Rchr
J-GLOBAL ID:201601003794473806   Update date: Aug. 26, 2024

Matsumoto Shinji

マツモト シンジ | Matsumoto Shinji
Affiliation and department:
Job title: Emeritus Progessor
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (5): 授業研究 ,  論理的思考 ,  概念研究 ,  自然認識 ,  科学概念
Research theme for competitive and other funds  (20):
  • 2020 - 2023 理科教育おける自己評価の「問い」を活用した資質・能力を育成する教育方法の開発研究
  • 2019 - 2022 教職大学院における学修の成果としての報告書にみる理科教育学研究の成果と課題
  • 2020 - 2021 A Study on Curriculum Improvement Contributing to Eliminate Misconceptions in Lower Secondary School Science "Biology"
  • 2016 - 2019 Challenge to detect the greenhouse effect for science education
  • 2016 - 2019 Curriculum development to improve teaching ability of Graduate Students at a Professional School of Teacher Education by the synergy effects between incumbent students and graduate students
Show all
Papers (79):
  • Takekuni YAMAOKA, Shinichi OKINO, Shinji MATSUMOTO. Formation and Reconstruction of Naïve Concepts among Science Undergraduates at National University. 2022. 63. 1. 179-188
  • 沖野 信一, 山岡 武邦, 松本 伸示. 質量の科学的概念の構築をめざした教授方略に関する事例的研究. 理科教育学研究. 2021. 62. 2. 389-401
  • 名倉 昌巳, 松本 伸示. 生物の階層性と系統進化による統一的理解を図る中学校理科カリキュラムの提案-現代生物教育の動向と誤概念分析から見据えた「生命」領域-. 科学教育研究. 2021. 45. 2. 234-245
  • MUKAI Daiki, MATSUMOTO Shinji. Analysis of the Deductive Reasoning Process in the Hypothesis Verification Activities of College Students. Journal of Research in Science Education. 2021. 61. 3. 515-526
  • YAMAOKA Takekuni, OKINO Shinichi, MATSUMOTO Shinji. A Study on the Effectiveness of Metacognitive Support in High School Physics Classes. Journal of Research in Science Education. 2020. 61. 2. 349-359
more...
MISC (116):
  • 松本伸示. 教職大学院における学修の成果としての報告書にみる理科教育学研究の成果と課題 - 近年の教科内容を取り込んだ改組に着目して -. 日本教科教育学会第48回全国大会論文集. 2022. 193-194
  • 奥村 好美, 伊藤 博之, 松本 伸示, 溝邊 和成, 宮田 佳緒里. より深い省察を促す模擬授業検討会のあり方に関する一検討-F. コルトハーヘンのALACT モデルを参照して-. 兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園. 2020. 57. 85-94
  • 松本伸示. 教職大学院における学修の成果としての報告書にみる理科教育学研究の成果と課題 - 近年の新設・改組の動向を踏まえて -. 日本理科教育学会全国大会発表論文集. 2020. 18. 145-145
  • Construction of "Emerging Process Model of Synergy Effect" between In-Graduate and Graduate Students at a Professional School of Teacher Education. 2020. 56. 105-115
  • 山岡武邦, 沖野信一, 松本伸示. A Study on the Effect of Teaching Strategy “Puzzling Picture” to Utilize Divergent Thinking-Focusing on the High School Physics Class:“Physics Leads the Way to the Future”-. 日本科学教育学会年会論文集(Web). 2020. 44th
more...
Books (12):
  • 平成29年改訂 中学校教育課程実践講座
    ぎょうせい 2017
  • 新しい学びを拓く 理科授業の理論と実践 小学校編
    ミネルヴァ書房 2011
  • 教育実践から捉える教員養成のための教科内容学研究
    風間書房 2009
  • 8歳までに経験しておきたい科学
    北大路書房 2007
  • 教育実践学の構築 ーモデル論文の分析と理念型の提示を通してー
    東京書籍 2006
more...
Lectures and oral presentations  (123):
  • 教職大学院における学修の成果としての報告書にみる理科教育学研究の成果と課題 - 近年の教科内容を取り込んだ改組に着目して -
    (日本教科教育学会第48回全国大会論文集 2022)
  • 教職大学院における学修の成果としての報告書にみる理科教育学研究の成果と課題 - 近年の新設・改組の動向を踏まえて -
    (日本理科教育学会全国大会発表論文集 2020)
  • A Study on the Effect of Teaching Strategy “Puzzling Picture” to Utilize Divergent Thinking-Focusing on the High School Physics Class:“Physics Leads the Way to the Future”-
    (日本科学教育学会年会論文集(Web) 2020)
  • 教職大学における学習の成果としての報告書にみる教科教育学研究の現状と課題 -黎明期設置の教職大学院の報告書の分析から-
    (日本教科教育学会第44回全国大会論文集 2018)
  • 科学の基本概念の形成をめざした理科授業開発 -中学校の電位概念の指導に着目して-
    (日本教科教育学会第44回全国大会論文集 2018)
more...
Education (5):
  • - 1982 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 1980 - Hiroshima University Graduate School of Education
  • - 1980 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 1978 - Hiroshima University Graduate School of Education
  • - 1978 Hiroshima University School of Education
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (広島大学)
Work history (7):
  • 2020/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education Emeritus Progessor
  • 2005/04 - 2020/03 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 2006/04 - 2009/03 附属中学校校長
  • 2001/01 - Hyogo University of Teacher Education Faculty of School Education
  • 1991/06 - Hyogo University of Teacher Education Faculty of School Education
Show all
Awards (2):
  • 2015/11 - 日本学術振興会 科学研究費補助金審査委員 表彰
  • 1993/12 - 日本教育研究連合会 研究表彰
Association Membership(s) (6):
THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES ,  THE SOCIETY OF BIOLOGICAL SCIENCES EDUCATION OF JAPAN ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION ,  JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  SOCIETY OF JAPAN SCIENCE TEACHING
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page