Rchr
J-GLOBAL ID:201701004151605733   Update date: Jul. 06, 2024

Futaba Yasuko

フタバ ヤスコ | Futaba Yasuko
Affiliation and department:
Research field  (4): Other ,  Sociology of education ,  Sociology ,  Cultural anthropology and folklore
Research keywords  (7): cross-minority studies ,  sectionality ,  inductive approach ,  minority studies ,  dilemmas of difference ,  cultural change ,  exclusion and inclusion
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2024 - 2027 マイノリティの排除を決定する要素の再検討:カテゴリ化の前提に縛られない分析の試み
  • 2019 - 2024 教育における差異のジレンマからの脱却に向けた不平等形成スタンダードの脱構築
  • 2020 - 2023 学校システムにおける排除と包摂に関する教育社会学的研究-マイノリティの視点から
  • 2020 - 2023 A study of the political dynamics of educational support for minorities from a comparative perspective
  • 2017 - 2019 Qualitative Empirical Research on Formulation of High Schools Resisting Exclusion
Papers (7):
  • Yasuko Futaba. SYSTEMIC OPPRESSION OF THE BURAKU PEOPLE AND OTHER MINORITIES IN JAPAN: Intersectional Culture for Liberation. Inclusion and Diversity: Communities and Practices Across the World. 2023. 82-96
  • 二羽泰子. 「終わりの見えない支援--特別支援教育におけるマイノリティをめぐるジレンマ」. 『マイノリティ支援の葛藤--分断と抑圧の社会的構造を問う』. 2022. 205-233
  • FUTABA Yasuko. Re-examining The Meritocracy from The Perspective of The Failed : How The Meritocracy Foster A System of Exclusion. 2022. 61. 67-77
  • 二羽 泰子. 「特別な支援」と「共生」のジレンマ : 学校現場の葛藤から. 東京大学大学院教育学研究科附属バリアフリー教育開発研究センター活動報告. 2021. 6. 13-28
  • Futaba, Yasuko. Inclusive education under collectivistic culture. Journal of Research in Special Educational Needs. 2016. 16. 647-652
more...
MISC (5):
  • 二羽 泰子. 学校教育における尺度とインクルーシブ教育. 東京大学大学院教育学研究科附属バリアフリー教育開発研究センター活動報告. 2019. 5. 11-13
  • 斉藤, くるみ, 菱沼, 幹男, 菊島, 美希, 清水, 千尋, 安藤, 実果子, 山田, 真裕子, 二羽, 泰子. アジアの災害被災地と障害者 (社大福祉フォーラム2017報告) (自主企画分科会). 社会事業研究. 2018. 57. 151-158
  • 二羽 泰子. 「ともに学び ともに育つ」教育のいま : 当事者の経験から. 大阪の子どもたち : 子どもの生活白書. 2016. 51-63
  • 二羽,泰子. 何のための包摂なのか(IV-1部会 社会的包摂,研究発表IV). 日本教育社会学会大会発表要旨集録. 2015. 322-323
  • 二羽,泰子. 障害児を共同体の一員とする学校文化の可能性(IV-3部会 特別支援教育,研究発表IV). 日本教育社会学会大会発表要旨集録. 2014. 400-401
Books (1):
  • インクルーシブな学校づくり研究会報告書
    東京大学大学院教育学研究科所属バリアフリー教育開発センター 2022
Education (3):
  • 2014 - 2017 Osaka University Graduate school of Human sciences
  • 2006 - 2007 Nihon fukushi University Graduate school of international social development
  • 1999 - 2003 International Christian University faculty of liberal arts
Professional career (2):
  • Ph.D. in human sciences (Osaka University)
  • 修士(開発学) (日本福祉大学国際社会開発研究科)
Work history (7):
  • 2022/04 - 現在 University of Shizuoka Faculty of International Relations
  • 2017/10 - 2022/03 University of Tokyo Graduate school of education research associate
  • 2017/06 - 2017/09 University of Tokyo Gakugei Center for collaborating and supporting students Professional researcher
  • 2015/09 - 2017/03 Kansai International University part-time lecturer
  • 2012/04 - 2012/05 UNICEF Madagascar inclusive education project volunteer
Show all
Awards (1):
  • 2018/12 - World Congress of Special Needs Education Best extended abstract How to Overcome Exclusive School Culture: Experience of Municipal Schools in Japan
Association Membership(s) (6):
日本文化人類学会 ,  Society for Disability Studies ,  International Sociological Association ,  Japan welfare sociology association ,  THE JAPAN SOCIOLOGICAL SOCIETY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SOCIOLOGY FOR HUMAN LIBERATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page