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J-GLOBAL ID:201701000160178281   Update date: Nov. 19, 2024

Iwao Takanori

イワオ タカノリ | Iwao Takanori
Affiliation and department:
Job title: professor
Research field  (2): Education - general ,  Japanese linguistics
Research keywords  (5): 教材分析 ,  比喩表現 ,  主体化 ,  主題,話題 ,  引用
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2024 - 2028 小学生の抱える言語的課題の原因解明と解決を目指す日本語学・心理学の連携的研究
  • 2023 - 2026 Building a meta-language education towards ‘collaboration of language education’ and discovering various issues in teacher training
  • 2020 - 2025 日本語母語話者の事態描写の「型」に即した「学習にやさしい英語」の研究
  • 2019 - 2024 Studies for linguistic issues facing primary school children
  • 2021 - 2022 登場人物の「らしさ」はいかにして形成・理解されるのか
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Papers (30):
  • Yasuhiro Fujiwara, Takanori Iwao, Hajime Ito, Kiyoshi Naka. Exploring the transfer of topic-comment structures called unagi-sentences in Asian L2 Englishes: cross-proficiency-level and cross-varietal studies. Asian Englishes. 2024. 1-16
  • 岩男考哲, 宮地弘一郎. 「小学校教科書における出現品詞と子どもの発達 -子どもの多様性に応えるために-」. 『中國文化大學日本語文學系國際學術研討會 -SDGs の目標からみた日本語教育と日本研究のダイバーシティ-』. 2023. 132-139
  • 仲潔, 伊藤創, 岩男考哲, 藤原康弘. 「国際英語論」が自明としている言語観を問い直す - 「母語の影響」を事例に -. 『社会言語学』. 2022. XXII
  • 藤原 康弘, 岩男 考哲, 伊藤 創, 仲 潔. 日本人英語学習者の「うなぎ文」の使用に関する分析. 英語コーパス学会大会予稿集. 2022. 2022. 67-72
  • 岩男考哲, 宮地弘一郎. 調査に基づく児童の語彙獲得に関する日本語学・発達心理学の領域 横断的考察-重い身体障害児の【教育】から-. 2022年中国文化大学日本語文学科国際シンポジウム -SDGs〈持続可能な開発目標〉とのコラボレーション- 会議論文集. 2022. 103-109
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Books (5):
  • L'idea della lingua francese
    2021 ISBN:9784874248768
  • 名詞研究のこれまでとこれから
    くろしお出版 2021 ISBN:9784874248652
  • The dimensions of sentences with quotation form, Based on the Theory of Predication-type
    2019 ISBN:9784874247976
  • 名詞類の文法
    くろしお出版 2016 ISBN:9784874247174
  • 叙述類型論
    くろしお出版 2008 ISBN:9784874244135
Lectures and oral presentations  (35):
  • Notes on Non-standard Grammatical Phenomena and Their Usage
    (2024)
  • Comparison of written and spoken output on the same topic by L1 English and Japanese speakers
    (Asia Future Conference(AFC #7) 2024)
  • Study on Sensory Expressions Represented by 'ga-suru' and 'o-shiteiru' Constructions
    (Kansai Linguistics Society 2024)
  • This is how I conducted my research.
    (2024)
  • 使用状況から「【知覚名詞】+がする/をしている」について考える
    (第34回洛中ことば倶楽部 2023)
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Education (2):
  • 2002 - 2005 大阪大学大学院 言語文化研究科博士後期課程
  • 2000 - 2002 大阪大学大学院 言語文化研究科博士前期課程
Professional career (1):
  • 博士(言語文化学) (大阪大学)
Committee career (6):
  • 2022/04 - 現在 日本語文法学会 学会誌委員
  • 2023 - 2023 Kansai Linguistic Society peer reviewer
  • 2019/04 - 2022/03 日本語文法学会 総務委員副委員長
  • 2019/04 - 2022/03 日本語文法学会 運営委員
  • 2020 - 2020 関西言語学会 査読協力者
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Awards (2):
  • 2024/08 - AFC(Asia Future Conference) #7 AFC#7 Best Presentation Award Comparison of written and spoken output on the same topic by L1 English and Japanese speakers
  • 2022/08 - the 6th Asia Future Conference AFC#6 Best Presentation Award Aiming for “Easy (Japanese) Language Acquisition” in line with the learner‘s first language
Association Membership(s) (3):
関西言語学会 ,  THE LINGUISTIC SOCIETY OF JAPAN ,  THE SOCIETY OF JAPANESE GRAMMAR
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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