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J-GLOBAL ID:201801003078886428   Update date: Nov. 12, 2024

Sakakibara Norihisa

サカキバラ ノリヒサ | Sakakibara Norihisa
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
  • Joetsu University of Education
Homepage URL  (1): http://sakakibara-lab.jimdofree.com
Research field  (2): Educational technology ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (6): 教育工学 ,  教育方法学 ,  社会科教育 ,  ICT活用 ,  教員研修 ,  Generative AI
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2023 - 2026 過疎地域・離島を中心に展開する拡散型オンライン教員研修モデルの構築
  • 2023 - 2024 教育委員会・学校・大学の協働による拡散型オンライン教員研修モデルの開発と広域展開
  • 2020 - 2023 アクティブ・ラーニングにおける振り返り分析支援システムの構築
  • 2020 - 2023 Development of Portfolio System to Support Distance Active Learning by using Artificial Intelligence
  • 2020 - 2022 Society5.0における教員のICT活用指導力を向上する拡散型教員研修の開発
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Papers (51):
  • Koyuki OTA, Norihisa SAKAKIBARA. Development and Evaluation of Learning Materials to Promote Advocacy for Fostering a Symbiotic Physical Education Attitude. 2024. 早期公開
  • Nodoka KANWKO, Kota KATAGIRI, Norihisa SAKAKIBARA. Effect on Perspective-Taking Ability from Visualization of Opinions with Synchronous One-to-One Computer -Through Moral Education-. 2024. 44. 66-74
  • Kota KATAGIRI, Norihisa SAKAKIBARA. Case Study to Improve Civic Pride in Social Studies Community Development Learning at Elementary School. 2024. 11. 143-153
  • Masaki KUGUE, Ryu SUGIYAMA, Norihisa SAKAKIBARA. A Study on the Effect of World Café Format Social Studies Classes on Empathy. 2024. 11. 155-164
  • Haruki Tadano, Tadayasu Kamakura, Norihisa Sakakibara. Effect of Cross-Reference of Strategies by Cloud Service in Argumentative Writing of Upper Elementary School Children. Japan Society for Educational Technology. 2023. 47. 3. 481-492
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MISC (11):
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Books (14):
  • Social Study Jun.2023
    2023
  • Social Study Feb.2023
    2023
  • 研究ノート歴史1 日本文教出版「中学社会歴史的分野」教科書完全準拠
    株式会社秀学社 2021
  • 研究ノート歴史2・3 日本文教出版「中学社会歴史的分野」教科書完全準拠
    株式会社秀学社 2021
  • 研究ノート 地理1 日本文教出版「中学社会地理的分野」教科書完全準拠
    株式会社秀学社 2021
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Lectures and oral presentations  (69):
  • A Study on the Impact of Online Whiteboard Utilization in Online Teacher Training on Learner Speaking
    (2024)
  • A Case Study of Report Writing Using Infographics Aimed at Developing Information Utilization Skills
    (2024)
  • A Study on Learner Peer Assessment Using a Video Annotation System
    (2024)
  • A Case Study on the Development and Evaluation of PACT Slides to Foster Critical Thinking Attitudes
    (2024)
  • A Case Study on the Implementation of Discussion-Based Lessons Among Novice Teachers - Through the Development and Practice of a GR Reflection Sheet-Based Instructional Improvement and Creation Model -
    (2023)
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Education (3):
  • 2017 - 2020 Hyogo University of Teacher Education
  • 2015 - 2017 Joetsu University of Education Graduate School of Education
  • 1999 - 2003 Aichi University of Education Faculty of Education
Professional career (1):
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科)
Work history (9):
  • 2024/04 - 現在 Joetsu University of Education
  • 2023/04 - 現在 兵庫教育大学大学院 連合学校教育学研究科 教授(兼職・合)
  • 2023/04 - 現在 Joetsu University of Education
  • 2021/10 - 2023/03 兵庫教育大学大学院 連合学校教育学研究科 准教授(兼職・合)
  • 2018/04 - 2023/03 Joetsu University of Education Graduate School of Education
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Committee career (10):
  • 2024/11 - 現在 公益財団法人 教科書研究センター 特別研究員
  • 2024/05 - 現在 デジタル庁 デジタル推進委員
  • 2024/05 - 現在 文部科学省 学校DX戦略アドバイザー
  • 2023/10 - 現在 新潟県教育委員会 新潟県生成AI指定校アドバイザー
  • 2022/07 - 現在 津南町教育委員会 津南町ICT活用推進協力員
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Awards (1):
  • 2022/11 - 国立大学法人上越教育大学 教員表彰
Association Membership(s) (7):
JAPANESE ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES ,  SOCIETY OF CLINICAL EDUCATION FOR INDIVIDUAL SCHOOL SUBJECTS ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION ,  JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  日本教育工学協会 ,  日本教育メディア学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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