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J-GLOBAL ID:201701010871187670   Update date: Oct. 25, 2024

IWASAKI Takuya

イワサキ タクヤ | IWASAKI Takuya
Affiliation and department:
Job title: Assistant Professor
Homepage URL  (1): https://sites.google.com/view/iwsk/
Research field  (3): Educational technology ,  Japanese linguistics ,  Japanese language education
Research keywords  (13): Academic Writing ,  Corpus Linguistics ,  brackets ,  Ruby ,  business document ,  Commas ,  orthography ,  punctuation rules ,  legibility ,  句読点 ,  コーパス ,  日本語学 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2024 - 2027 Research on Developing and Disseminating a Generative AI System for Japanese Essay Evaluation
  • 2021 - 2025 Clarification of easy-to-read and understand notation methods for foreign residents
  • 2021 - 2023 A study on online dictionary use and vocabulary choices in L2 learning using smartphone video recording
Papers (15):
  • 岩崎, 拓也, 陳祥, 波多野, 博顕, 伊藤, 秀明. Pilot Development of Web-Based Content for Japanese Language Teachers to Support Textual Level Assessment and Test Creation. 日本教育工学会 2024年秋季全国大会. 2024. 687-688
  • 岩崎, 拓也, 市江, 愛, 井上, 雄太. Preliminary Analysis of Impression Evaluation for Symbol Use in Chat. 言語資源ワークショップ2024. 2024
  • 岩崎, 拓也 井伊, 菜穂子. Comma Placement Immediately After the Binding Particle “Ha”: Determinants for Humanities Papers. 第26回 専門日本語教育学会研究討論会予稿集. 2024. 49-50
  • 岩崎, 拓也. A Tentative Plan for the Written Representation of Easy Japanese. The 13th International Symposium organisers on Japanese Language Education and Japanese Studies. 2023. 77-81
  • 岩崎, 拓也, 波多野, 博顕, 伊藤, 秀明. Overview of the Web Content "Tsukuba Vocabulary Checker" for Japanese language teachers. Proceedings of Language Resources Workshop. 2023. 245-251
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MISC (15):
  • Takuya Iwasaki. 句読法、テンマルルール わかりやすさのきほん|第11回 身の回りにある句読点. 2023
  • Takuya IWASAKI. 句読法、テンマルルール わかりやすさのきほん|第10回 公用文における句読点. 『未草:ひつじ書房ウェブマガジン』. 2022
  • Takuya IWASAKI. 句読法、テンマルルール わかりやすさのきほん|第9回 日本語教育における句読点. 『未草:ひつじ書房ウェブマガジン』. 2022
  • Takuya IWASAKI. 16th “Research on Japanese Based on Diverse Language Resources: 'How far we have progressed and how much we have discovered!'”. Journal of Natural Language Processing. 2022. 29. 2. 731-734
  • Takuya IWASAKI. 句読法、テンマルルール わかりやすさのきほん|第8回 国語教育における句読点. 『未草:ひつじ書房ウェブマガジン』. 2022
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Books (9):
  • 北京日语学习者历时语料库与日语教学
    中国国际广播出版社 2024 ISBN:9787507854220
  • 日本語の大疑問2
    幻冬舎 2024 ISBN:9784344987180
  • Studies on Punctuation in Modern Japanese
    2023 ISBN:4866760621
  • データ科学×日本語教育
    2021 ISBN:4823410998
  • 日本語文章チェック事典
    2021 ISBN:4490109253
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Lectures and oral presentations  (34):
  • 日本語の文を読みやすくする技術 - 句読法の変遷と課題
    (第3回人文社会系研究交流セミナー)
  • 生成AIは日本語読解問題にどのくらい解答 できるか-日本留学試験を対象として
    (日本語教育学会2024年度秋大会)
  • 生成AIの誤用訂正に日本語教師はどの程度納得するのか:生成AIを有能な添削先生に育てるための取り組み
    (日本語教育学会2024年度秋大会)
  • 日本語における句読法 - 試行錯誤の歴史と現在も残る課題
    (アルザス言語文化研究会 シンポジウム 2024-《書く》の諸相-)
  • 「B-JAS 活用講習会 : 日本語学習者の話し言葉の分析法」
    (NINJAL国際シンポジウム 「北京日本語学習者縦断コーパス (B-JAS) が拓く日本語教育の未来」)
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Works (1):
  • Text-to-Test Reading Checker
    岩崎, 拓也 2024 - 現在
Education (4):
  • 2017 - 2020 Hitotsubashi University Graduate School of Language and Society
  • 2015 - 2017 Hitotsubashi University Graduate School of Language and Society
  • 2006 - 2010 Kyoto University of Foreign Studies Faculty of Foreign Studies Department of Japanese Studies
  • 2008 - 2009 Hogeschool Zuyd Oriëntaalse Talen en Communicatie
Professional career (2):
  • 修士(学術) (一橋大学)
  • Ph.D (Hitotsubashi University)
Work history (12):
  • 2023/04 - 現在 University of Tsukuba Faculty of Humanities and Social Sciences
  • 2023/04 - 現在 大学共同利用機関法人 国立国語研究所 研究系 共同研究員
  • 2022/10 - 2023/03 University of Tsukuba Faculty of Humanities and Social Sciences
  • 2020/07 - 2023/03 National Institute for Japanese Language and Linguistics Research Department
  • 2020/07 - 2023/03 National Institutes for the Humanities NIHU Transdisciplinary Projects Project Researcher
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Committee career (2):
  • 2024/04 - 現在 専門日本語教育学会 研究討論会実行委員
  • 2023/04 - 現在 専門日本語教育学会 編集幹事
Awards (1):
  • 2023/06 - 大学共同利用機関法人 国立国語研究所 第26回国立国語研究所 所長賞
Association Membership(s) (7):
JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  専門日本語教育学会 ,  第二言語習得研究会(JASLA) ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES ,  THE MATHEMATICAL LINGUISTIC SOCIETY OF JAPAN
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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