Rchr
J-GLOBAL ID:201601010980670316   Update date: Sep. 07, 2024

Hamanaka Hiroaki

ハマナカ ヒロアキ | Hamanaka Hiroaki
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Algebra
Research theme for competitive and other funds  (17):
  • 2024 - 2029 Redefining Cheating-Resistant Property of Mathematical Educational Materials for first-year students in the Era of AI Coexistence and Constructing a Comprehensive Learning Support Environment
  • 2021 - 2025 世界探究パラダイムに基づいた新しい教師教育の展開
  • 2019 - 2023 学校数学における協働型探究活動を促進する教材の開発原理の構築と検証
  • 2018 - 2022 A cultural-anthropological study on argumentation and proof throughout the secondary mathematics education
  • 2018 - 2022 Class Development and Teacher Education by uniting Mathematics and Mathematics Education based on Theoretical Frameworks
Show all
Papers (40):
  • 出口 和貴, 濵中 裕明. 2次方程式を利用するよさを実感させる授業について : 協同的探究学習を用いた中学校数学の授業開発-On Classes Where Students Can Realize the Advantages of Applying Quadratic Formulae : Development of Junior Secondary Mathematics Classes Using Collaborative Inquiry Learning. 数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌 = Journal of JASME : research in mathematics education. 2023. 29. 2. 79-91
  • 濵中 裕明. 糸掛けアートを用いた数学的探究活動 : SRPに基づく探究過程の事例として-Mathematical Inquiry Activity Regarding String Arts : Introduction of Inquiry-based Teaching Materials and Practices Based on SRP. 数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌 = Journal of JASME : research in mathematics education. 2023. 29. 2. 31-43
  • 檜皮 賢治, 濵中 裕明. 「説明する証明の理解」を目指した授業について : 数学的な面白さを感じさせることを目指して-Teaching Practices Aiming "Explanatory Understanding of Proof" : On Classes which Students can Find Mathematically Interesting. 数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌 = Journal of JASME : research in mathematics education. 2023. 28. 2. 57-67
  • 濵中 裕明, 相馬 智紀. 「必要条件」という概念の本来の機能の発生とその顕在化 : 論理概念の高校数学における生息可能性-Actualization of the raison d'etre of Logical Concepts "Necessary Condition" : Can Logical Concepts "Live" in the Institution of Secondary Mathematics?. 数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌 = Journal of JASME : research in mathematics education. 2023. 28. 2. 47-56
  • On Shogihedra. 2023. 62. 83-95
more...
MISC (12):
  • 濵中 裕明. 出題1 : 出題者 濵中裕明-エレガントな解答をもとむ 解答 : 出題 2022年4月号. 数学セミナー. 2022. 61. 7. 90-94
  • 濱中 裕明. エレガントな証明とは何だろう : ラングレーの問題から考える-特集 エレガントな証明. 数学セミナー. 2021. 60. 11. 8-12
  • 濵中 裕明. 出題1 : 出題者 濵中裕明-エレガントな解答をもとむ 解答 : 出題 2021年4月号. 数学セミナー. 2021. 60. 7. 88-93
  • 濵中 裕明. パズル・グラフ・群・多面体 : ケイリーグラフを描いてみよう-特集 ステイホームで楽しむ"実験"数学. 数学セミナー. 2020. 59. 10. 13-17
  • 宮川 健, 濵中 裕明, 大滝 孝治. 教授人間学理論における論証と探究. 日本科学教育学会年会論文集. 2020. 44. 191-194
more...
Books (6):
  • 「Nilpotency of unstable K-theory」
    2007
  • 「On [X.U(n)] when dimX is 2n + 1」
    2004
  • 「On [X.U(n)] when dimX is 2n」
    2003
  • 「Homotopy-commutativity in spinor groups」
    2000
  • 「Homology mod 2 of free loop groups of spinor groups」
    1998
more...
Lectures and oral presentations  (2):
  • 証明の説明的な理解を促す授業実践についての一考察
    (全国数学教育学会 第59回研究発表会 2023)
  • 数学における探究型学習のファシリテートに関する一考察
    (全国数学教育学会 第59回研究発表会 2023)
Education (4):
  • - 1996 Kyoto University
  • - 1996 Kyoto University Graduate School of Science Division of Mathematics
  • - 1995 Kyoto University Graduate School of Science
  • - 1993 Kyoto University Faculty of Science
Professional career (1):
  • 博士(理学)
Work history (7):
  • 2018/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education The Joint Graduate School (Ph.D.Program) in Science of School Education
  • 2014/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 2007/04 - Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 2005/04 - Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 2003/04 - Hyogo University of Teacher Education Faculty of School Education
Show all
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page