Rchr
J-GLOBAL ID:201701008274912709   Update date: May. 16, 2024

TABARU Kei

タバル ケイ | TABARU Kei
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Experimental psychology ,  Special needs education
Research keywords  (1): 特別支援教育/聴覚障害児教育/聴覚活用/オーディオロジー
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2022 - 2026 Development of an Educational Support Model to Promote School Adjustment for Children with Cochlear Implants
  • 2022 - 2025 Support methods to improvement the auditory development in infants with hearing impairment
  • 2022 - 2024 Assessment and support of pupils with high effort in communicative activities
  • 2020 - 2023 Improvement of teaching for children with intellectual disabilities: A teacher training approach based on psychophysiological data
  • 2019 - 2022 児童生徒が円滑なコミュニケーション活動を行うための音環境の在り方
Show all
Papers (52):
  • 久保愛恵, 田原 敬, 勝二博亮. 知的障害児の聴覚機能に関する生理・病理的評価. 茨城大学全学教職センター研究集録. 2024. 2024. 137-143
  • 田原 敬. Listening Effortという捉え方. 教育オーディオロジー研究. 2024. 17. 25-33
  • 田原 敬, 塚本 和奏, 佐藤 大介, 勝二 博亮. 非音楽家の調性感に影響を及ぼす要因-事象関連電位による検討 -. 茨城大学教育学部紀要(教育科学). 2024. 73. 253-262
  • 新井 英靖, 井口 亜希子, 石田 修, 田原 敬, 細川 美由紀, 勝二 博亮. 幼児教育における「遊び」と「深い学び」に関する検討-幼稚園教育要領解説の分析から-. 茨城大学教育学部紀要(教育科学). 2024. 73. 243-252
  • 井口亜希子, 田原 敬, 原島恒夫. The characteristics of teacherʼs using fingerspelling for preschool children who are deaf or hard of hearing: Comparisons between 3-4 years old and 5-6 years old. 特殊教育学研究. 2024. 61
more...
MISC (5):
  • 田原 敬・鄭 仁豪・茂木成友・眞田進夫・橋本時浩. 特別支援学級・難聴通級指導教室について. 聴覚障害. 2020. 783. 52-55
  • Kei Tabaru, Yuko Kobayashi, Tsuneo Harashima, Akiyoshi Katada. Effects of hearing level and spectro-temporal pattern in the identification of environmental sounds in children with hearing impairment. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY. 2016. 51. 210-210
  • Yuko Kobayashi, Kei Tabaru. Differences in reaction time and accuracy in visual and auditory continuous performance tests for adults with and without attention deficit hyperactivity disorder. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY. 2016. 51. 193-193
  • 竹田 一則, 名川 勝, 有海 順子, 森 まゆ, 青木 真純, 田原 敬. 大学における障害学生支援の現状と課題-筑波大学障害学生支援室の取り組みを通して-. リハビリテーションエンジニアリング. 2014. 29. 4. 199-200
  • 田原 敬, 茂木 成友. ドイツの聴覚障害教育事情. 聴覚障害. 2010. 707. 41-44
Books (7):
  • 知的障害児の心理・生理・病理-エビデンスに基づく特別支援教育のために-
    北大路書房 2022 ISBN:9784762831881
  • 新・教職課程演習 第6巻 特別支援教育
    共同出版 2022 ISBN:9784319003471
  • 特別な支援を必要とする子どもの理解と教育
    かもがわ出版 2019
  • 聴覚障害児の学習と指導-発達と心理学的基礎-
    明石書店 2018
  • よくわかる!大学における障害学生支援
    ジアース教育新社 2018
more...
Lectures and oral presentations  (39):
  • 選択画像の好意度の違いが視線探索に及ぼす影響
    (第40回日本生理心理学会大会 日本感情心理学会第30回大会 合同大会2022 2022)
  • 環境音聴取時の脳血流動態に関する追試的検討
    (第40回日本生理心理学会大会 日本感情心理学会第30回大会 合同大会2022 2022)
  • 聴覚障害者における環境音聴取時の脳活動に関する事例的検討
    (第66回日本聴覚医学会総会・学術講演会 2021)
  • 背景音が認知活動に及ぼす影響
    (日本臨床神経整理学会学術大会第50回記念大会 2020)
  • 幼児における雑音下数字聴取課題成績と注意機能との関係
    (第65回日本聴覚医学会総会・学術講演会 2020)
more...
Education (3):
  • 2009 - 2014 University of Tsukuba Comprehensive Human Sciences Doctoral Program of Disability Science
  • 2007 - 2009 University of Tsukuba Master's Program in Education Education for Children with Disabilities
  • 2003 - 2007 University of Tsukuba College of Human Sciences Faculty of Disability Sciences Major
Professional career (2):
  • 修士(教育学) (University of Tsukuba)
  • 博士(障害科学) (University of Tsukuba)
Work history (3):
  • 2016/04 - 茨城大学 教育学部 講師
  • 2015/04 - 2016/03 University of Tsukuba Office for Students with Disabilities Assistant Professor
  • 2014/04 - 2015/03 University of Tsukuba Faculty of Human Sciences Researcher
Committee career (2):
  • 2020/08 - 現在 日本特殊教育学会 英文誌編集幹事
  • 2020/08 - 現在 日本特殊教育学会英文誌編集幹事 日本特殊教育学会
Awards (5):
  • 2023/08 - 日本特殊教育学会 一般社団法人日本特殊教育学会 第20回日本特殊教育学会実践研究賞 知的障害特別支援学校の教科指導における学習指導要領の活用とその課題 -若手教員と指導教員への聞き取り調査から-
  • 2021/06 - 日本特殊教育学会 一般社団法人日本特殊教育学会第33回研究奨励賞 年長児における協調運動困難への気づきを促すチェックリストの開発 -運筆技能が未熟な幼児の実態をふまえて-
  • 2018/12 - 茨城大学学長学術表彰(奨励賞)
  • 2017/10 - 15th Encouraging Prize, Japan Audiological Association
  • 2014/03 - 筑波大学大学院博士課程人間総合科学研究科障害科学専攻長賞
Association Membership(s) (7):
日本重症心身障害学会 ,  日本臨床神経生理学会 ,  日本生理心理学会 ,  日本心理学会 ,  日本聴覚医学会 ,  日本聴覚言語障害学会 ,  日本特殊教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page