Rchr
J-GLOBAL ID:201701018855945034
Update date: Jun. 17, 2024
Kobayashi Yukino
Kobayashi Yukino
Affiliation and department:
Research field (3):
Linguistics
, English linguistics
, Foreign language education
Research keywords (6):
理論言語学
, 英語教育
, 統語論
, 言語獲得
, 視覚障害教育
, 手話言語学
Research theme for competitive and other funds (3):
- 2024 - 2027 視覚障害者の英語教育基盤構築に関する研究:重度弱視支援を含むデジタル学習支援開発
- 2017 - 2023 The relationship between the development of language and theory of mind: a phonological and syntactic approach
- 2017 - 2019 日本手話における文末指さしの指示対象に関する統語研究
Papers (16):
-
OKABE Reiko, Miwa ISOBE, Shigeto KAWAHARA, Yukino KOBAYASHI, Yasuyo MINAGAWA, Saeka MIYAHARA, Tomoko MONOU. Acquisition of passives and benefactives in Japanese: In reference to Theory of Mind. Proceedings of the 48th annual Boston University Conference on Language Development (to appear). 2024
-
KOBAYASHI, Yukino, Manabi MIYAGI, Eri ISHIKAWA. Introducing art to people with visual impairment through tactile pictures: A survey of art museums in Japan. ICCHP Open Access Compendium “Assistive Technology, Accessibility and (e)Inclusion” Part 1. 2022. 35-41
-
ISOBE, Miwa, Reiko OKABE, Yukino KOBAYASHI, Shigeto KAWAHARA, Tomoko MONOU, Kazuhiro ABE, Rei MASYDA, Saeka MIYAHARA, Yasuyo MINAGAWA. Comprehension of Japanese passives: An eye-tracking study with 2-3-year-olds, 6-year-olds and adults. Syntax Processing. 2021
-
KAWAHARA, Shigeto, Miwa ISOBE, Yukino KOBAYASHI, Tomoko MONOU, Reiko OKABE, Yasuyo MINAGAWA. Acquisition of the takete-maluma effect by Japanese speakers. REPORTS of the Keio Institute of Cultural and Linguistic Studies. 2019. 50. 63-78
-
OKABE, Reiko, Miwa ISOBE, Yukino KOBAYASHI, Shigeto KAWAHARA, Tomoko MONOU. Acquisition of passive sentences by Japanese children -- An eye-tracking study of 2-3-year-olds --. IEICE Technical Report (Proceedings of MAPLL × TCP × TL × TaLK 2018). 2018. 118. 163. 93-97
more...
MISC (10):
-
KOBAYASHI, Yukino. Introducing vocabulary tests in English classes for students with visual impairments: A case study. NTUT Education of Disabilities. 2023. 18. 1. 1-4
-
桃生 朋子, 磯部 美和, 岡部 玲子, 川原 繁人, 小林ゆきの, 皆川 泰代. 「心の理論の発達」と「文脈に応じた発話 行使能力」の関係に関する予備的調査. 慶應義塾大学言語文化研究所紀要. 2022. 53. 1-13
-
近藤宏, 宮城愛美, 香田泰子, 福島正也, 堀江則之, 中村直子, 小林ゆきの, 小林真. 高等学校に在籍する視覚障害を有する生徒の学習支援に関する調査-Survey on learning support for high school students with visual impairments. 筑波技術大学テクノレポート. 2021. 29. 1. 35-40
-
鶴見昌代, 河原正治, 宮城愛美, 小林ゆきの. 音声ユーザインタフェースの活用による視覚障害者の可能性. 筑波技術大学テクノレポート. 2021. 29. 1. 129-130
-
小林ゆきの, 宮城愛美, 田中仁, 金堀利洋, 天野和彦, 香田泰子. 視覚障害学生の教育に関する現状と課題. 筑波技術大学テクノレポート. 2020. 27. 2. 23-29
more...
Lectures and oral presentations (25):
-
Acquisition of passives and benefactives in Japanese: In reference to Theory of Mind
(48th Boston University Conference on Language Development 2023)
-
On the acquisition of mora-based counting by Japanese children: An experimental exploration
(The 18th Phonology Festa 2023)
-
Introducing Art to People with Visual Impairment through Tactile Pictures: A Survey of Art Museums in Japan
(18th International Conference on Computers Herping People with Special Needs 2022)
-
視覚障害者が細胞について学ぶワークショップの試行-二人で作ろう!細胞模型-
(第30回視覚障害リハビリテーション研究発表大会 2022)
-
美術館における触図提供の実態と課題
(第30回視覚障害リハビリテーション研究発表大会 2022)
more...
Professional career (4):
- 博士(言語学) (上智大学)
- 修士(言語学) (Sophia University)
- 学士(外国研究) (Sophia University)
- 学士(文学) (Rikkyo University)
Work history (3):
- 2018/07 - 現在 慶応義塾大学言語文化研究所 兼任所員
- 2014/04 - 現在 Tsukuba University of Technology Research and Support Center on Higher Education for the Hearing and Visually Impaired
- 2014/04 - 現在 上智大学国際言語情報研究所客員所員
Committee career (3):
- 2021/04 - 2024/03 The Linguistic Society of Japan Secretariat
- 2010/10 - 2013/03 日本エドワード・サピア協会 事務局
- 2010/04 - 2011/03 上智大学言語学会 会報編集委員
Association Membership(s) (3):
THE ENGLISH LINGUISTIC SOCIETY OF JAPAN
, THE LINGUISTIC SOCIETY OF JAPAN
, 上智大学言語学会
Return to Previous Page