Rchr
J-GLOBAL ID:201801000939013480   Update date: Nov. 06, 2024

Fujimoto Koji

FUJIMOTO KOJI | Fujimoto Koji
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (10): 教材論 ,  IR(Institutional Research) ,  Instructional Design ,  Active Learning ,  FFS理論 ,  コミュニケーション ,  技術科教育 ,  教育工学 ,  教育方法学 ,  教育学
Papers (28):
  • Koji Fujimoto, Shigeki Ando, Ishihara Yoshiyuki, Masatoshi Hoshikawa. Let's take a look at the latest technology. 2024. 1-15
  • Sadao Nakaoka, Koji Fujimoto. Eco-materials and environmentally friendly manufacturing - Charcoal-making experience linked to SDGs -. 2024. 81. 133-139
  • Miki Nishikawa, Koji Fujimoto. A Study on Financial Education in Home Economics. 2024
  • Kouhei Honda, Koji Fujimoto. Research on Issues Related to the "skill Developing worker program"-Based on the Problems of the "Techni. 2024. 81. 93-102
  • Yasuko Hayashi, Satoshi Noguchi, Koji Fujimoto. “A Study on the Instruction of Technical Field ‘D: Information Technology’ for Students in the Technical Teacher Training Course”. 2024. 81. 83-92
more...
MISC (25):
  • 藤本 光司, 林 泰子, 中村 宏敏, 森下 博行. 協働的な学びを取り入れた教職科目の授業設計 : 教職新科目「情報通信技術を活用した教育の理論及び方法」の開設に向けて. 年会論文集. 2022. 38. 68-71
  • 山片崇嗣, 藤本光司, 藤本光司. グローバル人材育成を視野に入れた授業の研究(1)-「主体的・対話的で深い学び」を主眼においた海外研修の考察-. 日本教育情報学会年会論文集. 2020. 36th
  • 小澤 俊介, 藤本 光司. 主体的な学びを支援するためのチーム学習に関する研究(2) : ラグビーチームの生徒特性分析によるチーム指導の一考察(教育実践2,研究発表II). 年会論文集. 2014. 30. 206-207
  • 堀 木実, 長谷川 友樹, 照田 昇, 牛田 豊嗣, 藤本 光司. ものづくりを通したコミュニケーション演習が主体性におよぼす効果(2) : 自主性尺度による生徒理解とチーム学習を軸とした授業実践(教育実践2,研究発表II). 年会論文集. 2014. 30. 200-201
  • 藤本 光司, 堀 木実, 沖 裕貴. アクティブラーニングに求められる学習成果の測定と活用(方法論からのアプローチ,テーマ別セッション). 年会論文集. 2014. 30. 18-21
more...
Books (16):
  • 新編 技術科教材論
    竹谷書房 2021
  • 技術・家庭学習指導書[技術分野 入門編]
    開隆堂出版 2021
  • 技術・家庭学習指導書[技術分野 実践編]
    開隆堂出版 2021
  • 技術・家庭 : 技術分野
    開隆堂出版 2021 ISBN:9784304081002
  • アクティブラーニングに導く教学改善のすすめ
    ぎょうせい 2020
more...
Lectures and oral presentations  (47):
  • ネット社会の新たな概念「Web3.0」の教材化に関する研究(1) - ブロックチェーン・DAO・NFT・DeFi・メタバースの学生認知度と検定教科書の調査 -
    (日本教育情報学会第39回年会(関西国際大学) 2023)
  • Research on "Financial Education", a New Unit in High School Home Economics (1) - About Teaching Material Development and Lesson Practice Planning -
    (2023)
  • Research on Intrinsic Motivation for Japanese Language Learning of Technical Intern Trainees - Survey and Analysis of Myanmar Technical Intern Trainees -
    (2023)
  • 協働的な学びを取り入れた教職科目の授業設計 - 教職新科目「情報通信技術を活用した教育の理論及び方法」の開設に向けて -
    (日本教育情報学会第38回年会(十文字学園女子大学) 2022)
  • 小規模大学の特徴を活かしたIR活動の課題と展望 - IR推進室の設置から教学IRの分析に至るまでの3年間 -
    (日本教育情報学会 第37回年会論文集(岐阜女子大学) 2021)
more...
Education (2):
  • 2007 - 2013 山口大学大学院博士後期課程 東アジア研究科
  • 1988 - 1992 芦屋大学大学院博士前期課程 教育学研究科
Committee career (16):
  • 2020/04 - 現在 Dean of Faculty
  • 2019/04 - 現在 芦屋市上下水道事業経営審議会委員 副委員長
  • 2019/04 - 現在 芦屋大学 IR推進室 室長
  • 2018/04 - 現在 丹波篠山文化会議 一般会員
  • 2017/08 - 現在 情報コミュニケーション学会 評議員
Show all
Awards (1):
  • 2016/03 - Japan Association for Communication, Information and Society Outstanding performance award Active Learning and Communication Lecture at Technical High School (6) - Transformation of Student and Trace of Five-Year on “Souzoukiso” -
Association Membership(s) (4):
The Society for Education in the AI Era ,  JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL INFORMATION ,  Japan Association for Communication, Information and Society ,  Japan Association for College and University Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page