Rchr
J-GLOBAL ID:201701007839778894
Update date: Oct. 18, 2024
Oie Mayumi
オオイエ マユミ | Oie Mayumi
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (2):
Primary/secondary education and curricula
, Educational psychology
Research theme for competitive and other funds (11):
- 2024 - 2025 日本伝統の雅楽を中学生に伝承する音楽の授業デザインの開発
- 2018 - 2021 確率推論の誤りやすさに関する発達的研究:中学校と高校の数学の学びをつなぐには
- 2017 - 2020 創造性を育む学校教育とは-教員志望の女子大学生の創造性
- 2015 - 2018 Action research to overcome mathematics awareness that 'I'm not good at mathematics' among junior high school students
- 2017 - 2017 How does school education foster learners' creativity? A study on prospective teachers' creativity
- 2013 - 2016 Determinants of career decision-making among female high school students in science course: An educational practice in the classrooms in France.
- 2012 - 2015 Model Development of study motivation for physics at an engineering college
- 2012 - 2013 ボランティア活動と社会とのつながり意識
- 2011 - 2012 達成動機づけにおける重要な他者の果たす役割 : 日本と韓国の比較研究
- 2007 - 2010 女子高校生の大学志望動機と入学後の不適応の関係
- 2005 - 2007 小学校から中学校への移行期における理数科授業の教室談話の変容と認知発達との関連
Show all
Papers (45):
-
Mayumi Oie. Song use in English-learning classrooms in elementary schools in Japan. International Journal of Creativity in Music Education. 2024. 11. 63-74
-
大家まゆみ, 小川智瑞恵. 障害者の就労と生活を支援するための「特別支援教育」のカリキュラム・デザイン-キリスト教主義大学の行事との連携の視点から-. 教職・学芸員課程研究. 2024. 4. 11-20
-
大家 まゆみ, 中嶋 静香, 井 真弓. 持続可能な社会づくりに貢献するための古典の授業デザインとは. 東京女子大学紀要論集 / 東京女子大学論集編集委員会 編. 2023. 74. 1. 81-111
-
理系の高校生の古文に対する苦手意識を克服するための授業デザインとは -学習指導要領との関連から-. 学習院大学教職課程年報. 2023. 9. 22-32
-
Oie Mayumi. The History of Gifted Education and Education Policy from the Perspective of Stem Education in Japan. 2023. 73. 2. 151-161
more...
MISC (43):
-
大家 まゆみ. 小学生の概念的理解と手続き的知識の関係-順列と組み合わせを題材として. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 232
-
Oie Mayumi, Inagaki Tsutomu. Effects of implicit theories of intelligence on achievement goals and performance in probability learning. The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association. 2018. 82. 2AM-093-2AM-093
-
大家 まゆみ. 中学生の知能観が確率学習における内発的動機づけと達成目標に及ぼす影響. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2018. 60. 366-366
-
Oie Mayumi. A longitudinal study of the development of math motivation and learning strategies -A comparison between children in orphanage and general families -. The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association. 2015. 79. 3PM-096-3PM-096
-
大家 まゆみ. PC007 小中接続期における算数・数学の動機づけと学習方略の関係(教授・学習・認知,ポスター発表C). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2015. 57. 276
more...
Books (21):
-
グローバル時代の教育相談 : 多様性の中で生きる子どもと教師
ナカニシヤ出版 2024 ISBN:9784779517778
-
これからの教職論 : 教職課程コアカリキュラム対応で基礎から学ぶ
ナカニシヤ出版 2022 ISBN:9784779516528
-
よくわかる教育心理学(第2藩)
ミネルヴァ書房 2022
-
Creativity in music education
Springer 2019 ISBN:9789811327476
-
Creativity and Music Education: A State of Art Reflection
Springer 2019
more...
Lectures and oral presentations (41):
-
「場合の数」の概念的理解と手続き方略の発達
(日本発達心理学会第30回大会 2019)
-
中学生の知能観が達成目標と確率学習のパフォーマンスに及ぼす影響
(日本心理学会第82回大会 2018)
-
中学生の知能観が確率学習における内発的動機づけと達成目標に及ぼす影響
(日本教育心理学会第60回総会 2018)
-
What makes collegial reflection creative? A longitudinal case study on Wiki in Physics in higher education
(The 1st Teacher Education Meeting 2017)
-
小中接続期の算数・数学の図表の活用に対する動機づけと問題解決方略の関係
(日本教授学習心理学会第12回大会 2016)
more...
Education (3):
- 東北大学大学院 教育学研究科 教育心理学コース 後期3年の課程 単位取得退学
- Keio University 社会学研究科 教育学専攻
- 東京女子大学 文理学部 心理学科
Professional career (2):
- 学士(文学) (東京女子大学)
- 修士(教育学) (慶應義塾大学)
Work history (8):
Committee career (5):
- 2016 - 現在 International Journal of Creativity in Music Education Editional Board
- 2015 - 現在 Creativity in the Twenty First Century Book Series (Springer Verlag) The member of international board of editors
- 2015/04 - 2016/03 平成26・27 年度 杉並区教育委員会教育課題研究指定校 杉並区立荻窪中学校 研究顧問
- 2013/10 - 2015/09 杉並区立荻窪中学校 学校運営協議会(CS) 運営委員
- 2014/04 - 2015/03 武蔵野市立第三中学校 開かれた学校づくり協議会 委員
Association Membership(s) (7):
日本感情心理学会
, 日本キリスト教教育学会
, 日本質的心理学会
, 日本心理学会
, 日本教授学習心理学会
, 日本発達心理学会
, 日本教育心理学会
Return to Previous Page