Rchr
J-GLOBAL ID:201701002802550859   Update date: Sep. 23, 2024

Soga Sachiyo

ソガ サチヨ | Soga Sachiyo
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (3): caring ,  transformation ,  ESD
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2020 - 2024 オルタナティブ教育の新展開を踏まえた「ホリスティック教育/ケア」の原理的研究
  • 2023 - 2024 「他者との共生」の再考とESDの可能性:共生社会の実現に向けて
  • 2022 - 2023 地域における多文化共生の推進とデモクラティックな教育の可能性
  • 2019 - 2023 自己変容をもたらすケアリングを通した多文化共生:ESDの適用可能性に着目して
  • 2019 - 2022 A Study on Learning in Response to Global Issues with a Special Focus on Climate Change Education
Show all
Papers (13):
  • SOGA, Sachiyo. A Practical Study on Inquiry-based-Learning in Education for Sustainable Development (ESD) : The Impact of the animation “Apple Tree of KIITOS” on the Child Care and Education Seminar (Environment). Studies in Humanities and Cultures. 2018. 29. 27-45
  • SOGA, Sachiyo. A Study of Early Childhood Education towards Building a Sustainable Society : Focusing on Children’s Play “to Be”. Studies in Humanities and Cultures. 2016. 25. 49-61
  • SOGA, Sachiyo. Learning to Transform Oneself and Society in ESD: Focused on the Theoretical Framework by UNECE. International Education. 2015. 21. 13-22
  • NAGATA Yoshiyuki, SOGA Sachiyo. Issues with Monitoring and Evaluation of ESD in the Post-UNDESD: A Critical Study of ESD Frameworks. 聖心女子大学論叢. 2015. 124. 41-88
  • SOGA, Sachiyo. Sustainable Community and Education to Transform Oneself. University of the Sacred Heart. 2014
more...
MISC (22):
  • 曽我幸代, 小林直三, 林敏博. 「他者との共生」の再考とESDの可能性:共生社会の実現に向けて. 人間文化研究所年報. 2024. 19. 118-121
  • 曽我幸代. 2021年度FD報告:人文社会学部におけるESDをふり返る. 人間文化研究所年報. 2022. 17. 55-58
  • 曽我幸代. ホールスクールの再考:「ときをためる暮らし」と「ふるまう建築」から. 地球規模課題に応答する学習に関する研究:気候変動教育に焦点を当てて(2019-2021年度科研費補助金基盤研究(C)研究代表者:永田佳之、課題番号:19K02792). 2022. 73-86
  • 曽我幸代. 円頓寺商店街:「雑多」のなかにあるインフォーマルな学び. 人間文化研究所年報. 2021. 16. 55-58
  • 曽我幸代. 教師教育における対話的手法に関する先行研究レビュー:『日本教師教育学会年報』1990年代の動向に着目して. 対話的手法を通したホリスティックな教師教育のプログラムの開発と検証(2018-2020年度科研費補助金基盤研究(C)研究代表者:河野桃子、課題番号:18K02567). 2021. 11-20
more...
Books (11):
  • 教育とケアへのホリスティック・アプローチ : 共生/癒し/全体性
    勁草書房 2024 ISBN:9784326251766
  • The Contemporary Encyclopedia of International Education, Revised Edition
    2022 ISBN:9784750353395
  • 国際理解教育を問い直す : 現代的課題への15のアプローチ
    明石書店 2021 ISBN:9784750351797
  • The Turning Point for the Urban Public Policy in Nagoya
    2020 ISBN:9784623089864
  • ワークで学ぶ教育の方法と技術
    ナカニシヤ出版 2019 ISBN:4779514185
more...
Lectures and oral presentations  (41):
  • 持続可能な開発とSDGs
    (2024)
  • 持続可能な社会形成に向けたESDの取り組み
    (なごや生物多様性シンポジウム2024 2024)
  • 「他者との共生」の再考とESDの可能性:共生社会の実現に向けて
    (名古屋市立大学大学院人間文化研究科人間文化研究所プロジェクト報告会 2024)
  • Introduction to ESD: Holistic Approach to Transformation
    (DTE and NCU strengthen link with ESD webinar 2024)
  • 「一人ひとりの人生の基盤 としての理念」の背景
    (JST共創の場 近未来こどもデザイン拠点コンソーシアム会議 研修会 2023)
more...
Education (3):
  • 2008 - 2014 University of the Sacred Heart Graduate School Doctor of Philosophy in Human Sciences
  • 2003 - 2006 University of the Sacred Heart Graduate School Master of Arts in Human Sciences
  • - 2003 University of the Sacred Heart Liberal Arts Department of Education
Professional career (1):
  • 博士(人間科学) (聖心女子大学)
Committee career (10):
  • 2022/12 - 現在 Kuwana City Social Educational Board Kuwana City Social Educational Board Committe
  • 2021/05 - 現在 Nagoya City University SDGs Center Deputy Director
  • 2020/06 - 現在 日本ホリスティック教育/ケア学会 理事
  • 2019/06 - 現在 Japan Association for Interanational Education director
  • 2019/04 - 現在 愛知学長懇話会SDGs企画委員会 委員
Show all
Awards (2):
  • 2018/10 - Nagoya City University President's Award
  • 2009 - Young Researcher's Award of Japan Association of Catholic Universities
Association Membership(s) (6):
日本ホリスティック教育/ケア学会 ,  Japan Holistic Educaiton Society ,  The Japanese Society of Envinronmental Education ,  The National Society for the Study of Catholic Education ,  Japan Comparative Education Society ,  Japan Association for International Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page