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J-GLOBAL ID:201801004033871264   Update date: Aug. 07, 2024

Hakamata Ryoto

ハカマタ リョウト | Hakamata Ryoto
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (4): Teacher Education ,  Anthropological Theory of the Didactic (ATD) ,  Didactics of Mathematics ,  Mathematics Education
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2024 - 2028 社会批判的オープンエンドな問題による批判的数学的リテラシーの育成に関する実証研究
  • 2023 - 2027 Development of an Inquiry-based curriculum for linear algebra as a subject-specialized course in mathematics teacher training
  • 2022 - 2026 高等学校数学科の「授業研究コミュニティ」の成長を促す理論とシステムの構築
  • 2021 - 2025 世界探究パラダイムに基づいた新しい教師教育の展開
  • 2020 - 2025 International Comparative Study on the Influences of Ordinary Language in Mathematical Argumentation in Mathematics Classrooms
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Papers (32):
  • Ryoto Hakamata, Hiroto Fukuda, Hiroki Otani, Koji Otaki, Berta Barquero, Marianna Bosch. Potential of Brousseau’s guessing game in teacher education: two complementary cases. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 2024. 1-21
  • 山中貴博, 袴田綾斗. 探究型読書においていかに深い探究が生じるか? -ATDに基づく学習過程の構造の分析-. 高知大学教育学部研究報告. 2024. 84. 95-104
  • 袴田綾斗. 日本とドイツの数学教科書における証明概念の規定の比較. 日本科学教育学会年会論文集. 2023. 47. 239-242
  • 服部 裕一郎, 井上 優輝, 松原 和樹, 袴田 綾斗, 久冨洋一郎. 批判的思考力の育成と評価を志向した高校数学における教材の開発とその実践-社会的オープンエンドな問題「マヨネーズの絞り口を提案しよう」を通して-. 全国数学教育学会誌 数学教育学研究. 2023. 28. 2. 77-97
  • Ryoto Hakamata, Koji Otaki, Hiroto Fukuda, Hiroki Otani. Statistical modelling in the Brousseauninan guessing game: A case of teacher education in Japan. Proceedings of the Fourth Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2022, 19-22 October 2022). 2023. 518-527
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Books (3):
  • Extended abstracts Spring 2019 : advances in the anthropological theory of the didactic
    Birkhäuser,Springer 2021 ISBN:9783030764128
  • 新しい算数教育の理論と実践
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:4623091074
  • これだけは知っておきたい 小学校教師のための算数と数学15講
    ミネルヴァ書房 2019 ISBN:4623084280
Lectures and oral presentations  (29):
  • Raison d'être of mathematical works and epistemological responsibility in inquiry: the case of the Fibonacci sequence under various moduli
    (Fifth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM2024) 2024)
  • 教授人間学理論から見た数学的探究における学びの特徴
    (全国数学教育学会 第59回研究発表会 2023)
  • 日本とドイツの数学教科書における証明概念の規定の比較
    (日本科学教育学会第47回年会 2023)
  • 大学数学教育における探究学習の特徴:「フィボ ナッチ数列の剰余列」を題材とするSRPの事例研究
    (全国数学教育学会 第58回研究発表会 2023)
  • 洗練された数学的知識を生成する定義活動の実践的研究:「ポリドロンを用いた正多面体の定義」を教材として
    (全国数学教育学会 第57回研究発表会 2022)
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Education (3):
  • 2014 - 2018 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2012 - 2014 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2008 - 2012 Hiroshima University School of Education
Work history (3):
  • 2018/04 - 現在 Kochi University Faculty of Education
  • 2015/04 - 2018/03 広島大学附属中・高等学校
  • 2014/04 - 2015/03 広島大学附属福山中・高等学校
Committee career (2):
  • 2021/04 - 2023/03 全国数学教育学会 若手研究支援委員会
  • 2017/04 - 2019/03 全国数学教育学会 幹事
Awards (1):
  • 2019/02 - 全国数学教育学会 学会奨励賞 組合せ論における諸問題を教材としたクリティカルシンキングを育成する数学授業の開発 -高校数学における授業実践「リーグ戦の対戦計画」を通して-
Association Membership(s) (4):
JAPAN ACADEMIC SOCIETY OF MATHEMATICS EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY OF MATHEMATICAL EDUCATION ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION ,  JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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