Rchr
J-GLOBAL ID:201701003121415470   Update date: Oct. 22, 2024

Ichikawa Megumi

イチカワ メグミ | Ichikawa Megumi
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (4): 音楽科授業研究 ,  教室談話研究 ,  乳幼児の音声相互作用 ,  地域における合唱活動
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2023 - 2026 Research on Narrative Co-Creation Process in Children's Participation in Cultural Practice: Through Visualization of Musicality
  • 2023 - 2026 音楽授業における相互作用プロセスの可視化に基づく学習環境デザインの構築
  • 2019 - 2023 乳幼児と養育者の音声相互作用における音楽的ナラティヴの発達研究
  • 2018 - 2023 A musical study on speech communication between infants and child carers and caregivers
  • 2019 - 2022 The Transformative Process of Learning through Multimodal Classroom Discourse in Music Studies
Show all
Papers (18):
  • 市川 恵. 小学校教員養成における「音楽科教育法」を通して育まれる資質・能力 : 「体験」を通した学生の学びに着目して-Competence Cultivated through the Teaching Methods of Music in Elementary School Teacher Education : Focusing on Students' Learning through "Experience". 立教大学教育学科研究年報 = Rikkyo University Department of Education journal of Educational Research. 2024. 67. 79-99
  • The Significance of Children’s Musical Activities in the Community as an “Ibasho” : A Quantitative Text Analysis of Free Descriptions in a Questionnaire Survey. 2023. 1. 65-85
  • 今川 恭子, 市川 恵, 長井 覚子, 伊原 小百合. 乳幼児と養育者の音楽的コミュニケーションにみるナラティヴの諸様相 : 音楽的発達の一側面としての三項関係への移行-Aspects of Narratives in Musical Communication between Infants and Their Caregivers : Transition to Triadic Relationships as an Aspect of Musical Development. 聖心女子大学論叢 = Seishin studies / 聖心女子大学 編. 2022. 140. 190-172
  • 市川 恵. 音楽科における授業研究の内容及び方法論の検討:直近10年間の研究動向に焦点を当てて. 音楽教育研究ジャーナル. 2022. 56. 1-14
  • Emergence Observed in the Creation and Sharing of Musical Ideas : An Analysis of Communication Processes in Elementary School "Music-making". 2020. 135. 116-90
more...
MISC (19):
  • 市川恵. 本の紹介. 音楽鑑賞教育. 2024. 59. 62
  • 市川恵. 本の紹介. 音楽鑑賞教育. 2024. 57. 56
  • 市川恵, 泉碧衣, 伊原小百合, 今川恭子. 音楽鑑賞授業における教室談話の動的な展開:グループ活動における子ども同士の対話と教師の支援に着目して. 日本発達心理学会第35回大会発表論文集. 2024. 218
  • 今川 恭子, 市川 恵, 杉原 真晃, 伊原 小百合. 文化的実践伝承の諸相:野沢温泉村の祭文化を事例として. 日本発達心理学会第35回大会発表論文集. 2024. 201
  • 今川恭子, 伊原小百合, 長井覚子, 市川恵. 音楽的コミュニケーションとディスコミュニケーション:乳幼児と養育者がナラティヴを共創造するとき,しないとき. 日本発達心理学会第34回大会発表論文集. 2023. 479
more...
Books (6):
  • 「総合的な学習/探究の時間」の指導に関する理論と実際
    教育芸術社 2024
  • わたしたちに音楽がある理由 (わけ) : 音楽性の学際的探究
    音楽之友社 2020 ISBN:9784276139107
  • 音楽教育研究ハンドブック
    音楽之友社 2019 ISBN:4276311403
  • 絆の音楽性:つながりの基盤を求めて
    音楽之友社 2018 ISBN:4276139090
  • 絵本版新こども伝記ものがたり3 モーツァルト すべてが美しい音楽
    チャイルド社 2018 ISBN:4805447850
more...
Lectures and oral presentations  (57):
  • 共同企画「声を使った音楽表現による学びの連続性:校種間の連携を踏まえたカリキュラムの開発に向けて」
    (日本音楽教育学会第55回大会 2024)
  • 実行委員会企画(シンポジウム)「音楽科教員の現状とこれからの教員養成:AI 時代の音楽・教育」
    (日本音楽教育学会第55回大会 2024)
  • 文化的実践伝承の諸相:野沢温泉村の祭文化を事例として
    (日本発達心理学会第35回大会 2024)
  • 音楽鑑賞授業における教室談話の動的な展開:グループ活動における子ども同士の対話と教師の支援に着目して
    (日本発達心理学会第35回大会 2024)
  • シンポジウム 「学校間連携と系統的な学び」
    (2023 年度全日本音楽教育研究会大学部会大会 2023)
more...
Professional career (1):
  • 博士(学術) (東京藝術大学)
Work history (5):
  • 2024/04 - 現在 Tokyo University of the Arts
  • 2021/04 - 2024/03 Tokyo University of the Arts
  • 2018/04 - 2021/03 Waseda University
  • 2017/04 - 2018/03 早稲田大学 教育・総合科学学術院生涯教育学専修 助教
  • 2015/04 - 2017/03 Tokyo University of the Arts
Committee career (8):
  • 2024 - 日本音楽教育学会 学会企画研究調査部会委員
  • 2021 - 日本音楽教育学会 選挙管理委員
  • 2021 - 日本音楽教育学会 第13回APSMER大会実行委員
  • 2020 - 日本音楽教育学会 第51回オンライン大会実行委員
  • 2019 - 日本音楽教育学会 第50回日本音楽教育学会大会実行委員
Show all
Awards (1):
  • 2015/03 - 東京藝術大学 大学院アカンサス音楽賞
Association Membership(s) (7):
Japan Association of Educators for Human Development ,  The Japanese Society of Baby Science ,  JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  Japanese Society for Musical Arts Management ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  JAPAN MUSIC EDUCATION SOCIETY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page