Rchr
J-GLOBAL ID:201601006687368250   Update date: Feb. 01, 2024

NISHINO, Ai

ニシノ,アイ | NISHINO, Ai
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (3): 海外の日本語教育支援 ,  日本語教員養成 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2020 - 2024 海外の日本語教員養成課程修了生のキャリア選択に関する文化心理学的研究
  • 2019 - 現在 タイの日本語教育主専攻の学生のキャリア形成に関する意思決定プロセス-複線径路・等至性モデル(TEM)による分析
Papers (13):
  • 西野 藍, 八田 直美, 坪根 由香里. タイの大学日本語教員養成課程卒業生の追跡調査から見るキャリア選択の実態-中等日本語教員を職業として選ぶ理由-. 国際交流基金日本語教育紀要 = The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin. 2022. 18. 119-130
  • 西野 藍, 布村 猛, 金山 泰子. COVID-19パンデミック下でのオンライン中級日本語コースにおける学び -インタビュープロジェクトとチュートリアルの意義-. ICU 日本語教育研究 = ICU Studies in Japanese Language Education. 2021. 17. 31-44
  • 西野藍, 坪根由香里, 八田直美. タイの中等日本語教員Aのキャリア形成過程-複線径路・等至性アプローチ(TEA)による分析-. ICU日本語教育研究. 2020. 16. 3-19
  • A Trial Workshop for Japanese Language Teachers who Utilize the KC Clip Website: Developing the Ability to Coordinate Lessons and Activities. The Naganuma School Japanese-Language Education Bulletin. 2015. 61. 53-66
  • NISHINO Ai, ISHII Yoko, KAWASHIMA Keiko. "KC Clip" - a Website for Japanese Language Teachers : Helping Teachers through Operating a Support Site for Textbooks and Websites Published by The Japan Foundation Japanese-language Institute, Kansai. 2015. 11. 163-170
more...
MISC (2):
  • 西野 藍. 「授業のヒント」“ドキドキ”体験・交流活動を通じて日本語を学ぶ. 2013
  • “Designing Activities to Create Learning Opportunities Through Action-Oriented Japanese Language Learning”. Japanese Language Studies. 2010. 29. 13. 98-107
Books (6):
  • Task-Based Learning Japanese for College Students
    3A Network 2022
  • Task-Based Learning Japanese for College Students
    2022
  • タスクベースで学ぶ日本語 = Task-based learning Japanese for college students
    スリーエーネットワーク 2022 ISBN:9784883199044
  • ことばで社会をつなぐ仕事 日本語教育者のキャリアガイド
    2019
  • Japanese through Real Activities
    Bonjinsya 2008
more...
Lectures and oral presentations  (21):
  • タスク主導型教材が引き出す「対話」を通じた中級レベルの日本語学習ータスクベースで学ぶ日本語 中級1を使って-
    (オンラインセミナー 2022)
  • タスク主導型教材が引き出す「対話」を通じた中級レベルの日本語学習ータスクベースで学ぶ日本語 中級1を使って-
    (オンライン日本語サロン研修会 2022)
  • タイ中等日本語教員のキャリア選択と維持を支えたもの-複線径路・等至性アプローチによる 4 名の分析-
    (日本語教育学会 2021)
  • タイ中等日本語教員のキャリア選択と維持を支えたもの-複線径路・等至性アプローチによる 4 名の分析
    (2021年度日本語教育学会秋季大会 2021)
  • タイの大学の日本語教員養成課程卒業生のキャリア選択 - 卒業生追跡調査と2名のインタビュー調査から -
    (タイ国日本語教育研究会第33回年次セミナー 2021)
more...
Education (3):
  • 1999 - 2004 Osaka University Graduate School, Division of Language and Culture
  • 1995 - 1999 Ritsumeikan University Faculty of International Relations Department of International Retaions
  • 1996 - 1997 University of British Columbia
Professional career (2):
  • M.A. (Osaka University)
  • B.A. (Ritsumeikan University)
Work history (16):
  • 2018/09 - 現在 International Christian University College of Liberal Arts Japanese Language Programs Lecturer
  • 2018/09/01 - 現在 College of Liberal Arts College of Liberal Arts Japanese Language Programs Tenured Instructor
  • 2015/04 - 2018/08 The Japan Fondation Center for Japanese-Language Testing Researher Postdoc
  • 2015/04 - 2018/08 The Japan Fondation Center for Japanese-Language Testing Researcher
  • 2010/04 - 2015/03 The Japan Foundation Japanese-Language Institute,Kansai Language Education Specialist
Show all
Association Membership(s) (3):
THE JAPANESE ASSOCIATION OF LANGUAGE PROFICIENCY ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  THE JAPAN ASSOCIATION FOR GLOBAL COMPETENCY EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page