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J-GLOBAL ID:201601021347917517   Update date: Feb. 01, 2024

Onoda Ryosuke

オノダ リョウスケ | Onoda Ryosuke
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (2): Educational psychology ,  Educational technology
Research keywords  (10): 情報発信教育 ,  文章産出 ,  プレゼンテーション ,  認知バイアス ,  ICT ,  my-side bias ,  文章評価 ,  授業研究 ,  議論 ,  大学教育
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2022 - 2026 Socio-Cultural Influence of School-Based Extracurricular Activities (Bukatsu) on Tolerance for Injuries in Japanese Sports
  • 2021 - 2025 Development of instructional methods to control the spread of misinformation
  • 2021 - 2022 分極化を助長する分析的思考のメカニズム-質的なマイサイドバイアスに着目した検討
  • 2020 - 2021 新型コロナウイルスの流行に伴う時限的な社会規範の導入が部活の特殊性に与える影響
  • 2020 - 2021 中高生の誤情報拡散メカニズムとその抑制方法の検討
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Papers (27):
  • Onoda Ryosuke, Osawa Kazuhito. Mutual Feedback Methods for Improving the Attractiveness of Audience-Tailored Presentations in Japanese Classes. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2023. 71. 1. 74-85
  • 伊藤桂文, 小野田亮介, 尾見康博. コロナ禍における部活動への寛容性の実態. 対人援助学研究. 2023. 14. 1-9
  • Onoda Ryosuke. The effects of qualitative myside bias on polarization to a position. Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society. 2022. 29. 3. 481-493
  • 篠ヶ谷 圭太, 小野田 亮介. 学生の予習行動と振り返りの質の向上を目指した協同的授業改善. 日本大学FD研究. 2022. 9. 9. 25-37
  • Onoda Ryosuke. Effects of Assumed Characteristics of an Imaginary Audience on Writing. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2021. 69. 2. 158-174
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MISC (32):
  • 小野田亮介, 鈴木雅之, 篠ヶ谷圭太. 親の関わりに対する子どもの認知と学習動機づけの相互関係:「子どもの生活と学びに関する親子調査」のデータを用いた縦断的検討. 日本発達心理学会第34回大会. 2023
  • 小野田亮介. 受け手の想定はプレゼンテーションの魅力を高めるか. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2020. 62. 120-120
  • 小野田 亮介. 読み手意識の具体性が文章産出に与える影響. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 224
  • 小野田 亮介. 認知バイアスの観点からみた意見文産出指導(自主シンポジウム:教科教育の心理学 話題提供). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 94-95
  • 小野田 亮介, 篠ヶ谷 圭太. 予習内容の再解釈がリアクション・ペーパーの記述に与える影響:授業内活動の差異に着目して. 日本教育工学会第35回秋季全国大会. 2019
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Books (11):
  • 自己理解の心理学
    北樹出版 2022 ISBN:9784779306990
  • 子どもの学びと成長を追う : 2万組の親子パネル調査から
    勁草書房 2020 ISBN:9784326251452
  • ひと目でわかる発達 : 誕生から高齢期までの生涯発達心理学
    福村出版 2020 ISBN:9784571230622
  • 教師と学生が知っておくべき教育心理学
    北樹出版 2020 ISBN:9784779306358
  • 教師のための説明実践の心理学 = Explanatory psychology for teachers
    ナカニシヤ出版 2019 ISBN:9784779514111
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Education (4):
  • 2013 - 2016 東京大学大学院 教育学研究科 博士課程
  • 2011 - 2013 東京大学大学院 教育学研究科 修士課程
  • 2009 - 2011 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
  • 2005 - 2009 Meiji University School of Arts and Letters Depatment of History and Geography
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (東京大学)
Work history (3):
  • 2017/04 - 現在 The University of Yamanashi
  • 2016/04 - 2017/03 Rikkyo University
  • 2013/04 - 2016/03 日本学術振興会 特別研究員(DC1)
Awards (4):
  • 2021/03 - 東京大学 オンライン授業・ハイブリッド授業のグッドプラクティス総長表彰
  • 2017/08 - 公益財団法人博報児童教育振興会 第11回児童教育実践についての研究助成事業 優秀賞
  • 2016/10 - 日本教育心理学会 城戸奨励賞
  • 2013/05 - 日本学生支援機構 特に優れた業績による返還免除(全額免除)
Association Membership(s) (6):
日本教育工学会 ,  JAPANESE COGNITIVE SCIENCE SOCIETY ,  JAPAN READING ASSOCIATION ,  JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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