Rchr
J-GLOBAL ID:201701014203372150   Update date: Jun. 27, 2024

Soyama Izumi

ソヤマ イヅミ | Soyama Izumi
Affiliation and department:
Research field  (1): Clinical psychology
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2024 - 2027 親の離婚を経験した子どもたちへの心理教育プログラムの開発と実践
  • 2023 - 2027 日本における高葛藤離婚事例への支援・介入プログラムの適用可能性に関する検討
  • 2018 - 2022 離婚を経験する家族に対する心理支援モデルの構築
Papers (12):
  • SOYAMA Izumi, YAMADA Tetsuko, HONDA Makiko. Changes in Narratives of Children Who Have Experienced Parental Divorce: Focusing on Interaction in Focus Group Interviews. Japanese Journal of Qualitative Psychology. 2024. 23. Special. S53-S61
  • SOYAMA Izumi, ONISHI Mami, SUGIMOTO Miho, OTAKI Reiko, YAMADA Tetsuko, FUKUMARU Yuka. Online Trial Practice of Families In Transition (FAIT) Program, Psychoeducation for Families Who Experience Divorce. Japanese Journal of Qualitative Psychology. 2021. 20. Special. S35-S42
  • 曽山 いづみ. 観点 学校からの報告(13)新人教諭の声なき声. 子どもの心と学校臨床 = Japanese journal of school counseling. 2017. 17. 103-109
  • Trying to understand a relationship and to support a relationship. 2017. 63. 2. 86-90
  • How do school counselors in elementary school support teachers' relationships?. 2015. 33. 3. 286-297
more...
MISC (9):
  • 大西 真美, 曽山 いづみ, 杉本 美穂, 大瀧 玲子, 山田 哲子, 福丸 由佳. 離婚を経験する家族への心理教育FAIT(Families in Transition)プログラムによる支援 : 同居親と別居親の体験の違いに注目して-Supporting Families Who Experience Divorce with a Families in Transition (FAIT) Program : Qualitative Research Based on Interviews with Custodial and Non-custodial Parents. 家族心理学研究 / 日本家族心理学会家族心理学研究編集委員会 編. 2022. 35. 2. 137-154
  • 福丸 由佳, 大西 真美, 大瀧 玲子, 曽山 いづみ, 杉本 美穂, 本田 麻希子, 小田切 紀子, 藤田 博康, 山田 哲子. 離婚を経験する家族への心理教育プログラムFAITの適用可能性 : 支援者向けワークショップにおける調査から-Applicability of a psychoeducation program, families in transition (FAIT) for families experiencing divorce : A survey at a workshop to support specialists. 家族療法研究 = Japanese journal of family therapy. 2022. 39. 3. 292-297
  • 曽山 いづみ, 曽山 いづみ, 岡村 梨央, 中村 春華. 女性臨床心理士のキャリア選択:結婚・出産・育児に着目して. 奈良女子大学心理臨床研究. 2020. 7. 39-46
  • 曽山 いづみ, 曽山 いづみ. Yahoo知恵袋から考える「離婚」についての支援の現状と課題. 奈良女子大学心理臨床研究. 2019. 6. 37-42
  • 曽山 いづみ, 曽山 いづみ. 新任・若手小学校教師と周囲の間にはなぜズレが生じるのか. 奈良女子大学心理臨床研究. 2018. 5. 21-33
more...
Books (2):
  • 小学校教師の初期発達過程
    風間書房 2021
  • 教育相談
    学文社 2020 ISBN:9784762029738
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (東京大学大学院)
Work history (3):
  • 2022/04 - 現在 Kobe Women's University
  • 2021/04 - 2022/03 Kobe Women's University
  • 2016/10 - 2021/03 Nara Women's University Faculty Division of Human Life and Environmental Sciences
Committee career (6):
  • 2023/02 - 現在 日本公認心理師協会 日本公認心理師学会 編集委員
  • 2022/05 - 現在 TEAと質的探究学会 編集委員
  • 2021/04 - 現在 日本離婚・再婚家族と子ども研究学会 理事
  • 2020/04 - 2023/03 日本質的心理学会 編集監事
  • 2020/08 - 2021/10 日本離婚・再婚家族と子ども研究学会 第3号編集委員
Show all
Association Membership(s) (10):
日本公認心理師協会 ,  TEAと質的探究学会 ,  日本離婚・再婚家族と子ども研究学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本心理学会 ,  対人援助学会 ,  日本質的心理学会 ,  日本家族心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理臨床学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page