Rchr
J-GLOBAL ID:201801003388977857   Update date: Aug. 02, 2019

SHIBUYA Ryo

シブヤ リョウ | SHIBUYA Ryo
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (4): 発達障害 ,  精神分析 ,  教育人間学 ,  教育思想史
Papers (7):
  • 渋谷 亮. Curriculum and Management : Considering the Curriculum in the Age of Crisis. 成安造形大学紀要. 2018. 9. 143-157
  • 渋谷 亮. Image and Infancy : About "Vorstellung" and "Urszene" of Freud. 成安造形大学紀要. 2016. 7. 63-77
  • Shibuya Ryo. Live a Divided Life: In Order to or Not to Be a Mother. Forum on Modern Education. 2016. 25. 0. 159-165
  • 渋谷 亮. 「事後性」の反発達論的な発達論 : フロイトの「心的装置」と「事後性」について. 教育哲学研究. 2013. 107. 115-133
  • Kunisaki Taion, Shibuya Ryo, Fujita Yuhi. History of Thoughts about Sciences and Technologies over Children : Networks in Cities around the Turn of the 19-20th Century. Forum on Modern Education. 2011. 20. 0. 207-221
more...
MISC (3):
  • 渋谷 亮. 動く世界を生きる : 多動と注意についての一考察 (特集 「多動」の時代 : 時短・ライフハック・ギグエコノミー). 現代思想. 2018. 46. 17. 85-94
  • 渋谷 亮, 得能 創平, 平野 拓朗, 國崎 大恩, 藤田 雄飛. Reconsidering Intelligence of Situations. 教育哲学研究 = Studies in the philosophy of education. 2018. 117. 132-138
  • 渋谷 亮. 無意識の科学から子どもの科学へ、フロイトとビネー:-比較すること、あるいは愚かさについて-. 日本教育学会大會研究発表要項. 2017. 75. 0. 278-279
Books (8):
  • 発達障害の時代とラカン派精神分析-“開かれ”としての自閉をめぐって
    晃洋書房 2017 ISBN:4771029008
  • "エクリ"を読む:文字に添って
    人文書院 2015 ISBN:4409330527
  • 後期ラカン入門: ラカン的主体について
    人文書院 2013 ISBN:4409340476
  • 新・人間と教育を考える-教育問題の本質と教育哲学
    学術図書出版社 2013 ISBN:4780603153
  • 道徳教育を考える-多様な声に応答するために
    法律文化社 2012 ISBN:9784589034557
more...
Professional career (1):
  • 博士(人間科学) (大阪大学)
Work history (3):
  • 2019/04 - 現在 Ryukoku University Faculty of Letters
  • 2018/04 - 2019/03 Seian University of Art and Design Faculty of Art, Department of Art
  • 2014/04 - 2018/03 Seian University of Art and Design Faculty of Art, Department of Art
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page