Rchr
J-GLOBAL ID:201801006631963184   Update date: Aug. 14, 2024

TSUSHIMA Yasuko

ツシマ ヤスコ | TSUSHIMA Yasuko
Affiliation and department:
Research field  (2): Special needs education ,  Rehabilitation science
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2019 - 2025 早期支援のためのADHD児における文字習得困難の予測ルール作成
  • 2016 - 2019 Developmental characteristics of inhibitory function in young children with ADHD for continuous support from an early stage
  • 2014 - 2017 Examination of Cognitive and Information Processing in Students with Hearing Impairment Using the Kaufman Assessment Battery for Children Second Edition
Papers (24):
  • 黒田 慎太郎, 飯田 智行, 森村 和浩, 林 秀樹, 田中 修敬, 津島 靖子, 高木 亮. 『全国学力学習状況調査』の学力相関要因の探索-47都道府県の各種公的統計との探索的議論とデータセットの公開. 学校改善研究紀要. 2024. 6. 28-47
  • Yasuko Tsushima. For future professional development in special education: How do university students understand the experience of special education for all teachers?. Bulletin of the Graduate School of Education, Shujitsu University. 2024. 9. 111-119
  • A Systematic Review:Communication Support for Children with Severe Motor and Intellectual Disabilities-Medical Care Dependent Group. 2023. 8. 1-9
  • M. Yoshitoshi, Y. Tsushima, R. Murakami, K. Takahashi. Perceived Efficacy and Anxiety of Teachers in Japan toward Supporting Students with Chronic Illness in Mainstream School. Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University. 2022. 180. 27-37
  • What support do children who stutter need from teachers in school?. 2022. 15. 43-52
more...
MISC (15):
  • 津島 靖子, 岡 牧郎, 大野 繁, 荻野 竜也, 眞田 敏. 注意欠如・多動症における反応特性の発達. 脳と発達. 2020. 52. Suppl. S346-S346
  • 岡 牧郎, 中井 昭夫, 諸岡 輝子, 津島 靖子, 花岡 義行, 秋山 麻里, 小林 勝弘. 協調運動の拙劣さを有する発達性ディスレクシア児の行動や情緒の問題についての検討. 脳と発達. 2020. 52. Suppl. S296-S296
  • 岡 牧郎, 中井 昭夫, 諸岡 輝子, 花房 香, 津島 靖子, 花岡 義行, 秋山 麻里, 小林 勝弘. 発達性協調運動障害を併存する発達性読み書き障害の臨床特性. 脳と発達. 2019. 51. Suppl. S254-S254
  • 岡田 信吾, 岡 綾子, 津島 靖子. 特別支援学校における教育実習参加前後の学生の意識変化 : 教育実習参加前後の自由記述テキストの比較を通して. 就実大学大学院教育学研究科紀要 = Bulletin of the Graduate School of Education, Shujitsu University. 2019. 4. 15-20
  • 津島 靖子, 岡 牧郎, 荻野 竜也. 平仮名の獲得が困難であった注意欠如・多動症児への指導経過. 日本小児科学会雑誌. 2018. 122. 4. 841-841
more...
Books (1):
  • 特別支援教育・インクルーシブ教育のかたち
    培風館 2023 ISBN:9784563052607
Lectures and oral presentations  (12):
  • 5・6歳児における音韻認識の発達とワーキングメモリ
    (日本LD学会 第32回大会 2023)
  • 就学前幼児における注意機能と読字に関与する認知機能との関連
    (日本LD学会 第31回大会 2022)
  • 平仮名の獲得が困難な児における読字指導の効果
    (日本発達障害学会 第53回研究大会 2018)
  • 聴覚障害学生の認知・情報処理機能(2)
    (日本特殊教育学会 第54回大会 2016)
  • 聴覚障害学生の認知・情報処理機能(1)-KABC-IIからのアプローチ-
    (2015)
more...
Professional career (1):
  • 博士(学校教育学)
Work history (4):
  • 2021/04 - 現在 Shujitsu University Faculty of Education
  • 2013/10 - 2024/03 岡山大学医学部, 発達神経病態学, 客員研究員
  • 2016/08 - 2021/03 Shujitsu University Faculty of Education
  • 2013/04 - 2016/07 Hiroshima International University
Committee career (1):
  • 2022/06 - 現在 日本LD学会 編集委員
Association Membership(s) (7):
THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  JAPAN PEDIATRIC SOCIETY ,  The Japanese Society Of Child Neurology ,  The British Neuropsychological Society ,  日本特殊教育学会 ,  日本LD学会 ,  日本言語聴覚士協会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page