Rchr
J-GLOBAL ID:201601017986948493   Update date: Nov. 02, 2024

Seo Yukiko

Seo Yukiko
Affiliation and department:
Job title: Assistant Professor
Research field  (3): Education - general ,  Foreign language education ,  Japanese language education
Research keywords  (5): narrative ,  heritage language education ,  identities ,  Teacher Education ,  Japanese language education
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2024 - 2028 Practical Study of Narrative Approach to Career Development Support for Japanese Language Educators
  • 2024 - 2027 Ibaraki University
  • 2020 - 2025 Development of a teacher training model to support the construction of hybrid identities of heritage language learners
  • 2024 - 在留外国人に向けた地方自治体の情報発信の方法やあり方の再検討
  • 2018 - 2020 継承日本語教師の協働に向けた調査研究:関係構築プロセスの理論的モデル構築
Papers (16):
  • Transformation of Teacher Vulnerability in the Japanese Supplementary School during Transition: Through a Teacher’s Narrative in a Talking Shop. Studies in Mother Tongue, Heritage Languagge, and Bilingual Education. 2024. 20. 71-84
  • Yukiko Seo. Development and Future Prospects of Life Story Research in Japanese Language Education: What Can Life Story Research Contribute to Japanese Language Education?. JOURNAL OF JAPANESE LANGUAGE EDUCATION. 2024. 187. 20-32
  • Seo, Y. When a Japanese heritage language teacher feels willingness to collaborate: Through the lens of ideal teacher self. Journal of Global Education. 2023. 6. 105-116
  • Difficulties of Teacher Collaborations at Community-based Japanese Heritage Language Schools: Teachers’ Perspectives. 2021. 16. 18-33
  • Seo, Y. Japanese heritage language teachers’ networks beyond schools: Processes of successful and unsuccessful formation. Journal CAJLE. 2021. 22. 24-43
more...
Books (12):
  • 「第4章 「○○では...」「○○人は...」-文化の教え方を考える」『ケースで考える!誰も教えてくれない日本語教育の現場』
    ココ出版 2023 ISBN:9784866760681
  • 「第14章 やっぱりあきらめたほうがいい?-日本語教師の労働環境とキャリア形成を考える」『ケースで考える!誰も教えてくれない日本語教育の現場』
    ココ出版 2023 ISBN:9784866760681
  • ケースで考える! 誰も教えてくれない日本語教育の現場
    ココ出版 2023 ISBN:4866760680
  • 「教える立場の語りを伝える」『わたしの学術書』
    春風社 2022 ISBN:486110761X
  • 「調査協力者を仮名にするか、実名にするか」『質的言語教育研究を考えよう: リフレクシブに他者と自己を理解するために』
    ひつじ書房 2021 ISBN:4823410424
more...
Lectures and oral presentations  (53):
  • 対象から「海外子女教育研究」をひらく:文脈に根差した多面的な教育実践を捉えるために
    (異文化間教育学会第45回大会 2024)
  • 『ケースで考える!誰も教えてくれない日本語教育の現場』
    (異文化間教育学会 2023年度第3回読書会(オンライン) 2024)
  • 海外子女教育における​継承語教育の可能性と課題​:子どもと教師の物語から考える
    (第86回グローバル化社会の教育研究会 2023)
  • 変革期の補習授業校において教師はどのような職業的傷つきやすさを経験しているか:語り合いの場に参加した教師の事例
    (Biennial Conference of the Japanese Studies Association of Australia 2023/ International Conference of the Network for Translingual Japanese 2023)
  • ウェブサイト「わたし×にほんご」の紹介
    (世界中の日本語教育関係者のためのオンライン交流会(日本語教育学会国際連携委員会) 2023)
more...
Professional career (3):
  • Ph.D (Literature) (Osaka University)
  • MA (Japanese) (University of Hawaii at Manoa)
  • Bachelor (Literature) (Osaka University)
Work history (13):
  • 2022/09 - 現在 Ibaraki University Assistant Professor
  • 2019/09 - 2022/08 Graduate School/College of Arts and Sciences, University of Tokyo Lecturer
  • 2018/04 - 2019/08 Dokkyo University, Faculty of International Liberal Arts Contract Assistant Professor
  • 2016/04 - 2018/03 Tokyo Medical Dental University Part-time Lecturer
  • 2016/04 - 2018/03 Ibaraki University Part-time Lecturer
Show all
Committee career (10):
  • 2024 - 現在 言語文化教育研究学会 学会誌編集委員会副委員長
  • 2023 - 現在 日本語教育学会 審査・運営協力員
  • 2013 - 現在 香港日本語教育研究会 学会誌編集委員会委員
  • 2023 - 2024 言語文化教育研究学会 年次大会会場校委員
  • 2023 - 2024 Association for Language and Cultural Education Journal editorial committee member
Show all
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page