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J-GLOBAL ID:201601000360787951   Update date: May. 14, 2024

KOMORI Megumi

KOMORI Megumi
Research field  (2): Commerce ,  Social psychology
Research keywords  (1): narrative persuasion, narrative transportation, communication, media effect, advertisement, risk communication, meta-stereotype
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2020 - 2024 物語接触による不合理信念の獲得過程の解明と反復接触を用いた克服手法の開発
  • 2023 - 物語を用いた外集団との仮想接触が偏見に及ぼす影響
  • 2018 - 2022 感情共有の機能に関する実験的検討:関係構築と集合的態度形成における役割
  • 2017 - 2022 物語接触が関連行動を生じさせるメカニズムの解明-空想による抑制効果に注目した検討
  • 2020 - COVID-19 の第 1 波ピーク時に人々はどうリスクを認知し行動したのか-関心・知識の影響および他領域リスク認知との関係の検討-
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Papers (16):
  • Megumi Komori, Mia Takeda, Aya Takagi. Association between knowledge, risk perception of social issues, and preventive behavior during the first wave of COVID-19. THE JAPANESE JOURNAL OF EXPERIMENTAL SOCIAL PSYCHOLOGY. 2023. 62. 2. 195-207
  • 小森 めぐみ. 片づけマンガを読めば部屋はきれいになるのか? : 成功を描く物語への接触が関連行動の生起に及ぼす影響-The effect of reading successful manga story on related behavior. モチベーション研究 : モチベーション研究所報告書 = Japanese journal of motivational studies : IMSAR annual report. 2022. 11. 11. 11-22
  • 高木 彩, 武田 美亜, 小森 めぐみ. 接触確認アプリ(COCOA) の利用を規定する要因の検討. リスク学研究. 2021. 31. 2. 113-121
  • 高木 彩, 武田 美亜, 小森 めぐみ, 今野 将. 情報分野の先端科学技術に対するリスク認知-知識要因に着目した検討-. リスク学研究. 2021. 30. 4. 213-221
  • Megumi Komori. What if two involving stories contradict each other? Transportation and robustness of narrative persuasion. Scientific Study of Literature. 2019. 8. 2. 239-260
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MISC (11):
  • 小森めぐみ, 田中知恵. コミュニケーション相手の集団成員性とコミュニケーションの開放性が感情共有と結びつき知覚に及ぼす影響-LINEトーク画面を用いた検討. 淑徳大学大学院総合福祉研究科研究紀要. 2024
  • Megumi, Komori. The effect of identification with a “successful” character on the relationship between academic expectancy, motivation, and performance. Shukutoku University Bulletin. 2021. 55. 77-86
  • 田中知恵, 小森めぐみ. 送り手の集団成員性が受け手の感情共有や結びつきに及ぼす影響. 明治学院大学 心理学紀要. 2020. 30. 1-12
  • 武田 美亜, 高木 彩, 小森 めぐみ. 生命および環境に関する科学技術に対するリスク認知の規定因. 環境心理学研究. 2020. 8. 1. 46-46
  • The effect of exposure to old tale with elderly character on implicit ageism. 2017. 63. 75-88
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Books (9):
  • 幸せになるための心理学ワークブック : 実践的に心理学を学ぶ
    ナカニシヤ出版 2021 ISBN:9784779515545
  • 消費者の心理をさぐる : 人間の認知から考えるマーケティング
    誠信書房 2020 ISBN:9784414311242
  • エピソードでわかる社会心理学 : 恋愛・友人・家族関係から学ぶ
    北樹出版 2020 ISBN:9784779306266
  • 消費者心理学
    勁草書房 2018 ISBN:9784326251285
  • よくわかる心理学実験実習
    ミネルヴァ書房 2018 ISBN:9784623081455
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Lectures and oral presentations  (21):
  • 物語接触と心的対比が関連行動の生起に及ぼす影響
    (日本社会心理学会第63回大会(京都橘大学) 2022)
  • The effect of processing fluency on consumer decision making: The effect on ease of name processing on estimation of speaker’s skill and intention to enter the restaurant
    (The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association 2022)
  • COVID-19第1波における知識とリスク認知・予防行動 (大会準備委員会企画シンポジウム「新型コロナウイルス禍のグループ・ダイナミックス研究」話題提供)
    (日本グループ・ダイナミックス学会第67回大会(帝塚山大学(オンライン開催)) 2021)
  • 接触確認アプリ(COCOA)の利用を規定する要因の検討
    (日本社会心理学会第 62回大会(帝京大学(オンライン開催)) ) 2021)
  • Do People Learn from the Misfortune of the Antipathetic Character in the Narrative? The Effect of Character Disliking on Narrative Persuasion
    (Society for Personality and Social Psychology 2021 Annual Convention(Virtual) 2021)
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Education (5):
  • 2005 - 2013 Hitotsubashi University Graduate School of Social Sciences
  • 2003 - 2005 Hitotsubashi University Graduate School of Social Sciences
  • 1999 - 2003 Hitotsubashi University Faculty of Social Sciences
  • 1995 - 1999 東洋英和女学院高等部
  • 1996 - 1997 Madison Area Memorial High School (Exchange Student)
Work history (4):
  • 2024/04 - 現在 Tokyo Woman's Christian University School of Arts and Sciences Division of Psychology and Communication Associate Professor
  • 2018/04 - 2024/03 Shukutoku University College of Integrated Human and Social Welfare Studies School of Psychological Practices
  • 2014/04 - 2018/03 Shitennoji University The Faculty of Humanities and Social Sciences The Department of Sociology
  • 2013/04 - 2014/03 Chiba University Faculty of Letters Department of Behavioral Sciences
Association Membership(s) (8):
日本産業組織心理学会 ,  American Psychological Association ,  日本消費者行動研究会 ,  日本グループ・ダイナミックス学会 ,  日本心理学会 ,  日本社会心理学会 ,  Society for Personality and Social Psychology ,  日本感情心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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