
, Educational technology
, Cognitive sciences
Research keywords (6):
idea generation
, cognitive processes
, creative thinking
, 創造性教育
, creativity
, writing
Research theme for competitive and other funds (5):
- 2024 - 2028 創造的思考過程における自己調整方略の形成に関する研究
- 2023 - 2026 メタ認知的支援の視点による個別最適な学びの実現に向けた実証研究
- 2018 - 2025 a
- 2018 - 2023 a
- 2014 - 2018 Development of a learning program which fosters creativity in causal inference by facilitating metacognition
Papers (15):
-
Effects of modality in concurrent verbal reporting techniques for thought processes: A pilot study on creative thinking tasks. 2024. 22. 2
-
Machiko Sannomiya, Yosuke Yamaguchi, Yusuke Miyamoto. Children’s response to teachers’ admonishing expression: Basic data for teachers’ metacognition on educational communication. Journal of Human Environmental Studies. 2022. 20. 2. 135-141
-
大谷和大, 田中あゆみ, 町岳, 山口洋介, 石川信一, 中谷素之, 安藤史高. 学校現場における介入研究を考える. ソーシャル・モチベーション研究. 2022. 11. 32-41
-
三宮真智子, 松島洋輝, 山口洋介. 行動を促す発話の目標フレーミングが受け手の認知・感情・行動動機づけに及ぼす効果. 人間環境学研究. 2021. 19. 2. 109-115
-
山口洋介, 智原正行. 日本の中高生における道徳的志向性の変化および創造的態度との関連. 大阪信愛学院短期大学紀要. 2021. 56. A1. 1-10
more...
MISC (33):
-
大谷和大, 岡田 涼, 山口洋介, 石井 僚. 学習の価値づけが成績を高めるのか、成績が良いから価値づけるのか?:メタ分析の交差遅延モデルによる検討. 日本心理学会第85回大会発表論文集. 2021
-
山口洋介. 学部横断的な授業における創造的思考力育成プログラムの開発および検証:オンライン授業におけるコミュニケーションの活性化とともに. 日本心理学会第85回大会発表論文集. 2021. 583-583
-
Sannomiya, M, Kawaguchi, A, Yamaguchi, Y. Interpretation of teachers’ utterance intention influences students’ responses. 32nd International Congress of Psychology. 2021
-
澤山郁夫, 山口洋介, 三宮真智子. 日課の計画が効力期待に与える影響:大学生における認知的方略パターン別の検討. 日本心理学会第84回大会発表論文集. 2020. 121-121
-
山口洋介, 三宮真智子. 創造性の測定方法に関する理論的妥当性. 日本教育心理学会第61回総会発表論文集. 2019. 543-543
more...
Books (3):
-
主体的に学ぶ「発達と教育の心理学」
ナカニシヤ出版 2022 ISBN:9784779516542
-
学ぶ・教える
大阪大学出版会 2020 ISBN:9784872596212
-
パフォーマンスがわかる12の理論 : 「クリエイティヴに生きるための心理学」入門!
金剛出版 2017 ISBN:9784772415484
Lectures and oral presentations (31):
-
教師の生徒指導力と教師アイデンティティ・教師効力感の関連
(日本教育心理学会第66回総会 2024)
-
Developing a class to facilitate breaking free from mental fixation on self-perspective
(2023)
-
学習の価値づけが成績を高めるのか、成績が良いから価値づけるのか?:メタ分析の交差遅延モデルによる検討
(日本心理学会第85回大会発表論文集 2021)
-
学部横断的な授業における創造的思考力育成プログラムの開発および検証:オンライン授業におけるコミュニケーションの活性化とともに
(日本心理学会第85回大会発表論文集 2021)
-
Interpretation of teachers’ utterance intention influences students’ responses.
(32nd International Congress of Psychology 2021)
more...
Professional career (2):
- 修士(人間科学) (大阪大学)
- 博士(人間科学) (大阪大学)
Work history (4):
- 2022/04 - 現在 Doshisha University Center for License and Qualification
- 2021/10 - 2022/03 Kochi University of Technology Department of Core Studies
- 2020/09 - 2022/03 Osaka University Graduate School of Human Sciences
- 2015/09 - 2020/08 Osaka University Graduate School of Human Sciences
Committee career (3):
- 2022/04 - 現在 同志社大学 教職課程委員
- 2022/08 - 2024/03 日本教育工学会 研究会委員会委員
- 2016/09 - 日本教育工学会 第32回全国大会・大会実行委員会委員
Association Membership(s) (5):
日本創造学会
, 日本学校心理士会
, 日本心理学会
, 日本教育工学会
, 日本教育心理学会
Return to Previous Page