Rchr
J-GLOBAL ID:201701016064853273
Update date: Sep. 30, 2024
Nakamura Akihito
ナカムラ アキヒト | Nakamura Akihito
Affiliation and department:
Job title:
Lecturer
Research field (1):
Sociology of education
Research theme for competitive and other funds (11):
- 2021 - 2026 市民を育てる学校の日本型自律性に関する比較教育社会学的研究
- 2022 - 2025 難関大進学者/非進学者に焦点をあてたジェンダーによる進路分化のメカニズム
- 2020 - 2024 社会関係資本を生かした学校づくり-「力のある学校」の視点から
- 2020 - 2024 校区の社会経済的背景と教員の人事異動・配置の不均等に関する実証的研究
- 2020 - 2023 保育者の予期的/職業的社会化過程と保育者文化に関する実証的研究
- 2016 - 2021 Comprehensive research on the policy acceptance process at schools regarding subjectification of morals and the conservatism of education
- 2017 - 2020 The Impact of Neoliberalism on the School Teacher's World: An Empirical Study of Educational Reform in Osaka City
- 2016 - 2019 Social inclusion of children with complex difficulties
- 2014 - 2019 A Sociology Study on closing academic gaps of school children
- 2013 - 2016 Conflicts between neo-liberal educational reform and school culture
- 2011 - 2016 A General Study on Political Nature of the Teaching Profession and De-politicalization of Teachers:
Show all
Papers (23):
-
Akihito Nakamura, Natsumi Isa. Teachers' Gender Stereotypes in Japan: A Latent Class Analysis of Teachers' Gender Role Attitudes. Educational Studies in Japan. 2024. 18. 81-92
-
千葉直紀, 酒井真由子, 山口美和, 紅林伸幸, 木村光男, 中村瑛仁. 複線経路・等至性アプローチによる保育者志望学生の学習体験の分析. 上田女子短期大学学術研究所所報. 2023. 2. 1-25
-
紅林伸幸, 鈴木和正, 川村 光, 越智康詞, 中村瑛仁, 冨江英俊. 小・中学校における 「特別の教科 道徳」 の授業の実施状況: 2021 年度質問紙調査の結果から. 常葉大学教育学部紀小要. 2023. 43. 295-311
-
酒井 真由子, 中村 瑛仁, 紅林 伸幸, 千葉 直紀, 山口 美和, 木村 光男. 保育者養成校における学生の学校経験と実習経験III : 2年制養成校の初年次生と卒業年次生の質問紙調査の結果から. 上田短期大学 学術研究所所報. 2023. 2. 53-73
-
中村 瑛仁. 新自由主義的教育改革に対する教員の態度 : 潜在クラス分析を用いたアプローチ-Teachers' Attitudes towards Neoliberal Educational Policies : A Latent Class Analysis. 教育社会学研究 = The journal of educational sociology / 日本教育社会学会 編. 2022. 109. 71-92
more...
MISC (5):
-
What do the Students Learn from the Curriculum and Practical Training in the Child-care Worker Training Course? (Vol.2) : Analysis of Quantitative Investigation of First Year Students and Graduation Year Students in 2022. 2023. 46. 43-65
-
中村瑛仁. 家庭環境による教育格差に挑むために、学校ができること. 月刊教職研修 2023年1月号. 2022. 90-92
-
中村 瑛仁. 書評 川上泰彦[編著]『教員の職場適応と職能形成』. 教育社会学研究 = The journal of educational sociology / 日本教育社会学会 編. 2022. 109. 115-117
-
中村瑛仁. 子どもたちの人権意識の現在(二次分析)~「大阪の子どもたちアンケート2019」のデータ分析から~. 大阪の子どもたち2020. 2020. 3-24
-
中村瑛仁. 書評:久冨善之・長谷川裕・福島裕敏編『教師の責任と教職倫理-経年調査にみる教員文化の変容』. 教育社会学研究. 2019. 105. 184-186
Books (10):
-
専門職として成長し続ける教師になるために
人言洞 2023 ISBN:4910917101
-
学ぶ・教える
大阪大学出版会 2020 ISBN:9784872596212
-
日本と世界の学力格差 : 国内・国際学力調査の統計分析から
明石書店 2019 ISBN:9784750348773
-
学力を支える家族と子育て戦略 : 就学前後における大都市圏での追跡調査
明石書店 2019 ISBN:9784750348780
-
学力格差に向き合う学校 : 経年調査からみえてきた学力変化とその要因
明石書店 2019 ISBN:9784750348797
more...
Lectures and oral presentations (17):
-
校区の社会経済的背景と教員の人事異動・配置:TALIS 2018を用いた計量分析
(日本教育社会学会76回大会(信州大学) 2024)
-
The Current State and Future of Teacher Education in Japan: Focusing on Current Education Policy
(The Japan Society for Educational Sociology 75th Annual Meeting (Hirosaki University, Japan) 2023)
-
International Comparison of Schoolteachers’ Work and Work Environment in East Asia: A Report Using International Comparative Data
(Taiwan Forum on Sociology of Education, 29th Annual Conference (National Taipei University of Education) 2023)
-
Basic Characteristics of Teachers and Society in Japan Illuminated through International Comparisons
(The Japan Society for Educational Sociology 74th Annual Meeting (Japan Women's University, Online) 2022)
-
Schoolteachers’ attitudes toward gender roles in Japan :A latent class analysis of teacher’s opinions
(Society for the Study of Human Development ('21-'22 Conference Series, Online) 2022)
more...
Education (2):
- 2011 - 2015 Osaka University Graduate School, Division of Human Science
- 2009 - 2011 Osaka University Graduate School, Division of Human Science
Professional career (1):
Work history (10):
- 2022/04 - 現在 Faculty of Education Educational Science Lecturer
- 2022/04/01 - 現在 KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Faculty of Education Educational Science Lecturer
- 2014/12 - 現在 理学療法士・作業療法士・言語聴覚士養成施設等教員講習会非常勤講師
- 2019/04 - 2022/03 Osaka University Graduate School of Human Sciences Associate Professor
- 2018/04 - 2022/03 関西大学教員免許講習会非常勤講師
- 2015/04 - 2019/03 大阪大学大学院人間科学研究科 助教
- 2012/08 - 2015/03 関西国際大学・非常勤講師(リサーチ入門)
- 2012/04 - 2015/03 大阪大谷大学・非常勤講師(教育社会学)
- 2012/04 - 2015/03 滋賀大学 教育学部・リサーチアシスタント
- 2011/04 - 2012/03 大阪大学 人間科学研究科・リサーチアシスタント
Show all
Committee career (9):
- 2021/04 - 現在 福岡県教育委員会 「人権教育を基盤にした効果のある学校づくり研究指定校事業」講師
- 2023/01 - 東大阪教育委員会「人権教育研修」外部講師
- 2022/12 - 八尾市桂中学校「人権みらい探究科 研究授業」外部講師
- 2022/08 - 「令和4年度城陽市教職員研修大会」外部講師
- 2020/04 - 2022/03 日本教育社会学会 教育部員
- 2019/04 - 2021/03 大阪府教育センター 共同研究部会(人権が尊重された学校づくり推進事業) 講師
- 2019/04 - 2021/03 兵庫県西宮市立今津中学校 「学校改善・学力向上指定事業」講師
- 2018/04 - 2021/03 福岡県教育委員会 「人権教育を基盤にした効果のある学校づくり研究指定校事業」講師
- 2015/04 - 2017/03 大阪府摂津市教育委員会 学力向上推進懇談会 副座長
Show all
Awards (1):
- 2016/09 - 日本教育社会学会 日本教育社会学会奨励賞(論文の部)
Association Membership(s) (4):
日本教師学学会
, 日本教育社会学会
, 日本教育学会
, 日本教師教育学会
Return to Previous Page