Rchr
J-GLOBAL ID:201701010978540127
Update date: Oct. 19, 2024
Ichikawa Hisashi
イチカワ ヒサシ | Ichikawa Hisashi
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Homepage URL (1):
https://ichi-lab.sakura.ne.jp/home/
Research field (1):
Educational technology
Research theme for competitive and other funds (10):
- 2024 - 2029 An emperical study on core concepts of instructional design theories and construction of learning experience design
- 2024 - 2028 Development of an individually-optimized system for learning by quiz creation that uses generative AI to deepen understanding while self-adjusting
- 2023 - 2026 効果的で安価かつ心理的安全性を確保するシミュレーション教育用デバイスの開発
- 2023 - 2026 エージェントベース社会シミュレーションを活用した論理的推論の教授法の提案
- 2022 - 2026 Identifying new competencies essential for adults and developing methods for its cultivation based on regulated learning
- 2020 - 2023 高大連携による情報科の「モデル化とシミュレーション」教育のデザインに関する研究
- 2018 - 2021 Building design principles of an adult learning environment for fostering self-regulated learners in the 21st century
- 2018 - 2021 A Study on a Next Generation Problem-Posing Learning Support System to aim at promotion of active learning and construction of item pool
- 2017 - 2020 Practical Research on Pre-entrance Education with e-Learning
- 2016 - 2020 Establishment for evidence-based education system of efficacy nursing skills on the skin lesion induced by extravasation of anticancer drugs
Show all
Papers (15):
-
根本 淳子, 竹岡 篤永, 高橋 暁子, 市川 尚, 鈴木 克明. 上級インストラクショナルデザイナー向けの講座開発:8つの質問を用いたコンサルテーションアプローチの提案. 日本教育工学会論文誌. 2023. 47. 3. 427-439
-
高橋暁子, 根本淳子, 竹岡篤永, 市川尚, 鈴木克明. 大学版上級ID 専門家養成講座の実践:前年修了者の継続的な熟達化を目指したワークショップの改善とその効果. 日本教育工学会論文誌. 2023. 47. 2. 249-258
-
Masanori Takagi, Haruka Ishikawa, Hisashi Ichikawa, Yasuhiko Morimoto. Development and Evaluation of a Support System for Creating Learning Plans by Reflection on Past Learning Plans and Learning Situations. 2023. 9. 2
-
Yusuke CHIBA, Ryuichi KOBAYASHI, Junya OSHIDA, Hisashi ICHIKAWA. a. Journal of JSEE. 2023. 71. 2. 2_89-2_94
-
後藤 裕介, 市川 尚, 白井 康之, 森田 裕之. 社会政策立案のためのエージェントベース社会シミュレーションにおける深い不確実性分析【解説】. 計測と制御. 2023. 62. 1. 21-26
more...
MISC (3):
-
市川 尚. ぺた語義:教え方と学び方を学ぶ. 情報処理. 2020. 61. 3. 227
-
市川 尚, 村上 正行. 特集号「インストラクショナルデザイン」刊行にあたって. 日本教育工学会論文誌. 2019. 43. 3. 185-186
-
市川 尚. 入学前から入学後をつなぐ学部リメディアル教育体制の構築(コミュニティプラザ:研究プロジェクト紹介). 教育システム情報学会誌. 2018. 35. 4. 328-329
Books (4):
-
教育の方法と技術 Ver.2: IDとICTでつくる主体的・対話的で深い学び
北大路書房 2022 ISBN:476283212X
-
教育の方法と技術:主体的・対話的で深い学びをつくるインストラクショナルデザイン
北大路書房 2019 ISBN:4762830607
-
学習設計マニュアル: 「おとな」になるためのインストラクショナルデザイン
北大路書房 2018 ISBN:4762830135
-
インストラクショナルデザインの道具箱101
北大路書房 2016 ISBN:4762829269
Lectures and oral presentations (12):
-
日本におけるインストラクショナルデザイン研究のレビュー(2019-2022)
(日本教育工学会研究報告集,Vol.2023,No.4,92-99 2023)
-
行動変容技法を適用した高齢者身体活動支援システムの開発
(情報処理学会研究報告(情報システムと社会環境),Vol.2023-IS-163,No.4,pp.1-8 2023)
-
プログラミング課題のピアレビューにおけるフィードバック質向上を支援するシステムの開発
(情報処理学会研究報告(コンピュータと教育),Vol.2022-CE-166,No.1,pp.1-7 2022)
-
Simulation-Based Classification in Multi-Objective Optimization Problems with Social Simulation
(17th annual Social Simulation Conference (SSC2022) 査読有り 2022)
-
ウェアラブルデバイスを活用した高齢者身体活動支援システムの提案
(情報処理学会研究報告(高齢社会デザイン),Vol.2022-ASD-24 ,No.14,pp.1-7 2022)
more...
Education (3):
- - 2009 Kumamoto University
- - 1997 Tohoku Gakuin University Graduate School, Division of Human Informatics
- - 1995 Tohoku Gakuin University Faculty of Liberal Arts
Professional career (1):
Work history (6):
Committee career (12):
- 2024/10 - 現在 日本教育メディア学会 広報委員会委員長
- 2024/06 - 現在 情報処理学会 論文誌ジャーナル/JIP編集委員会委員
- 2021/12 - 現在 日本教育メディア学会 理事
- 2021/01 - 現在 日本教育工学会 代議員
- 2016 - 現在 日本教育工学会 編集委員会委員
- 2021/10 - 2024/10 日本教育メディア学会 企画委員会副委員長
- 2021 - 2024 日本ソフトウェア科学会 編集委員会ゲストエディタ
- 2021/04 - 2023/03 日本ソフトウェア科学会 企画委員会リエゾン委員
- 2020/04 - 2021/03 日本教育メディア学会 第27回年次大会実行委員長
- 2018/04 - 2021/03 日本教育工学会 SIGインストラクショナルデザイン代表
- - 2021 日本教育メディア学会 編集委員会委員
- 2018 - 2020 日本教育工学会 論文誌特集号編集委員会委員長(特集:インストラクショナルデザイン)
Show all
Awards (4):
- 2021/09 - 教育システム情報学会 2020年度教育システム情報学会研究会優秀賞 作問時の目標設定と自己評価・他者評価を取り入れた作問学習の実践と評価
- 2021/06 - 経営情報学会 2021年度年次大会 優秀萌芽研究賞 COVID-19感染対策による経済影響分析シミュレータの開発
- 2019/01 - 日本ソフトウェア科学会第5回実践的IT教育シンポジウム最優秀論文賞
- 2018/01 - 日本ソフトウェア科学会第4回実践的IT教育シンポジウム優秀教育実践賞
Return to Previous Page