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J-GLOBAL ID:201601011233850778   Update date: Oct. 03, 2022

AKATSUKA Yuya

アカツカ ユウヤ | AKATSUKA Yuya
Affiliation and department:
Job title: Teacher (Affiliated Senior High School)
Other affiliations (3):
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Foreign language education ,  Education - general
Research keywords  (5): critical thinking ,  英語教育 ,  教育方法学 ,  教材開発 ,  International Baccalaureate
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2020 - 2023 Developing Educational Methods for Fostering Critical Thinking Skills in EFL: Focusing on the International Baccalaureate English Courses
  • 2021 - 文部科学省国際バカロレアコンソーシアム事業IBの教育効果に関する調査研究事業 研究分担者(研究代表者:井田 仁康)
  • 2020 - 2021 英語授業で批判的思考力を育む教育方法の開発
  • 2019 - 2020 高次思考の問いを中心とした授業での言語運用力と批判的思考力の有効性に関する研究
  • 2015 - 説得型プレゼンテーション能力の向上-国際バカロレアの探究型学習を取り入れる-
Papers (13):
  • Fostering Critical Thinking with an EFL Teaching Material Based on the IB's Pedagogical Approaches - Focusing on the Learners' Attitude on Classes and English Usage-. 2022. 6. 57-69
  • Background to the Expansion of the International Baccalaureate Programme in Japan and the Aims of its Introduction in IB schools - Focusing on the Labaree's Theory of Educational Reform and Admission Policies of IB Schools -. 2022. 33. 1. 1-12
  • Yuya Akatsuka. Developing An EFL Textbook for Fostering Critical Thinking -Focusing on the International Baccalaureate's Critical Thinking Approaches-. 2022. 1-12
  • Yuya AKATSUKA, Mitsuhiro KIMURA, Mayumi KOMODA. An Investigation of Critical Thinking Approaches in the International Baccalaureate Programme: Focusing on the Relationships of Pedagogical Theories and Teachers’ Narratives. Waseda Review of Education. 2022. 36. 1. 1-19
  • Yuya AKATSUKA. Promoting Critical Thinking Skills in an Online EFL Environment. Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics. 2020. 24. 2. 95-113
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MISC (5):
Books (6):
  • "A Pedagogical Approach to Foster Critical Thinking Skills in Japanese EFL Learners: Focusing on the International Baccalaureate’s Pedagogical Framework", Book Chapter of Educational Reform and International Baccalaureate in the Asia-Pacific (Eds; Coulson, D.G., Datta, S., & Davies, M.J.)
    IGI Global 2021 ISBN:9781799851073
  • 実践に活かす 教育課程論・教育の方法と技術論
    学事出版 2020
  • グローバル人材育成教育の挑戦
    IBCパブリッシング 2018 ISBN:9784794605665
  • 世界標準の英語授業ー国際バカロレアの英語教育とその実践ー
    松柏社 2018 ISBN:9784775402573
  • All aboard! : English Communication II
    東京書籍 2018 ISBN:9784487165636
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Lectures and oral presentations  (49):
  • An examination of teaching approaches based on H.L.Erikson's concept-based learning model : Focusing on the IB's critical thinking instructional strategies and practices.
    (2022)
  • 「国際バカロレア等特色ある教育検討事業」における「第2回特色ある教育課程 編成研究会」
    (埼玉県教育委員会 2022)
  • リフレクションがなければ学習じゃない
    (2022年度第1回オンライン授業に関するJMOOCワークショップ 2022)
  • 高大一貫教育における英文ライティング教材の改善方法
    (情報処理学会第84回全国大会 2022)
  • IBの教育効果に関する調査研究(定性研究班)中間報告-IB教員が学び合う協働体プロジェクト第1回セッションの振り返り-(ラウンドテーブル)
    (日本国際バカロレア教育学会第6回大会 2021)
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Works (1):
  • TOEIC用 e-learning教材(日本語訳・解説)
Education (2):
  • オーストラリアンカトリック大学大学院 Division of Education and Arts
  • University of Tsukuba Graduate School of Comprehensive Human Sciences
Professional career (1):
  • Master of Educational Leadership
Work history (7):
  • 2020/04 - 現在 早稲田大学教育総合研究所 兼任研究所員
  • 2019/04 - 現在 Waseda University Center for Data Science
  • 2016/04 - 現在 Bunkyo University Faculty of International Studies
  • 2016/04 - 現在 Meiji University Organization for the Strategic Coordination of Research and Intellectual Properties
  • 2016/04 - 現在 Waseda University Honjo Senior High School Full-time teacher
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Committee career (8):
  • 2022/05 - 現在 埼玉県 「国際バカロレア等特色ある教育検討事業」運営協力委員会委員
  • 2022/04 - 現在 東京書籍 検定教科書 外国語「Enrich Learning II」編集協力者
  • 2022/04 - 現在 日本英語教育学会 副会長
  • 2021/09 - 現在 日本国際バカロレア教育学会 理事
  • 2021/04 - 現在 「学力向上のための基盤づくりに関する調査研究」(文部科学省委託事業、実施主管:愛媛大学教育学部、取組実施主幹校:愛媛大学教育学部附属小学校) 学力向上推進協議会における国際バカロレア学識経験者
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Awards (1):
  • 2011/03 - The Tokyo Shimbun The 13th Educational Award, The Tokyo-shimbun
Association Membership(s) (6):
日本教育方法学会 ,  PAAL ,  Japan Association for the Study of Teaching English ,  The Japan Association for Global Competency Education ,  日本英語教育学会 ,  日本国際バカロレア教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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