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J-GLOBAL ID:201501086657578549   Update date: Oct. 05, 2024

Nonaka Yoichiro

ノナカ ヨウイチロウ | Nonaka Yoichiro
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Educational psychology ,  Educational technology
Research keywords  (3): 学習科学 ,  教育工学 ,  教育心理学
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2023 - 2027 「令和の日本型学校教育」を担う新たな教師の学びに寄与する学習支援環境の構築と検証
  • 2021 - 2025 Co-Agencyを育む準正課活動のための教師教育環境と仮想空間
  • 2019 - 2024 学習方略の視覚的フィードバックによる学習行動の改善に関する研究
  • 2019 - 2023 Development and examination of learning environment design to promote the linkage of learning in and out of the class for teacher trainee students.
  • 2019 - 2022 The development of human resources for exercise and sports that promote active aging in the local community and building models
Papers (17):
  • NAGANO Ayaka, NONAKA Yoichiro. A Practical Character Strengths Interventions to Enhance Wellbeing: Focusing on the Effects and Actual Utilization of Character Strengths Interventions. Japan Journal of Educational Technology. 2024. advpub
  • 野中 陽一朗. 時間管理とラーニング・ブリッジングに基づく学生タイプの検討 : 初年次段階の半期経過時点に着目して-Study of Student Types Based on Time Management and Learning Bridging : Focusing on the Semester-long Point in the First-year Phase. 日本教育工学会論文誌 = Japan journal of educational technology / 日本教育工学会 編. 2023. 47. Suppl. 237-240
  • NONAKA Yoichiro, INOUE Wataru. Classification of participant’s reading based on evaluating the appropriate of concluding sentences: Focusing on characteristics of material sentences and conclusion sentences on morally biased reading. The Science of Reading. 2022. 63. 2. 64-75
  • 野中 陽一朗. リアクションペーパー記述に対する自己認識と学習アプローチとの関連 : 授業実践の工夫を反映した1時点の質問紙調査を参照して-Association Between Learners Beliefs About the Purpose of Writing Reaction Paper and Learning Approaches : Referring to a Questionnaire Survey That Reflects the Devise of Instructional Practices. 日本教育工学会論文誌 = Japan journal of educational technology / 日本教育工学会 編. 2022. 46. Suppl. 57-60
  • AKIYAMA Suzu, NONAKA Yoichiro. Characteristics of Elementary School Teachers’ Anxiety and Support for Foreign Language Activities as a Subject: Focusing on the Differences in Correlations Between High and Low TFLAS Score Groups Divided by Midpoint. Japan Journal of Educational Technology. 2021. 45. Suppl. 21-24
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MISC (12):
  • 野中陽一朗, 近藤修史, 岡林千裕, 池本浩子, 福谷遼太, 玉瀬友美, 岩城裕之. 教職志望学生に対する教育学部と教育学部附属学校園とが協働・連携したキャリア形成支援を推進する準正課活動の検証と改善 -2022年度「言葉と数の教室」での教育実践に焦点を置いて-. 高知大学教育研究論集. 2023. 28. 21-33
  • In-school Trainings to Promote Reciprocal Cooperation of Teachers in Both Elementary Schools and Junior High Schools and of Teachers Beyond Subjects : A Suggestion of Training Plans Based on "Backward Design". 2021. 3. 15-24
  • An Exploratory Examination of the Instruction Skills of the Human Resources in exercise and sports fields in the local community. 2020. 80. 293-299
  • Development of Practical Ability of Techers by Unit Creating Based on "Backward Design". 2020. 2. 311-320
  • A Qualitative Study on the Human Resources Development in Exercise and Sports for the Realization of the Active City. 2019. 68. 125-133
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Books (9):
  • 学校現場で役立つ教育心理学-教師をめざす人のために-
    北大路書房 2021 ISBN:9784762831799
  • 新・教職課程演習 第22巻 教育実習・教職実践演習
    2021
  • 教育とヘルシーエイジング-持続可能な社会の実現を目指して-
    2021
  • 学校に還す心理学-研究知見からともに考える教師の仕事-
    ナカニシヤ出版 2020
  • 子どもとアートを地域でつなぐ
    リーブル出版 2019
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Lectures and oral presentations  (16):
  • 地域課題解決へと向かう教育者を育てる教育心理学者の七転八起-準正課プロジェクトにおいて学生のエージェンシーを引き出すには-
    (日本教育心理学会第66回総会 2024)
  • 準正課活動を通して教員志望学生の主体的な学びを支援するには
    (日本教育心理学会第64回総会 2022)
  • 授業の諸相-授業現象に対する研究視点の独自性と実践的視座を踏まえた共有可能性-
    (日本教育心理学会第63回総会 2021)
  • 青年の適応を促す環境づくり-学習文脈と対人文脈に着目して-
    (日本心理学会第85回大会 2021)
  • How reflection papers affect students’ approach to learning
    (The 32th International Congress of Psychology 2021)
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Education (3):
  • 2008 - 2012 Hiroshima University
  • 2006 - 2008 Hiroshima University
  • 2002 - 2006 Kawasaki University of Medical Welfare Faculty of Health and Welfare Department of Clinical Psychology
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (広島大学)
Work history (5):
  • 2021/07 - 現在 高知大学 教育研究部 人文社会科学系 教育学部門 准教授
  • 2015/04 - 2021/06 高知大学教育研究部人文社会科学系 教育学部門講師
  • 2014/04 - 2015/03 Hiroshima University Graduate School of Education, Department of Learning Science
  • 2012/04 - 2014/03 Hyogo University of Teacher Education Career Developmebt Center
  • 2011/03 - 2012/02 広島大学大学院教育学研究科事務補佐員
Committee career (1):
  • 2020/01 - 2022/12 日本教育心理学会『教育心理学研究』編集委員会委員
Association Membership(s) (5):
日本発達心理学会 ,  中国四国心理学会 ,  日本教育工学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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