Rchr
J-GLOBAL ID:201801002268397702   Update date: Apr. 17, 2024

Takahashi Wataru

タカハシ ワタル | Takahashi Wataru
Affiliation and department:
Job title: Senior Assistant Professor
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (5): 日本語教育 ,  日本語多読 ,  第二言語習得 ,  多読 ,  学習者オートノミー
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2024 - 2028 日本語多読の円滑な導入・継続に向けたオンライン支援コンテンツ開発
  • 2020 - 2024 長期的な活動運営を目指した日本語多読活動支援者マニュアルの開発
  • 2018 - 2020 日本語多読活動支援者のためのマニュアル開発
Papers (10):
  • 高橋亘. 自律的教室外多読を継続する日本語学習者による読みに関するルール設定の一例. 神田外語大学紀要. 2024. 36
  • Wataru Takahashi, Noriko Hanabusa. International trends in research on Japanese extensive reading. The Journal of Kanda University of International Studies. 2022. 34. 253-273
  • Wataru Takahashi, Tae Umino. Out-of-Class Extensive Reading in Japanese as a Second Language: Enhancing Learner Autonomy Beyond the Classroom. Electronic Journal of Foreign Language Teaching. 2020. 17. Supplement 1. 50-63
  • 高橋 亘. 「授業外日本語多読活動経験者の自律的教室外多読」. 外国語教育研究. 2019. 22. 169-181
  • 田辺 和子, 西島 絵里子, 高橋 亘. 「意見文産出におけるマインドマップ使用の効果」. 『日本女子大学紀要 文学部』. 2017. 66. 17-30
more...
MISC (14):
  • 高橋亘. おすすめの図書・文献『教材設計マニュアル:独学を支援するために』. 小出記念日本語教育研究会論文集. 2022. 30. 143-148
  • 高橋亘. 「オンライン授業下における初級前半日本語学習者の接触場面」. 神田外語大学留学生別科 オンラインによるインターアクション日本語教育の可能性 2020年度春学期オンライン授業・活動報告. 2021. 1-10
  • 高橋亘. 「日本語多読活動支援の動機・気づき・課題」. 2019年度日本語教育学会秋季大会予稿集. 2019. 232-236
  • TAKAHASHI Wataru. How Do Supporters of Extensive Reading in Japanese Feel about the Four Practical Rules?. 2019. 26. 1. 72-73
  • TAKAHASHI Wataru. A Case Study of Support for Starting Extensive Japanese Reading Sessions. 2019. 25. 2. 48-49
more...
Books (4):
  • Extensive Reading in Japanese, Volume 2: New Endeavors and Resource Collection
    2022
  • Extensive Reading in Japanese, Volume 1: Expanding Extensive Reading
    2022
  • 「生活者としての外国人」のためのコミュニケーションにほんご
    2014
  • 日本語教師のための多読授業入門
    アスク出版 2012 ISBN:9784872178135
Lectures and oral presentations  (25):
  • オンデマンド教材を併用したブレンド型初級文法授業
    (第62回日本語教育方法研究会 2024)
  • 留学生別科における日本語多読の実践
    (神田外語大学留学生別科教師研修会 2024)
  • オンライン連続講座 学習者が主役!はじめよう日本語多読支援
    (YYJゆるくてやさしい日本語のなかまたち オンライン連続講座)
  • 日本語科目に取り入れた短時間多読・多聴活動
    (2022年度日本語教育と日本学研究国際シンポジウム 2022)
  • 「日本語多読」って何?-多読を活動に取り入れよう!-
    (ふくおか地域日本語の会 オンライン日本語ボランティア研修会 2022)
more...
Education (4):
  • 2014 - 2018 Tokyo University of Foreign Studies Graduate School of Global Studies Doctoral Courses
  • 2008 - 2010 Tokyo University of Foreign Studies The Graduate School of Area and Culture Studies
  • 2002 - 2008 Tokyo University of Foreign Studies Faculty of Foreign Studies
  • 2005 - 2006 韓国外国語大学
Professional career (1):
  • 博士(学術) (東京外国語大学)
Work history (6):
  • 2024/04 - 現在 Mejiro University Faculty of Foreign Language Studies Department of Japanese Language Studies Senior Assistant Professor
  • 2018/04 - 2024/04 Kanda University of International Studies the Japanese Language and Culture Program for Foreign Students Lecturer
  • 2015/09 - 2018/03 Japan Women's University Faculty of Humanities
  • 2015/04 - 2015/07 Tokyo University of Foreign Studies Japanese Language Center for International Students
  • 2014/03 - 2014/07 中国赴日本国留学生予備学校 基礎日本語教師団 非常勤講師
Show all
Committee career (1):
  • 2019/07 - 2021/06 小出記念日本語教育研究会 研究委員
Awards (1):
  • 2024/03 - Excellence Award Blended Elementary Grammar Course with On-Demand Material
Association Membership(s) (5):
Japanese Language Education Methods ,  小出記念日本語教育研究会 ,  外国語教育学会 ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  日本語多読支援研究会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page