Rchr
J-GLOBAL ID:201801003169149574   Update date: Mar. 27, 2024

Mamoru Onuki

Mamoru Onuki
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (3): 教育評価論 ,  教育課程論 ,  教育方法論
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2023 - 2027 真正で探究的な学びを実現する教育コンテンツと評価手法の開発
  • 2021 - 2025 多様化社会における教育と社会福祉の連携による生涯発達支援に関する総合的研究
  • 2020 - 2024 科学的探究力の育成に向けた多面的な評価方法の開発
  • 2018 - 2020 (直接経費: 、間接経費: )
  • 2015 - 2018 米国における探究を中核に据えた科学教育に関する検討
Papers (28):
  • Mamoru ONUKI, Sanjuán-Roca, María del Mar・Aki KANEBAKO. Inclusive Education Practices in the Autonomous Region of Galicia: A Report of Visitation Survey from CEIP Monte dos Postes School. Bulletin of the Faculty of Education and Welfare, Aichi Prefectural University. 2024. 72. 15-26
  • Sanjuán Roca, María del Mar, ONUKI Mamoru, KANEBAKO Aki. A study of the educational system in Spain: Focusing on Quality and Equity Aspects of Curriculum Organization. Bulletin of The Graduate School of Human Development Aichi Prefectural University. 2024. 15. 75-88
  • ONUKI Mamoru, HARADA, Yukino. A Study on Making Performance Tasks across subjects: Focusing on the Practice of the Unit "Let's Write with Graphs and Tables". Bulletin of The Faculty of Education and Welfare Aichi Prefectural University. 2023. 71. 101-110
  • Mamoru ONUKI. A Study of Strategies for Teaching Scientific Inquiry Using Picture Books in Early Childhood : Focusing on the Picture Perfect Science Lesson in the United States. 2022. 12. 17-30
  • 山田 恭平, 寺谷 直輝, 大貫 守, 野田 博也. 学習・生活支援事業の論点--教育と福祉の〈協調〉と〈対立〉(特集2 学習・生活支援事業の論点). 生涯発達研究 = Journal of the Research Institute of Human Development and Welfare Aichi Prefectural University. 2021. 13. 29-53
more...
Books (15):
  • 高等学校 「探究的な学習」の評価 ポートフォリオ、検討会、ルーブリックの活用
    学事出版 2023 ISBN:476192926X
  • アメリカにおける科学教育カリキュラム論の変遷: 科学的探究から科学的実践への展開
    日本標準 2023 ISBN:4820807420
  • 教育と福祉が出会う支援: 子ども・教師・専門職がつながる学校・地域をめざして
    渓水社(広島) 2023 ISBN:4863276133
  • 高等学校 教科と探究の新しい学習評価-観点別評価とパフォーマンス評価実践事例集
    学事出版 2020 ISBN:4761926732
  • 学びを変える新しい学習評価 理論・実践編3 評価と授業をつなぐ手法と実践
    ぎょうせい 2019 ISBN:4324107297
more...
Lectures and oral presentations  (21):
  • アメリカの科学教育カリキュラムと探究学習
    (日本カリキュラム学会・中間研究集会 2024)
  • 学びのストーリーを紡ぐデジタル・ポートフォリオ-愛知県立大学の事例-
    (SIP「ポストコロナ時代の学び方・働き方を実現する プラットフォームの構築ーSociety 5.0の学校における、新たな学びのデザインとは?」 2024)
  • Effects of Partner Robots Playing Programming Educational Board Games Together on Beginning Programming Students
    (Joint 13th International Conference on Soft Computing and Intelligent Systems and 24rd International Symposium on Advanced Intelligent Systems (SCIS&ISIS) 2023)
  • 高等学校における科学的探究の指導の批判的検討--米国の取り組みを踏まえて
    (教育目標・評価学会第34回大会 2023)
  • パートナー型ロボットとのプログラミング教育用ボードゲーム対戦が文系大学生に及ぼす学習効果
    (日本知能情報ファジィ学会 ファジィシステムシンポジウム(FSS2023)第39回大会(ヴィラ・デ・マリアージュ軽井沢))
more...
Association Membership(s) (6):
日本教育学会 ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL OBJECTIVES AND EVALUATION ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION ,  SOCIETY OF JAPAN SCIENCE TEACHING
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page