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J-GLOBAL ID:201501092235574400   Update date: Nov. 05, 2024

SATAKE Yoshiho

サタケ ヨシホ | SATAKE Yoshiho
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Foreign language education ,  Linguistics ,  Foreign language education
Research keywords  (6): 英作文 ,  英語教授法 ,  英語教育 ,  エラー・コレクション ,  データ駆動型学習 ,  コーパス言語学
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2023 - 2026 Development and validation of data-driven learning materials for English language teaching
  • 2020 - 2023 英語の動詞-名詞コロケーションの誤り修正に対するコーパス参照の効果検証
  • 2016 - 2019 The effects of corpus use on error correction in English essays
  • 2015 - 2019 Modeling the contributions of component skills in EFL writing proficiency
  • 2013 - 2016 Why do Japanese EFL learners generate atypical erroneous adjective collocations?
Papers (36):
  • Yoshiho Satake. The effects of teacher, peer and self-feedback on error correction with corpus use. Applied Corpus Linguistics. 2024. 100114-100114
  • The effects of corpus use on learning L2 collocations of light verbs and nouns. Asia Pacific Journal of Corpus Research. 2023. 4. 2. 41-55
  • Effects of corpus use on error identification in L2 writing. Asia Pacific Journal of Corpus Research. 2023. 4. 1. 61-71
  • Yoshiho Satake. Differences in the effectiveness of remote online teaching and face-to-face on-campus teaching using the DDL approach in L2 English verb-noun collocations. Intelligent CALL, granular systems and learner data: short papers from EUROCALL 2022. 2022. 346-351
  • Yoshiho Satake, Shinji Yamamoto, Hiroyuki Obari. THE EFFECTS OF ENGLISH CONVERSATION LESSONS IN VIRTUAL REALITY ON THE CONFIDENCE OF JAPANESE LEARNERS OF ENGLISH. ICERI2022 Proceedings. 2022. 6737-6744
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MISC (10):
  • Enhancing English language skills through motivation: A case study using the Wander app for virtual direction-giving tasks. 18th International Technology, Education and Development Conference. 2024
  • Aika Miura & Yoshiho Satake. Implementation of Data-Driven Learning (DDL) in a Course for <I>English Reading and Writing</I>. Journal of Multilingual Pedagogy and Practice. 2024. 4. 1-17
  • Satake, Y., Yamamoto, S., and Obari. H. How do virtual reality lessons affect EFL learners' perceptions of speaking English?. The EUROCALL 2023. CALL for all Languages/ Short Papers. 2023. 80-85
  • コーパスを参照して修正した英語エッセイの正確性に対する執筆時の辞書参照の影響-表層構造分類の観点から-. 青山經濟論集. 2022. 74. 3. 147-160
  • 佐竹 由帆. 英語教育研究最前線第12回 Comparison of dictionary use and corpus use: Different effects on learning L2 phrases. 『英語教育』. 2018. 67. 2. 70-71
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Books (6):
  • Effects of English-speaking lessons in virtual reality on EFL learners' confidence and anxiety
    Routledge 2023 ISBN:9781003395218
  • 『作家ガイド アナイス・ニン』
    彩流社 2018
  • 「家庭の天使」としての母からの解放-『燈台へ』におけるリリー・ブリスコウとラムジイ夫人
    北星堂 2003
  • 手塚リリ子・手塚喬介編『想像力の飛翔-英語圏の文学・文化・言語』
    北星堂 2003
  • 『リア王』におけるコーディーリア-悲劇の種を撒く過剰な女性
    彩流社 2000
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Lectures and oral presentations  (56):
  • Expanding L2 learners’ essay topic ideas with ChatGPT and DDL
    (The International CALL Research Conference: Transitions in CALL 2024)
  • Enhancing gender-neutral language awareness in Japanese English learners: A data-driven learning approach
    (EUROCALL2024 2024)
  • Enhancing English language skills through motivation: A case study using the Wander app for virtual direction-giving tasks
    (18th International Technology, Education and Development Conference (INTED 2024) 2024)
  • 主体的&継続的な学習を促進する語学実践 ~ATR×VRの効果と新たな可能性~
    (大学・高校実践ソリューションセミナー 2023)
  • 大学授業と連携したDDLタスクの開発とその実践
    (英語コーパス学会第49回大会(30周年記念大会) 2023)
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Works (9):
  • Expanding L2 learners’ essay topic ideas with ChatGPT and DDL
    2024 -
  • 「芸術における女性たち:日記作家アナイスとジュディ・シカゴ」
    2020 -
  • The effects of corpus use on correction of article- and preposition-omission errors
    2018 -
  • 「英語教育研究最前線第12回 Comparison of dictionary use and corpus use: Different effects on learning L2 phrases」
    2018 -
  • 「英語教師のためのICT活用ガイド[178]:【教育用コーパス】携帯端末で使える教育用例文コーパスWebSCoRE」
    2016 -
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Education (1):
  • Tokyo University of Foreign Studies
Professional career (1):
  • 博士(学術) (東京外国語大学)
Work history (3):
  • 2024/04 - 現在 Aoyama Gakuin University College of Economics
  • 2021/04 - 2024/03 Aoyama Gakuin University College of Economics
  • 2015/04 - 2021/03 Surugadai University Faculty of Contemporary Cultures
Committee career (8):
  • 2023/04 - 現在 大学英語教育学会(JACET)関東支部 事務局幹事
  • 2022/04 - 現在 英語コーパス学会 幹事(総務)
  • 2009/04 - 現在 大学英語教育学会(JACET)関東支部 大会実行委員会委員
  • 2007/04 - 現在 大学英語教育学会(JACET)関東支部 研究企画委員
  • 2021/04 - 2023/03 大学英語教育学会(JACET)関東支部 財務副委員長
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Association Membership(s) (4):
岩崎研究会 ,  JAPAN ASSOCIATION FOR ENGLISH CORPUS STUDIES ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF COLLEGE ENGLISH TEACHERS ,  The Japan Association for Language Teaching (JALT)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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